Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Filip

Medlem
Jag fattar, handlar det bara om att lägga till info om sällskap eller kan de slå ihop de bokningarna till en och samma? Vet du om man får betala telefonbokningsavgiften då?

Dessvärre går det inte att slå ihop bokningarna till ett PNR. Det kostar inget att lägga info, men det ger inga garantier för att ni skall hanteras som ett sällskap.
 

Cartman

Medlem
Behöver vända mig till den allmänna expertisen här.

Jag hittade en tillgänglig resa för 3 personer i SAS - Star alliance men vid bokning av 3 pax kunde jag inte applicera en voucher så jag bokade först resan för 2 personer men när jag ska boka in den 3:e har tillgängligheten på outbound försvunnit helt.
Kommer de tillbaka i inventory om jag bokar av och får ringa SAS? Flyger med Turkish..
 

mha321

Medlem
Behöver vända mig till den allmänna expertisen här.

Jag hittade en tillgänglig resa för 3 personer i SAS - Star alliance men vid bokning av 3 pax kunde jag inte applicera en voucher så jag bokade först resan för 2 personer men när jag ska boka in den 3:e har tillgängligheten på outbound försvunnit helt.
Kommer de tillbaka i inventory om jag bokar av och får ringa SAS? Flyger med Turkish..

Det vet man aldrig. Om du precis bokade den nu är sannolikheten större att de kommer tillbaka, men det är på inget sätt säkert.

Att den 3e försvinner när du bokar de första två är inte helt ovanligt. Det kan betyda att den tredje aldrig faktiskt fanns bokningsbar men alla systemen inte var i synk, eller att de bara var intresserade av att sälja den just om man bokade tre.
 

MrRob

Medlem
Skulle idag ändra två leg till ett leg på en resa vi redan har bokad sedan tidigare. Från CPH-FRA-EWR med Lufthansa till CPH-EWR med SAS istället.

Agenten jag pratade med sa att hon behövde godkännande av sin manager för att byta till SAS på en *A-bokning. Efter några minuters väntan var det inga problem att byta.

Sen till det märkliga: hon sa att avdelningen som räknar ut skatter är överbelastad och att hon (agenten) ska vara ledig fyra dagar så jag får inte besked av henne på vad nya skatten blir förrän i början av nästa vecka.. och innan dess kan de inte ställa ut nya biljetterna.

Frågade om inte någon kollega kunde göra det åt henne men det gick inte.

Just nu ser jag både CPH-FRA-EWR och CPH-EWR på bokningsnumret både i appen och på hemsidan.

Bör jag vara orolig att det blir strul med ändringen? :rolleyes:
 

fcx

Medlem
Skulle idag ändra två leg till ett leg på en resa vi redan har bokad sedan tidigare. Från CPH-FRA-EWR med Lufthansa till CPH-EWR med SAS istället.

Agenten jag pratade med sa att hon behövde godkännande av sin manager för att byta till SAS på en *A-bokning. Efter några minuters väntan var det inga problem att byta.

Sen till det märkliga: hon sa att avdelningen som räknar ut skatter är överbelastad och att hon (agenten) ska vara ledig fyra dagar så jag får inte besked av henne på vad nya skatten blir förrän i början av nästa vecka.. och innan dess kan de inte ställa ut nya biljetterna.

Frågade om inte någon kollega kunde göra det åt henne men det gick inte.

Just nu ser jag både CPH-FRA-EWR och CPH-EWR på bokningsnumret både i appen och på hemsidan.

Bör jag vara orolig att det blir strul med ändringen? :rolleyes:
Ja, du bör vara orolig. Andra har rapporterat att bokningar som inte biljetteras avbokas efter tre dagar.
 

FilipJ

Medlem
Skulle idag ändra två leg till ett leg på en resa vi redan har bokad sedan tidigare. Från CPH-FRA-EWR med Lufthansa till CPH-EWR med SAS istället.

Agenten jag pratade med sa att hon behövde godkännande av sin manager för att byta till SAS på en *A-bokning. Efter några minuters väntan var det inga problem att byta.

Sen till det märkliga: hon sa att avdelningen som räknar ut skatter är överbelastad och att hon (agenten) ska vara ledig fyra dagar så jag får inte besked av henne på vad nya skatten blir förrän i början av nästa vecka.. och innan dess kan de inte ställa ut nya biljetterna.

Frågade om inte någon kollega kunde göra det åt henne men det gick inte.

Just nu ser jag både CPH-FRA-EWR och CPH-EWR på bokningsnumret både i appen och på hemsidan.

Bör jag vara orolig att det blir strul med ändringen? :rolleyes:
Ta en skärmdump och spara ifall biljetterna med SAS inte ställs ut som de ska. Ha därefter koll på vad som händer med bokningsnumret... Hur snart ska du åka?
 

GOTBound

Medlem
Scenario:
4 personer bokade på Eurobonus award med SAS flyg.
Kan jag avboka 2 personer från resan utan att avboka hela bokningen?
De platser som dessa 2 personer nu håller på hemresan, kommer de släppas tillbaka i award potten då det egentligen bara är utresan som jag behöver ändra, dvs jag kommer göra en ny bokning för dessa två personer med tidigare avresa med samma hemresa men det finns just nu inga lediga awards för i så fall hade jag bokat denna först och sen avbokat?

Teoretiskt kan de gå tillbaka men ingen garanti. Beroende på bolag och rutt samt nuvarande bokningsläge vet man aldrig. Har sett rapporter om att det ofta kommer tillbaka men inte alltid.

men kan du inte bara behålla hemresan och ändra avresa om du vill ha de platserna du redan har hem? Eller jag kanske missar nån poäng här..

edit; vid läsning igen inser jag att alla 4 personer är i en och samma bokning?
Isf avboka två helt ja enda alternativet och hoppas på det bästa..
Det gick att lösa väldigt smidigt.
SAS agenten splittade först bokningen till två bokningar och ändrade sedan utresan på den bokning där personerna med nya utresedagen låg på.
Sen att SAS agenten glömde att ställa ut de nya biljetterna är en helt annan sak, men de fixade nästa SAS agent jag ringde och pratade med.
 

TjrsTapis

Medlem
Vet inte riktigt var jag ska ställa denna fråga och hittar ingen tråd om det, men kan personalen se att man flyger på en bonus-biljett? (tänkte på servicen och annat som då kan ev. vara annorlunda...)
 

palmen

Moderator
Vet inte riktigt var jag ska ställa denna fråga och hittar ingen tråd om det, men kan personalen se att man flyger på en bonus-biljett? (tänkte på servicen och annat som då kan ev. vara annorlunda...)
Det beror på bolag, en del ser det, andra inte. De kommer inte ge dog sämre service, däremot kanske du blir servad senare.
 
Toppen