Du fick säkert tala med den agent jag talades vid med igår. Jag bad om att söka London-Tokyo också, men han sa bokar du London-Tokyo kommer du under inga omständigheter få åka från norden så du vet och det kommer inte att gå att lägga till senare.
Jag väntar med spänning på den första här på forumet som lyckats boka en star-alliancebokning via Sveg (från 2021)? Har man flyt går det nog att boka en inrikesresa med dem på sin höjd.
Oerhört provocerande - "bokar du London-Tokyo kommer du under inga omständigheter få åka från norden så du vet och det kommer inte att gå att lägga till senare."
Undrar varför? Så länge resan är mellan samma zoner, följer alla regler osv ska man väl kunna ändra? För bara några veckor sedan ringde jag in o bokade om en resa där jag ändrade slutdestination från MIA till IAH. Inga problem alls. Tvärt om uppmuntrades jag av agenten då till att göra just så eftersom det annars skulle vara lite dyrare att boka av o boka om den på nytt.
Verkar ha ändrats rejält de senaste dagarna:
I fredags ringde jag o frågade om ARN-IST-SFO. Får beskedet att IST-SFO finns. Jag sa "kan man lägga på ARN-IST sen om det dyker upp nåt?", får (självklart) svar i stil med "exakt, det är så det funkar". Så har man ju själv gjort tidigare också. Bokar IST-SFO.
Men nu idag får man beskedet att det absolut inte går att lägga på ARN-IST, trots att det finns massa alternativ dit. Så nu sitter jag på en IST-SFO och kommer säkert tvingas avboka den, givet att det inte är en toppenidé att boka separat resa ner dit som ev. blir inställd / försenad osv.
Jag gissar vidare att jag inte är den enda på BC som hjälper andra personer att boka awardbiljetter. Det första (och enda) jag säger är alltid "kolla alltid flight för flight, för SAS hittar aldrig nåt bra om de bara kollar hela sträckan i ett svep". Undrar vad man ska säga framöver.