Frågor om att boka Eurobonus award resa

Någon som har erfarenhet av att boka Award där man hittar individuella legs via SAS sökning men ej kan få upp komplett resa i sökning från startpunkt till slutdestination? I vanliga fall skulle jag dra slutsatsen att det handlar om married segments men med tanke på SAS *A sökningens nyckfulla natur så undrar jag om det är något en agent rimligtvis skulle kunna lösa ändå.
 
JacobGBG skrev:Någon som har erfarenhet av att boka Award där man hittar individuella legs via SAS sökning men ej kan få upp komplett resa i sökning från startpunkt till slutdestination? I vanliga fall skulle jag dra slutsatsen att det handlar om married segments men med tanke på SAS *A sökningens nyckfulla natur så undrar jag om det är något en agent rimligtvis skulle kunna lösa ändå.Klicka för att utvidga...
Beror helt på flygbolag, men bara ringa och fråga. Är det inga faktiska problem kan en duktig agent boka ben för ben.
 
palmen skrev:Beror helt på flygbolag, men bara ringa och fråga. Är det inga faktiska problem kan en duktig agent boka ben för ben.Klicka för att utvidga...


Visst är det så... man ska bara finna tiden för de där 40 minuterna i kö där man inte får bli störd.
 
Någon som vet om det är (eller brukar vara) blackout från ARN till Skandinavien/Europa under sportlovet? Verkar inte ha släppts på något vid 300 dagar.
 
Svarade i åtta år gammal tråd så anmälde det inlägget och försöker här istället:



Jag bokade i höstas (2021) Stockholm-Washington/New York-Stockholm via sas.se. Nu (våren 2022) försvinner alternativet att välja "boka för poäng" när jag vill söka en motsvarande bonusresa open jaw med SAS. Har något ändrats och hur bokar jag motsvarande resa nuförtiden (sas-flighter med Amex-voucher)?
 
Morgan skrev:Svarade i åtta år gammal tråd så anmälde det inlägget och försöker här istället:Jag bokade i höstas (2021) Stockholm-Washington/New York-Stockholm via sas.se. Nu (våren 2022) försvinner alternativet att välja "boka för poäng" när jag vill söka en motsvarande bonusresa open jaw med SAS. Har något ändrats och hur bokar jag motsvarande resa nuförtiden (sas-flighter med Amex-voucher)?Klicka för att utvidga...
Open jaw går inte att boka med poäng via hemsidan.
 
Vad är poängpriset för 1 barn och 1 vuxen med SAS till USA där det finns business dit och ekonomi hem?



Är det 150 000 poäng? D.v.s. 1 ToR business vuxen + 1 barn halva priset? D.v.s. 75 000 med voucher? Eller får jag lägre pris pga ekonomi hem?
 
Bästa är att logga in, applicera voucher och söka på resor - om du redan idag har tillräckligt med poäng vill säga.

Det blir 60.000 poäng med Amex 241, dvs eurobonus priset är per resväg. Däremot har jag för mig att det diskuterats tidigare på forumet om 241 även kan appliceras på 50% rabatt för barn, med olika utfall.



Kanske OT men SAS ser till avresedagen när barnet fyller 12 - till skillnad mot andra bolag där man ser till ålder på hemresedagen (bra SAS!)
 
Morgan skrev:Vad är poängpriset för 1 barn och 1 vuxen med SAS till USA där det finns business dit och ekonomi hem?Är det 150 000 poäng? D.v.s. 1 ToR business vuxen + 1 barn halva priset? D.v.s. 75 000 med voucher? Eller får jag lägre pris pga ekonomi hem?Klicka för att utvidga...


Barn under 12 år har 50% rabatt.



Eftersom det är ToR så betalar ni ToR-priset istället för enkelresa-priset även om ni bokar i olika klasser, så länge det är på samma bokning.



Vuxen: Business 50,000p + Ekonomi 30,000p = 80,000p

Barn: 80,000p / 2 = 40,000p

Totalt: 120,000p (60,000p med voucher)



Edit: Möjligt att det inte finns ToR/enkelresa-pris på rensa SAS-biljetter, kanske bara är Star Alliance det appliceras på, osäker
 
Min CPH-EWR bokning har blivit flyttad fram och tillbaka mellan tider och dagar så mycket att jag tappat räkningen nu. Och istället för A330-300 båda vägarna är det nu A340-300 och A350-900 istället, är det bättre eller sämre om man flyger business?



Resan har även blivit en dag kortare, men vad gör man…..
 
daniel_se skrev:Min CPH-EWR bokning har blivit flyttad fram och tillbaka mellan tider och dagar så mycket att jag tappat räkningen nu. Och istället för A330-300 båda vägarna är det nu A340-300 och A350-900 istället, är det bättre eller sämre om man flyger business?Resan har även blivit en dag kortare, men vad gör man…..Klicka för att utvidga...
Är det SAS du flyger med så är det inte så roligt att få A340, för det betyder att med stor sannolikhet så kommer den flygningen ställas in.
 
Golfkillen skrev:Är det SAS du flyger med så är det inte så roligt att få A340, för det betyder att med stor sannolikhet så kommer den flygningen ställas in.Klicka för att utvidga...
Fyfan. Läste om det också.



Det som från början var 5 dygns resa blev 4 och sen 3, sen 2.5 och nu ser ut att helt avbokas då? Först försvann mitt flyg hem som var det sena flyget, det sa SAS berodde på personalbrist (hur man nu vet det en månad innan) och nu verkar även mitt sena flyg ut försvinna alltså om A340 betyder att en avbokning kommer. Tips på vad man kan göra?
 
daniel_se skrev:Fyfan. Läste om det också.Det som från början var 5 dygns resa blev 4 och sen 3, sen 2.5 och nu ser ut att helt avbokas då? Först försvann mitt flyg hem som var det sena flyget, det sa SAS berodde på personalbrist (hur man nu vet det en månad innan) och nu verkar även mitt sena flyg ut försvinna alltså om A340 betyder att en avbokning kommer. Tips på vad man kan göra?Klicka för att utvidga...
När det avbokas ringer du in och begär de flighter du vill åka. Sas är skyldiga att boka om dig till ett alternativ som passar dig.
 
palmen skrev:När det avbokas ringer du in och begär de flighter du vill åka. Sas är skyldiga att boka om dig till ett alternativ som passar dig.Klicka för att utvidga...


Okej får försöka det. Det har inte avbokats än men flighten finns inte längre på SAS.se. Har suttit 1.5h i telefonkö nu också till 727727. Fantastiskt.
 
daniel_se skrev:Okej får försöka det. Det har inte avbokats än men flighten finns inte längre på SAS.se. Har suttit 1.5h i telefonkö nu också till 727727. Fantastiskt.Klicka för att utvidga...
Även om flighten inte är möjlig att boka längre tycker SAS inte att den är inställd, och så kommer du få svårt att argumentera dig till en ombokning.
 
daniel_se skrev:Okej får försöka det. Det har inte avbokats än men flighten finns inte längre på SAS.se. Har suttit 1.5h i telefonkö nu också till 727727. Fantastiskt.Klicka för att utvidga...
De kommer inte göra något förrän din flight är inställd så att ringa nu är slöseri med tid.
 
Hej!



Jag hade en award bokad till Hongkong med Swiss för 6 personer på 3 PNR bokad i juli 2022. När jag loggar in nu så ser jag att bokningen inte finns kvar. Kollar upp referensnumret och ser att flygen blivit inställda T&R.

Då detta var en bokning på 500k Eurobonuspoäng och 3 vouchers (varav en voucher var förlängd sedan innan) som nu troligtvis gått ut är jag lite osäker på vad som gäller.



1. Jag läser FAQn och har förstått att jag bör få tillbaka samtliga poäng (och skatter och avgifter) även om poängen gått ut då det är en resa mot Asien innan Augusti 2022. Stämmer det?



2. Vad händer med de 3 vouchersen? Har jag förstått det rätt att då det är inställt så bör jag få tillbaka alla 3 vouchers med 30 dagars förlängning?



3. När börjar de 30 dagarna att gälla? Står från datumet då det ställdes in men har fått olika besked från kundtjänst. Har ju ingen aning när fligterna ställdes in då jag inte fått mail om det.



Blev en hel del ändringar på flygen innan den till slut ställdes in, lite osäker på vad som ändrades vid de olika ändringstillfällena förutom maskinbyte som jag märkte av.
 
Migato skrev:Hej!Jag hade en award bokad till Hongkong med Swiss för 6 personer på 3 PNR bokad i juli 2022. När jag loggar in nu så ser jag att bokningen inte finns kvar. Kollar upp referensnumret och ser att flygen blivit inställda T&R.Då detta var en bokning på 500k Eurobonuspoäng och 3 vouchers (varav en voucher var förlängd sedan innan) som nu troligtvis gått ut är jag lite osäker på vad som gäller.1. Jag läser FAQn och har förstått att jag bör få tillbaka samtliga poäng (och skatter och avgifter) även om poängen gått ut då det är en resa mot Asien innan Augusti 2022. Stämmer det?2. Vad händer med de 3 vouchersen? Har jag förstått det rätt att då det är inställt så bör jag få tillbaka alla 3 vouchers med 30 dagars förlängning?3. När börjar de 30 dagarna att gälla? Står från datumet då det ställdes in men har fått olika besked från kundtjänst. Har ju ingen aning när fligterna ställdes in då jag inte fått mail om det.Blev en hel del ändringar på flygen innan den till slut ställdes in, lite osäker på vad som ändrades vid de olika ändringstillfällena förutom maskinbyte som jag märkte av.Klicka för att utvidga...


1) Osäker på om du får tillbaka poäng som skulle förfallit.

2) Vi fick tillbaka voucher som hade gått ut. Avbokade resan i slutet av april och fick voucher förlängd till 30 maj.

3) viktigt att notera i sambandet med att kunna få tillbaka poäng, voucher etc är att Resenären har på sig 14 dagar att höra av sig till SAS från det att SAS notifierar dig. Vi såg att vår utresa till Tokyo var avbokad i cirka en månad innan vi fick meddelande. Fram till dess kunde de inte förlänga voucher mm. Osäker på om det beror på SAS kundtjänst eller så som det är "by the book"...
 
Piffsan skrev:1) Osäker på om du får tillbaka poäng som skulle förfallit.2) Vi fick tillbaka voucher som hade gått ut. Avbokade resan i slutet av april och fick voucher förlängd till 30 maj.3) viktigt att notera i sambandet med att kunna få tillbaka poäng, voucher etc är att Resenären har på sig 14 dagar att höra av sig till SAS från det att SAS notifierar dig. Vi såg att vår utresa till Tokyo var avbokad i cirka en månad innan vi fick meddelande. Fram till dess kunde de inte förlänga voucher mm. Osäker på om det beror på SAS kundtjänst eller så som det är "by the book"...Klicka för att utvidga...




Tack för svar. Ah okej, har ju inte fått ett meddelande från SAS än gällande avbokningen men tänkte att jag hör av mig "proaktivt" redan nu och får den förlängd och använder vouchern för någon vinterresa 2022. För även om de hör av sig om 1 vecka och förlänger ca 1 månad är det för kort tid att kunna hitta och använda voucher för en resa i juli 2023.
 
Tänkte passa på att fråga er som har koll. Ringde SAS och ville ta bort sista segmentet och få tillbaka de 84 000 poängen så rök iom att FlyPremium med SAS blev en Star Alliance enkel. SAS agenten mumlade då (efter samtal med BackOffice) om att min status på fly premium var annorlunda vid bokningen av huvudsträckan (ARN-CPH-SFO) i augusti 2021. Vad jag kan se så var jag FlyPremium status "SAS Business Bonus Världen" både då och nu. Men agenten sa bara..."dom säger så på BackOffice...)



Jag har även försökt att se om det är fråga om poäng som skulle ha gått ut, själv har jag för mig att när jag kollade i August 2022, så var det inga poäng som skulle förfalla förens 2023 Januari och i dag är 2027 i Januari... Hur beter man sig för att få fram en vettig förklaring? SAS agenterna och även deras BackOffice verkar inte alltid ha riktigt koll...??



Kan man maila till någon på EB supporten och få fram vad som gäller? Känns lite tröstlöst att försöka förklara detta på telefon för någon som inte begriper...?
 
Back
Top