Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

GOTBound

Medlem
Scenario:
4 personer bokade på Eurobonus award med SAS flyg.
Kan jag avboka 2 personer från resan utan att avboka hela bokningen?
De platser som dessa 2 personer nu håller på hemresan, kommer de släppas tillbaka i award potten då det egentligen bara är utresan som jag behöver ändra, dvs jag kommer göra en ny bokning för dessa två personer med tidigare avresa med samma hemresa men det finns just nu inga lediga awards för i så fall hade jag bokat denna först och sen avbokat?
 

squeezen

Medlem
Scenario:
4 personer bokade på Eurobonus award med SAS flyg.
Kan jag avboka 2 personer från resan utan att avboka hela bokningen?
De platser som dessa 2 personer nu håller på hemresan, kommer de släppas tillbaka i award potten då det egentligen bara är utresan som jag behöver ändra, dvs jag kommer göra en ny bokning för dessa två personer med tidigare avresa med samma hemresa men det finns just nu inga lediga awards för i så fall hade jag bokat denna först och sen avbokat?
Teoretiskt kan de gå tillbaka men ingen garanti. Beroende på bolag och rutt samt nuvarande bokningsläge vet man aldrig. Har sett rapporter om att det ofta kommer tillbaka men inte alltid.

men kan du inte bara behålla hemresan och ändra avresa om du vill ha de platserna du redan har hem? Eller jag kanske missar nån poäng här..

edit; vid läsning igen inser jag att alla 4 personer är i en och samma bokning?
Isf avboka två helt ja enda alternativet och hoppas på det bästa..
 

FilipJ

Medlem
Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: Swiss
Kabinklass: Business
Avreseort: Stockholm Arlanda (ARN)
Destination: Hongkong
Enkelresa eller Tur&retur: Tur&Retur
Antal poäng (per person): 82 500 (Amex 2for1 voucher)
Skatter&avgifter (per person): 1763 SEK
Antal resenärer: 6 med 3 st 2for1 vouchers(!)
När (avresans tidpunkt): Juli 2022
Bokad: Jan 2022
Hur hittades tillgänglighet: SAS Star Alliance Award
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja, sökte ARN - HKG och hittade direkt
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 1, efter att en voucher som skulle vara förlängd inte var det. Bokade via sas.se.


Två frågor:

1. Är skatterna och avgifterna för resan rimliga/korrekta? Jag misstror inte, bara nyfiken.
2. Hur vanligt är det att hitta 6 awardplatser tillgängliga på samma flyg? Min uppfattning är att det är nästintill omöjligt, dessa flighter hade 9 platser tillgängliga för bokning vilket också bekräftades av kundtjänst. Kan inte vara vanligt?
1. Ser rimligt ut, särskilt om du räknar med 450 kr i "Star Alliance fee" som EuroBonus tar ut.
2. Swiss tillgänglighet i business till eurobonus är ibland så god, och självklart lättare på vissa rutter att få tag på dem. Men kul att du lyckades med denna, kul bokning!
 

Migato

Medlem
1. Ser rimligt ut, särskilt om du räknar med 450 kr i "Star Alliance fee" som EuroBonus tar ut.
2. Swiss tillgänglighet i business till eurobonus är ibland så god, och självklart lättare på vissa rutter att få tag på dem. Men kul att du lyckades med denna, kul bokning!


Ja verkligen kul! Nu får man bara hoppas att Hongkong, Beijing och Thailand har öppet i juli vilket är denna resa som vi tänkte genomföra. Får bli köpta ekonomibiljetter mellan rutterna om jag inte lyckas hitta open jaw med 6 platser till Bejing/Hongkong eller från Thailand på hemvägen vilket jag inte tror.

Edit: En till fråga, visst är det så att man enbart kan använda en voucher per bokning när man bokar via hemsidan? Har gjort 3 bokningar nu för 6 personer. Tänker om det gör någon skillnad vid checkin/bagagedrop att det är 3 bokningar och inte 1.
 
Last edited:

FilipJ

Medlem
Ja verkligen kul! Nu får man bara hoppas att Hongkong, Beijing och Thailand har öppet i juli vilket är denna resa som vi tänkte genomföra. Får bli köpta ekonomibiljetter mellan rutterna om jag inte lyckas hitta open jaw med 6 platser till Bejing/Hongkong eller från Thailand på hemvägen vilket jag inte tror.

Edit: En till fråga, visst är det så att man enbart kan använda en voucher per bokning när man bokar via hemsidan? Har gjort 3 bokningar nu för 6 personer. Tänker om det gör någon skillnad vid checkin/bagagedrop att det är 3 bokningar och inte 1.
Online har jag förstått som att det endast går att använda 1 voucher per bokningstillfälle, ja. Ringer du in ska de kunna applicera flera samtidigt. Har dock inte bokat för fler än 2 personer online så hugger inget i sten.
 

Filip

Medlem
Ja verkligen kul! Nu får man bara hoppas att Hongkong, Beijing och Thailand har öppet i juli vilket är denna resa som vi tänkte genomföra. Får bli köpta ekonomibiljetter mellan rutterna om jag inte lyckas hitta open jaw med 6 platser till Bejing/Hongkong eller från Thailand på hemvägen vilket jag inte tror.

Edit: En till fråga, visst är det så att man enbart kan använda en voucher per bokning när man bokar via hemsidan? Har gjort 3 bokningar nu för 6 personer. Tänker om det gör någon skillnad vid checkin/bagagedrop att det är 3 bokningar och inte 1.

Det stämmer, du kan bara använda en voucher i taget på hemsidan. Största nackdelen om du bokar 6 personer på tre bokningar är att ni inte kommer hanteras som ett sällskap. Du kan ringa in och be dom lägga till information om sällskap. Men är det med *A så kan det i värsta fall bli så att ni vid t.ex. inställt flyg får olika ersättningsflyg. Med andra ord ett måste att tänka till vem som reser med vem om barn eller ungdomar är med på resan.
 

Glenn123

Medlem
Släpper dom bonusbiljetter vid vissa tillfällen då man kan gå in och öka chanserna att faktiskt hitta en resa?
Går man in på SAS hemsida och "Sök efter SAS bonusresor" så är det ju närmast komiskt där det ser ut att finnas bonusresor varje dag men när man väl klickar på datumet i kalendern så finns det i praktiken inga alls. Hittar man väl en utresa finns ingen lämplig hemresa osv.

ARN-LAX ToR. September/Oktober. 1v max.
1 vuxen, 1 ungdom.
SAS Plus lägst

Måste boka i Januari eller så brinner många poäng inne.
 

palmen

Moderator
Släpper dom bonusbiljetter vid vissa tillfällen då man kan gå in och öka chanserna att faktiskt hitta en resa?
Går man in på SAS hemsida och "Sök efter SAS bonusresor" så är det ju närmast komiskt där det ser ut att finnas bonusresor varje dag men när man väl klickar på datumet i kalendern så finns det i praktiken inga alls. Hittar man väl en utresa finns ingen lämplig hemresa osv.

ARN-LAX ToR. September/Oktober. 1v max.
1 vuxen, 1 ungdom.
SAS Plus lägst

Måste boka i Januari eller så brinner många poäng inne.
Ja, 330 dagar innna vid midnatt lokal tid. Så för din resa så släpptes biljetterna för drygt 3 månader sedan och det mesta har nog därmed också bokats upp nu. Det kan ju komma mer biljetter senare, då är det oftast 90/120 dagar innan du ska ha koll på
 

Migato

Medlem
Det stämmer, du kan bara använda en voucher i taget på hemsidan. Största nackdelen om du bokar 6 personer på tre bokningar är att ni inte kommer hanteras som ett sällskap. Du kan ringa in och be dom lägga till information om sällskap. Men är det med *A så kan det i värsta fall bli så att ni vid t.ex. inställt flyg får olika ersättningsflyg. Med andra ord ett måste att tänka till vem som reser med vem om barn eller ungdomar är med på resan.


Jag fattar, handlar det bara om att lägga till info om sällskap eller kan de slå ihop de bokningarna till en och samma? Vet du om man får betala telefonbokningsavgiften då?
 

NyfikenGrau

Medlem
Kan någon bekräfta den siffran som står på följande länk, att Lufthansa numera bara släpper businessplatser till partners 85 dagar före avresa? Det gör det ju lite svårt att planera och riskabelt att anta att Lufthansa kommer ha platser till destinationen ifråga. Står iofs 30 på First så man kanske får ta uppgiften med en nypa salt.

Ultimate Guide to Award Release Dates | AwardFares Blog

Lufthansa 360 2023-01-06
Lufthansa (long-haul Business) 1 85 180 2022-04-06
Lufthansa (long-haul First) 2 30 2022-02-10
 
Toppen