Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Hej,

Finns det någon vänlig person som vill hjälpa mig? Får inte ihop det när man inte kan söka alla resor i star alliance längre på Sas.se Kan man ringa in till Tallin och få hjälp att boka allting om man inte vet exakta datum man vill boka m.m? (vet att de inte sitter där längre)
Jag skulle vilja flyga från Arlanda eller Köpenhamn
Slutdestination Cancun
Runt 25-27 december till 6-9 januari.
Gärna business om det finns möjlighet.

Någon som är kunnig och vill hjälpa en förvirrad själ?
 

palmen

Moderator
Hej,

Finns det någon vänlig person som vill hjälpa mig? Får inte ihop det när man inte kan söka alla resor i star alliance längre på Sas.se Kan man ringa in till Tallin och få hjälp att boka allting om man inte vet exakta datum man vill boka m.m? (vet att de inte sitter där längre)
Jag skulle vilja flyga från Arlanda eller Köpenhamn
Slutdestination Cancun
Runt 25-27 december till 6-9 januari.
Gärna business om det finns möjlighet.

Någon som är kunnig och vill hjälpa en förvirrad själ?
Ja det är bara att ringa in och be dom söka på detta, det är ingen "avancerad" sökning från deras sida då du har väldigt litet spann på när du vill åka. Det är dock under absoluta högsäsong och det finns risk att bolag har blackout dessa perioder eller att biljetterna redan har bokats, dessutom är det generellt väldigt få flighter den 25e december för att komma ut i Europa. Du kan själv gå in på united.com och söka på dina val, eller gå via aircanada.com och göra samma sökning där från startsidan. Se till att bocka i att du söker award biljetter och sök enkel väg istället för tur och retur.

Nu skriver du inget om hur många ni är som ska resa, men jag gissar på att det är åtminstone 2 personer.
Söker jag den 26e dec får jag fram följande på Air Canada. Samma resa visas dock inte på United, vilket tyder på att dessa platser enbart är för Air Canadas medlemmar, men enda sättet att veta det är att ringa in och fråga.
upload_2021-2-11_10-47-41.png
 
Jag testade att ringa om en resa till Cancun nu med samma datumintervall. Tillgänglighet hos United, inte direkt utan uppdelad sökning, men på SAS hittade de inget. Är tanken då att man ringer fler gånger eller finns inte platserna hos SAS?
 

palmen

Moderator
Jag testade att ringa om en resa till Cancun nu med samma datumintervall. Tillgänglighet hos United, inte direkt utan uppdelad sökning, men på SAS hittade de inget. Är tanken då att man ringer fler gånger eller finns inte platserna hos SAS?
Jag skulle absolut testa ringa flera ggr, det har tyvärr visat sig att det finns väldigt många som inte vill anstränga sig när de gör bokningar utan säger mest att det inte går. Har du hittat saver award hos United så brukar det gå att boka med Eurobonus, även om det inte är någon garranti. Jag fick ringa 7 ggr innan jag fick en agent som var villig att söka ben för ben (det var en rimlig routing utan några konstigheter men med lite längre stopp).

Börja med att berätta vart du vill åka och vart du flyger från, hittar de inget kan du säga att du hittat alternativ via x, y, z och ange flightnummer och vilka städer det går via. En bra agent kan då söka på detta, men de växer tyvärr inte på trän längre.
 

Senator

Moderator
Just Cancun i mellandagarna är en rätt trång sektor. Den gode nyheten är att Air Canada flyger från typ varje kanadensisk stad ;) Utmaningen är att det är kallt i Kanada och många vill till solen.

Calgary (YYC) har ekonomiplatser till Cancun 29:e december så om man tar sig först till YYC den 28:e så finns det platser. CUN till Ottawa (YOW) 9:e januari i business sen är det övernattning innan man åker vidare. Finns en del alternativ till YYC den 28:e. Samma från YOW den 10:e hem.

Men som alltid om man vill åka poäng i högsäsong gäller det vara flexibel och tänka "out of the box". Särskilt när man vill ha mer än en plats.
 
Jag testade att ringa och de hittade inga flyg från 20 december eller framåt. Men när jag kollar här finns detta exempelvis:
Skärmavbild 2021-02-11 kl. 14.32.10.png


Den borde de väl hitta om jag hänvisar till detta? Eller har jag sökt fel?
 

Senator

Moderator
Jag förstår nu att det kan vara väldigt svårt att förstå vad som händer. Jag kollar på en resa till Asien över nyår, helst boka med EuroBonus men i värsta fall så kan vi använda M&M.

ARN-SIN kollar jag M&M, United och Air Canada

M&M kan jag få 4x Lufthansa Business utan problem via MUC. Inga andra alternativ med Star Alliance presenteras
United hittar jag samma i Ekonomi 4x + andra alternativ som LOT. Jag hittar också TK med ekonomi på sträckan ARN-IST sen business på IST-SIN
Air Canada visar bara ekonomi och inte Business

MUC-SIN
M&M visar direkt till SIN, inte via IST
United inget i business
Air Canada visar 4 platser i Business med TK MUC-IST-SIN

IST-SIN
M&M visar 4 platser i Business med TK direkt
United visar inga platser alls
Air Canada visar 4 platser med TK direkt

Turkish vet vi kör Married Segments, och Air Canada visar MUC-IST-SIN. Men frågan är vilket inventory SAS får allokerat till sig?
 

JacobGBG

Medlem
Är återbetalning av skatter/avgifter på avbokade awardplatser lika trögt som för all annan återbetalning?

Scenariot är att det har dykt upp ett par awardsäten jag är sugen att lägga till på befintlig utresa, men nu är kundtjänst stängd. Funderade då på att boka sätena online som fristående enkel bara för att de inte ska försvinna till imorgon. Skulle då avboka precis innan jag ringer (fullt medveten att det ej finns garanti att de kommer tillbaka till poolen när jag avbokar).
 
Toppen