Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Min CPH-EWR bokning har blivit flyttad fram och tillbaka mellan tider och dagar så mycket att jag tappat räkningen nu. Och istället för A330-300 båda vägarna är det nu A340-300 och A350-900 istället, är det bättre eller sämre om man flyger business?

Resan har även blivit en dag kortare, men vad gör man…..
Är det SAS du flyger med så är det inte så roligt att få A340, för det betyder att med stor sannolikhet så kommer den flygningen ställas in.
 
Är det SAS du flyger med så är det inte så roligt att få A340, för det betyder att med stor sannolikhet så kommer den flygningen ställas in.
Fyfan. Läste om det också.

Det som från början var 5 dygns resa blev 4 och sen 3, sen 2.5 och nu ser ut att helt avbokas då? Först försvann mitt flyg hem som var det sena flyget, det sa SAS berodde på personalbrist (hur man nu vet det en månad innan) och nu verkar även mitt sena flyg ut försvinna alltså om A340 betyder att en avbokning kommer. Tips på vad man kan göra?
 
Last edited:
Fyfan. Läste om det också.

Det som från början var 5 dygns resa blev 4 och sen 3, sen 2.5 och nu ser ut att helt avbokas då? Först försvann mitt flyg hem som var det sena flyget, det sa SAS berodde på personalbrist (hur man nu vet det en månad innan) och nu verkar även mitt sena flyg ut försvinna alltså om A340 betyder att en avbokning kommer. Tips på vad man kan göra?
När det avbokas ringer du in och begär de flighter du vill åka. Sas är skyldiga att boka om dig till ett alternativ som passar dig.
 
När det avbokas ringer du in och begär de flighter du vill åka. Sas är skyldiga att boka om dig till ett alternativ som passar dig.

Okej får försöka det. Det har inte avbokats än men flighten finns inte längre på SAS.se. Har suttit 1.5h i telefonkö nu också till 727727. Fantastiskt.
 
Okej får försöka det. Det har inte avbokats än men flighten finns inte längre på SAS.se. Har suttit 1.5h i telefonkö nu också till 727727. Fantastiskt.
Även om flighten inte är möjlig att boka längre tycker SAS inte att den är inställd, och så kommer du få svårt att argumentera dig till en ombokning.
 
Hej!

Jag hade en award bokad till Hongkong med Swiss för 6 personer på 3 PNR bokad i juli 2022. När jag loggar in nu så ser jag att bokningen inte finns kvar. Kollar upp referensnumret och ser att flygen blivit inställda T&R.
Då detta var en bokning på 500k Eurobonuspoäng och 3 vouchers (varav en voucher var förlängd sedan innan) som nu troligtvis gått ut är jag lite osäker på vad som gäller.

1. Jag läser FAQn och har förstått att jag bör få tillbaka samtliga poäng (och skatter och avgifter) även om poängen gått ut då det är en resa mot Asien innan Augusti 2022. Stämmer det?

2. Vad händer med de 3 vouchersen? Har jag förstått det rätt att då det är inställt så bör jag få tillbaka alla 3 vouchers med 30 dagars förlängning?

3. När börjar de 30 dagarna att gälla? Står från datumet då det ställdes in men har fått olika besked från kundtjänst. Har ju ingen aning när fligterna ställdes in då jag inte fått mail om det.

Blev en hel del ändringar på flygen innan den till slut ställdes in, lite osäker på vad som ändrades vid de olika ändringstillfällena förutom maskinbyte som jag märkte av.
 
Hej!

Jag hade en award bokad till Hongkong med Swiss för 6 personer på 3 PNR bokad i juli 2022. När jag loggar in nu så ser jag att bokningen inte finns kvar. Kollar upp referensnumret och ser att flygen blivit inställda T&R.
Då detta var en bokning på 500k Eurobonuspoäng och 3 vouchers (varav en voucher var förlängd sedan innan) som nu troligtvis gått ut är jag lite osäker på vad som gäller.

1. Jag läser FAQn och har förstått att jag bör få tillbaka samtliga poäng (och skatter och avgifter) även om poängen gått ut då det är en resa mot Asien innan Augusti 2022. Stämmer det?

2. Vad händer med de 3 vouchersen? Har jag förstått det rätt att då det är inställt så bör jag få tillbaka alla 3 vouchers med 30 dagars förlängning?

3. När börjar de 30 dagarna att gälla? Står från datumet då det ställdes in men har fått olika besked från kundtjänst. Har ju ingen aning när fligterna ställdes in då jag inte fått mail om det.

Blev en hel del ändringar på flygen innan den till slut ställdes in, lite osäker på vad som ändrades vid de olika ändringstillfällena förutom maskinbyte som jag märkte av.

1) Osäker på om du får tillbaka poäng som skulle förfallit.
2) Vi fick tillbaka voucher som hade gått ut. Avbokade resan i slutet av april och fick voucher förlängd till 30 maj.
3) viktigt att notera i sambandet med att kunna få tillbaka poäng, voucher etc är att Resenären har på sig 14 dagar att höra av sig till SAS från det att SAS notifierar dig. Vi såg att vår utresa till Tokyo var avbokad i cirka en månad innan vi fick meddelande. Fram till dess kunde de inte förlänga voucher mm. Osäker på om det beror på SAS kundtjänst eller så som det är "by the book"...
 
1) Osäker på om du får tillbaka poäng som skulle förfallit.
2) Vi fick tillbaka voucher som hade gått ut. Avbokade resan i slutet av april och fick voucher förlängd till 30 maj.
3) viktigt att notera i sambandet med att kunna få tillbaka poäng, voucher etc är att Resenären har på sig 14 dagar att höra av sig till SAS från det att SAS notifierar dig. Vi såg att vår utresa till Tokyo var avbokad i cirka en månad innan vi fick meddelande. Fram till dess kunde de inte förlänga voucher mm. Osäker på om det beror på SAS kundtjänst eller så som det är "by the book"...


Tack för svar. Ah okej, har ju inte fått ett meddelande från SAS än gällande avbokningen men tänkte att jag hör av mig "proaktivt" redan nu och får den förlängd och använder vouchern för någon vinterresa 2022. För även om de hör av sig om 1 vecka och förlänger ca 1 månad är det för kort tid att kunna hitta och använda voucher för en resa i juli 2023.
 
Tänkte passa på att fråga er som har koll. Ringde SAS och ville ta bort sista segmentet och få tillbaka de 84 000 poängen så rök iom att FlyPremium med SAS blev en Star Alliance enkel. SAS agenten mumlade då (efter samtal med BackOffice) om att min status på fly premium var annorlunda vid bokningen av huvudsträckan (ARN-CPH-SFO) i augusti 2021. Vad jag kan se så var jag FlyPremium status "SAS Business Bonus Världen" både då och nu. Men agenten sa bara..."dom säger så på BackOffice...)

Jag har även försökt att se om det är fråga om poäng som skulle ha gått ut, själv har jag för mig att när jag kollade i August 2022, så var det inga poäng som skulle förfalla förens 2023 Januari och i dag är 2027 i Januari... Hur beter man sig för att få fram en vettig förklaring? SAS agenterna och även deras BackOffice verkar inte alltid ha riktigt koll...??

Kan man maila till någon på EB supporten och få fram vad som gäller? Känns lite tröstlöst att försöka förklara detta på telefon för någon som inte begriper...?
 
Toppen