Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Jag hade definitivt valt längre stopp i Kanada än i Europa, det är där mest formaliteter ska avklaras.

MCT på YYZ verkar dessutom vara 90 minuter så båda dina alternativ via LHR/MUC spricker pga det.

Enligt AC är MCT på YYZ 60 minuter för "International to international" om du kommer med AC och ska vidare med AC, eller har jag missat något?

Air Canada - Minimum Connection Time

Last edited:
55min i BRU alla dagar i veckan.
taget, ombokat och klart. Tack

Intressant samtal:
Hej, skulle vilja boka om en befintlig bokning, utifrån vad kunnat luska fram bör det finnas platser via bryssel på utresan

Agent: ok då ska vi se.... Hmm jag hittar inget, vet du hur lång resan är?
jag: i total restid menar du?
agent: ja
Jag: 18h, har det nån påverkan?
Agent: ja, kanske ibland, jag ska söka på ett annat sätt. Sådär, nu hittar jag det.

Sedan då som andra rapporterat vid ändring: de räknar som tusan på skatter och måste sedan skicka vidare till annan avd för ombiljettering.
nämnde inget om ändringsavgift men 203:- totalt, oklart om ändring på 150:- plus lite skatt eller om allt var skatter.. (en extra flight).

taget, ombokat och klart. Tack

Intressant samtal:
Hej, skulle vilja boka om en befintlig bokning, utifrån vad kunnat luska fram bör det finnas platser via bryssel på utresan

Agent: ok då ska vi se.... Hmm jag hittar inget, vet du hur lång resan är?
jag: i total restid menar du?
agent: ja
Jag: 18h, har det nån påverkan?
Agent: ja, kanske ibland, jag ska söka på ett annat sätt. Sådär, nu hittar jag det.

Sedan då som andra rapporterat vid ändring: de räknar som tusan på skatter och måste sedan skicka vidare till annan avd för ombiljettering.
nämnde inget om ändringsavgift men 203:- totalt, oklart om ändring på 150:- plus lite skatt eller om allt var skatter.. (en extra flight).

Nu gäller detta en SAS Award som jag la till en hemresa på, men ingen avgift för "ombokning" nämndes. Idag när de drog pengar så kunde jag inte se någon avgift för ombokningen. Hade räknat med 150kr per person.

Jag vet inte när ni har tänkt åka, men Air Canada kör B789 fram till W21 t.o.m. 30-OCT-21 på CPH-YYZ och från 31-OCT-21 så är det A330. Dock indikerar seatmap i ExpertFlyer att det är nya konfigen på CPH-YYZ från dag 1. Jag har kollat ca 10 dagar i november, alla med nya.
detta är lite skumt ser med i expertflyer att det är 1-2-1 config men på bokningen som gjordes igår så är det 1-2 och Pod layout i Air canadas app/webbsida när jag seatar... vågar inte chansa så tar ombokningen, som sagt ytterst oklart att hitta en total overview av status på flottans re-work.

Enligt AC är MCT på YYZ 60 minuter för "International to international" om du kommer med AC och ska vidare med AC, eller har jag missat något?

Du missar nog ingenting här. Det stämmer. Kanada har, i motsättning till USA, en riktig INTL--> INTL transit. Jag har bara gjort det i YUL en gång från USA-->UK då jag flög denna A330 på sträckan YUL-LHR. Men jag hade fortfarande valt den längre transit i YYZ trots att den internationella Maple Leaf Loungen inte är så himla rolig.

detta är lite skumt ser med i expertflyer att det är 1-2-1 config men på bokningen som gjordes igår så är det 1-2 och Pod layout i Air canadas app/webbsida när jag seatar... vågar inte chansa så tar ombokningen, som sagt ytterst oklart att hitta en total overview av status på flottans re-work.

Tittade lite i Air Canadas bokningsdialog på lite olika flighter med A330 i december i år. Där står det att Signature Class inte erbjuds på rutterna mellan Toronto-Montreal/Ottawa eller mellan Montreal och Halifax. Sen vad i praktiken blir senarer i år återstår väl att se. De har ju 16 stycken A330 varav bara ett fåtal än så länge har Signature Class, men de kanske jobbar på hårt med ombyggnader under rådande omständigheter :)

Tittade lite i Air Canadas bokningsdialog på lite olika flighter med A330 i december i år. Där står det att Signature Class inte erbjuds på rutterna mellan Toronto-Montreal/Ottawa eller mellan Montreal och Halifax. Sen vad i praktiken blir senarer i år återstår väl att se. De har ju 16 stycken A330 varav bara ett fåtal än så länge har Signature Class, men de kanske jobbar på hårt med ombyggnader under rådande omständigheter :)
det var det jag funderade på också, om re-work speedats upp när många plan är groundade. Nåväl skulle det visa sig närmare inpå att det kommer en uppdaterad kärra på CPH-YYZ får jag väl hålla utkik och ev boka om, sparar en tidig morgon och några timmar restid men ingen biggie.

Jag läste bara i expertflyer att det var 90 minuter. Finns dock ett tillägg längre ner som säger MCT 60 minuter om bytet är från terminal 1 till terminal 1 så jag antar att den appliceras.

STANDARD.D/D...D/I...I/D...I/I.
ONLINE .30 1.00 1.30 1.30
OFFLINE .30 1.00 1.30 1.30
** OR * ARE ALL
AC-AC II 1.25 CDS N/A - UA TRM 1 - 1
AC-AC II SUP TRM 1 - 1 COUNTRY US - COUNTRY CU
AC-AC II SUP TRM 1 - 1 COUNTRY CU - COUNTRY US
AC-AC II 4.00 TRM 1 - 1 COUNTRY US - COUNTRY US
AC-AC II 1.25 TRM 1 - 1 ALL - COUNTRY US
AC-AC II 1.00 TRM 1 - 1 COUNTRY US - ALL
AC-AC II 1.15 ALL - FLT 33 - 33 TRM 1 - 1
AC-AC II 1.00 FLT 34 - 34 - ALL TRM 1 - 1