Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Mr Basic

Medlem
@toer00 när jag läser ditt inlägg blir det lite rörigt och inte riktigt tydligt vad du bokat, bokat om, är det ToR eller enkel osv?:rolleyes:

Ringde SAS och ville ta bort sista segmentet och få tillbaka de 84 000 poängen så rök iom att FlyPremium med SAS blev en Star Alliance enkel.
Vad har du bokat/bokat om? Hade du bokat en fly premium business och sedan bokat om till *A genom att lägga till ett ben med ”ej SAS” och nu har du ändrat dig?

Vad jag kan se så var jag FlyPremium status "SAS Business Bonus Världen" både då och nu.
Om du kunde boka fly premium business till SFO borde du ju haft den nivån vid ursprungsbokningen iaf. Kan nivån vid ombokning påverka?

Jag har även försökt att se om det är fråga om poäng som skulle ha gått ut, själv har jag för mig att när jag kollade i August 2022, så var det inga poäng som skulle förfalla förens 2023 Januari och i dag är 2027 i Januari...
Skulle poäng gått ut augusti 2022 eller januari 2023 som du bokade fly premium eller *A med? Vad gäller januari 2027?

Hur beter man sig för att få fram en vettig förklaring?
Har inte SAS MC Premium så vet inte hur man kollar sin nivå historiskt. Bästa sättet att hålla koll på när poäng går ut är väl att skriva upp före varje bokning/ombokning man gör.
 

palmen

Moderator
Tänkte passa på att fråga er som har koll. Ringde SAS och ville ta bort sista segmentet och få tillbaka de 84 000 poängen så rök iom att FlyPremium med SAS blev en Star Alliance enkel. SAS agenten mumlade då (efter samtal med BackOffice) om att min status på fly premium var annorlunda vid bokningen av huvudsträckan (ARN-CPH-SFO) i augusti 2021. Vad jag kan se så var jag FlyPremium status "SAS Business Bonus Världen" både då och nu. Men agenten sa bara..."dom säger så på BackOffice...)

Jag har även försökt att se om det är fråga om poäng som skulle ha gått ut, själv har jag för mig att när jag kollade i August 2022, så var det inga poäng som skulle förfalla förens 2023 Januari och i dag är 2027 i Januari... Hur beter man sig för att få fram en vettig förklaring? SAS agenterna och även deras BackOffice verkar inte alltid ha riktigt koll...??

Kan man maila till någon på EB supporten och få fram vad som gäller? Känns lite tröstlöst att försöka förklara detta på telefon för någon som inte begriper...?
Finns ingen mail support. Du kan ju lägga ett vanligt ärende och låta kundtjänst svara efter 3-4 månader, men kvalité på de svaren är ännu sämre.
Ring igen är enklaste. Är du fortfarande högsta fly premium nu så har du rätt att boka till de priserna.
 

Bimbimbap

Medlem
Har fått bra hjälp här innan så försöker här som en sista utväg. 2019 registrerade jag och min sambo oss på AMEX Eurobonus. Vi har samlat poäng i 1.5 år och värvat vänner och familj för att få ihop till en 2-4-1 voucher. Vi bokade vår bröllopsresa för september 2020 som skulle gå till Bali med Singapore airlines business class. Tyvärr så skedde pandemin och resan blev inställd. Vi bokade om den 2021 och den blev även där inställd. Vi bokade om till juni i år och eftersom poängtabellen hade uppdaterats så fick vi endast en resa business class, men detta accepterade vi och körde på. Vi bokade resan under vårt nya efternamn Andersson Johansson (exempel).


Då vi har flyttat utomlands och passtiderna är som de är i Sverige så har inte vi fått våra pass förnyade med det nya namnet så även om vi nu har vårt nya efternamn så är inte passen uppdaterade.


Biljetten är issued av SAS men med Lufthansa och Turkish Airlines. Jag har nu suttit i timtals köer till SAS, TA och Lufthansa där alla pekar på varandra. Framförallt så vill Lufthansa att SAS ändrar namn och SAS vägrar göra namnbyte när de inte “äger” biljetten. Jag har blivit slängd fram och tillbaka mellan agents och Lufthansa har t.o.m skrivit en anteckning till SAS att detta är något som de borde göra istället för att be mig ringa Lufthansa.


Det enklaste hade såklart varit att boka om resan men eftersom den här resan är 2 år gammal så skulle vår voucher vara expired och även en bra chunk av poängen. Finns det något att göra överhuvudtaget? Jag är ärligt talat helt mållös och tagen av hur dålig kundtjänsten har varit på SAS. Det känns aptrist att behöva vaska vår bröllopsresa och alla timmar vi har lagt ned på att samla ihop till den. All hjälp eller råd hade varit uppskattat.
 

palmen

Moderator
Har fått bra hjälp här innan så försöker här som en sista utväg. 2019 registrerade jag och min sambo oss på AMEX Eurobonus. Vi har samlat poäng i 1.5 år och värvat vänner och familj för att få ihop till en 2-4-1 voucher. Vi bokade vår bröllopsresa för september 2020 som skulle gå till Bali med Singapore airlines business class. Tyvärr så skedde pandemin och resan blev inställd. Vi bokade om den 2021 och den blev även där inställd. Vi bokade om till juni i år och eftersom poängtabellen hade uppdaterats så fick vi endast en resa business class, men detta accepterade vi och körde på. Vi bokade resan under vårt nya efternamn Andersson Johansson (exempel).


Då vi har flyttat utomlands och passtiderna är som de är i Sverige så har inte vi fått våra pass förnyade med det nya namnet så även om vi nu har vårt nya efternamn så är inte passen uppdaterade.


Biljetten är issued av SAS men med Lufthansa och Turkish Airlines. Jag har nu suttit i timtals köer till SAS, TA och Lufthansa där alla pekar på varandra. Framförallt så vill Lufthansa att SAS ändrar namn och SAS vägrar göra namnbyte när de inte “äger” biljetten. Jag har blivit slängd fram och tillbaka mellan agents och Lufthansa har t.o.m skrivit en anteckning till SAS att detta är något som de borde göra istället för att be mig ringa Lufthansa.


Det enklaste hade såklart varit att boka om resan men eftersom den här resan är 2 år gammal så skulle vår voucher vara expired och även en bra chunk av poängen. Finns det något att göra överhuvudtaget? Jag är ärligt talat helt mållös och tagen av hur dålig kundtjänsten har varit på SAS. Det känns aptrist att behöva vaska vår bröllopsresa och alla timmar vi har lagt ned på att samla ihop till den. All hjälp eller råd hade varit uppskattat.
Enligt sas går det inte ändra namn på Star alliance bokningar. Huruvida det är "fysiskt" omöjligt eller inte låter jag vara osagt, men så har det alltid varit. På sas biljetter kan de ändra namn. Så om kundtjänst är dålig eller ej låter jag vara osagt, men det har aldrig gått att ändra namn på befintlig bokning.

Klassiskt moment 22 alltså. SAS ändrar inte på andra flygbolags biljetter. Och flygbolagen ändrar inte biljetter utställda av någon annan än de själva.
 

toer00

Medlem
Finns ingen mail support. Du kan ju lägga ett vanligt ärende och låta kundtjänst svara efter 3-4 månader, men kvalité på de svaren är ännu sämre.
Ring igen är enklaste. Är du fortfarande högsta fly premium nu så har du rätt att boka till de priserna.

Och att be att få prata med BackOffice direkt, det funkar inte... alltid lättare med en direkt kommunikation ,-)
 

toer00

Medlem
Har fått bra hjälp här innan så försöker här som en sista utväg. 2019 registrerade jag och min sambo oss på AMEX Eurobonus. Vi har samlat poäng i 1.5 år och värvat vänner och familj för att få ihop till en 2-4-1 voucher. Vi bokade vår bröllopsresa för september 2020 som skulle gå till Bali med Singapore airlines business class. Tyvärr så skedde pandemin och resan blev inställd. Vi bokade om den 2021 och den blev även där inställd. Vi bokade om till juni i år och eftersom poängtabellen hade uppdaterats så fick vi endast en resa business class, men detta accepterade vi och körde på. Vi bokade resan under vårt nya efternamn Andersson Johansson (exempel).


Då vi har flyttat utomlands och passtiderna är som de är i Sverige så har inte vi fått våra pass förnyade med det nya namnet så även om vi nu har vårt nya efternamn så är inte passen uppdaterade.


Biljetten är issued av SAS men med Lufthansa och Turkish Airlines. Jag har nu suttit i timtals köer till SAS, TA och Lufthansa där alla pekar på varandra. Framförallt så vill Lufthansa att SAS ändrar namn och SAS vägrar göra namnbyte när de inte “äger” biljetten. Jag har blivit slängd fram och tillbaka mellan agents och Lufthansa har t.o.m skrivit en anteckning till SAS att detta är något som de borde göra istället för att be mig ringa Lufthansa.


Det enklaste hade såklart varit att boka om resan men eftersom den här resan är 2 år gammal så skulle vår voucher vara expired och även en bra chunk av poängen. Finns det något att göra överhuvudtaget? Jag är ärligt talat helt mållös och tagen av hur dålig kundtjänsten har varit på SAS. Det känns aptrist att behöva vaska vår bröllopsresa och alla timmar vi har lagt ned på att samla ihop till den. All hjälp eller råd hade varit uppskattat.

Men om ni bor utomlands, kan inte vända er till. närmaste svenska ambassad för att fixa pass? Är det lika illa där?
Det är väl passpolisen tider i Sverige som är är svåra..inte sjöälva produktionen?
 

palmen

Moderator
Och att be att få prata med BackOffice direkt, det funkar inte... alltid lättare med en direkt kommunikation ,-)
Nej, SAS kopplar inte vidare samtal från first line support till någon annan avdelning. Inte så det fungerar på större support-organisationer. Du kan ju gissa hur många kunder som ringer in och kör med DYKWIA och kräver att få tala med en massa olika personer. Finns en rätt bra anledning till att man inte kopplar några samtal vidare. Sen att first line supporten är undermålig är självklart inte bra.

Men om ni bor utomlands, kan inte vända er till. närmaste svenska ambassad för att fixa pass? Är det lika illa där?
Det är väl passpolisen tider i Sverige som är är svåra..inte sjöälva produktionen?
Jo produktionen är också svår, är brist på "komponenter" till passen så att få ett pass tar ju flera veckor nu efter att man väl varit och fixat foto och allt.
 

Mr Basic

Medlem
Men om ni bor utomlands, kan inte vända er till. närmaste svenska ambassad för att fixa pass? Är det lika illa där?
Det är väl passpolisen tider i Sverige som är är svåra..inte sjöälva produktionen?

Jo produktionen är också svår, är brist på "komponenter" till passen så att få ett pass tar ju flera veckor nu efter att man väl varit och fixat foto och allt.
Jag tror ändå att @toer00 förslag att försöka fixa pass via ambassaden är det som ger störst chans till framgång och att resan kan genomföras.

Klen tröst @Bimbimbap men om det skiter sig så borde iaf eurobonuspoängen vara giltiga till ngn gång under 2024 (då giltighetstiden är 5 år och ni registrerade er 2019).
 

Piffsan

Medlem
Hej, så himla trist för er och er bröllopsresa. Förstår att det är extra angeläget att få resa iväg!

Förstår jag det rätt om att ni har resa i juni under ert nya efternamn men att ni idag har giltiga pass med ert gamla namn?
Ser flygen ut att bli av, dvs inga inställda flyg att vänta? Tänker att i sådana fall får ni vouchern tillbaka i en månad och kan boka om?

Hur ofta eller hur flexibla är ni att åka till Sverige? Vet att det går att hitta extra tider med lite skicklighet och stor tur men då kan måste man vara extremt flexibel kring tid och plats.

Sist men inte minst har jag ett vagt minne om att om man kan visa upp ett vigselcertifikat kan man resa på gamalt pass även om efternamnet är nytt, men det var så väldigt många år sedan jag kollade på det att jag dels kan ha fel och dels kan det ha varit uppdateringar i fråga också. Mao kan vara värt att kolla upp det också.
 

igelkotten

Medlem
Men om ni bor utomlands, kan inte vända er till. närmaste svenska ambassad för att fixa pass? Är det lika illa där?
Det är väl passpolisen tider i Sverige som är är svåra..inte sjöälva produktionen?

Skiljer sig säkert från land till land. I Storbritannien är det stört omöjligt att få passtider, även innan det blev svårt i Sverige. Jag förnyade i Sverige i höstas av den anledningen, jag lyckades aldrig få boka någon tid på ambassaden i London.
 
Toppen