Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Kanske dum fråga, men hur ska man göra framöver för att leta *A awards? I praktiken har ju ANA, United o Expertflyer "gjort sitt" eftersom SAS IT inte klarar av att hitta mellanlandningar längre o personalen vägrar söka leg-för-leg. Och SAS eget verktyg har varit stängt sen april? Ska man bara chansa o ringa in några gånger per dag och fråga på måfå? Det låter kostnadseffektivt för SAS :)

Jag frågade om de kunde söka London - Haneda först, svaret var: "Jag kan göra det men då börjar resan i London och inte Arlanda". Kanske blev missförstånd eller dåligt frågat men det var svaret iaf.
Du fick säkert tala med den agent jag talades vid med igår. Jag bad om att söka London-Tokyo också, men han sa bokar du London-Tokyo kommer du under inga omständigheter få åka från norden så du vet och det kommer inte att gå att lägga till senare.

Jag väntar med spänning på den första här på forumet som lyckats boka en star-alliancebokning via Sveg (från 2021) Har man flyt går det nog att boka en inrikesresa med dem på sin höjd.

Du fick säkert tala med den agent jag talades vid med igår. Jag bad om att söka London-Tokyo också, men han sa bokar du London-Tokyo kommer du under inga omständigheter få åka från norden så du vet och det kommer inte att gå att lägga till senare.

Jag väntar med spänning på den första här på forumet som lyckats boka en star-alliancebokning via Sveg (från 2021)? Har man flyt går det nog att boka en inrikesresa med dem på sin höjd.

Oerhört provocerande - "bokar du London-Tokyo kommer du under inga omständigheter få åka från norden så du vet och det kommer inte att gå att lägga till senare."
Undrar varför? Så länge resan är mellan samma zoner, följer alla regler osv ska man väl kunna ändra? För bara några veckor sedan ringde jag in o bokade om en resa där jag ändrade slutdestination från MIA till IAH. Inga problem alls. Tvärt om uppmuntrades jag av agenten då till att göra just så eftersom det annars skulle vara lite dyrare att boka av o boka om den på nytt.

Verkar ha ändrats rejält de senaste dagarna:
I fredags ringde jag o frågade om ARN-IST-SFO. Får beskedet att IST-SFO finns. Jag sa "kan man lägga på ARN-IST sen om det dyker upp nåt?", får (självklart) svar i stil med "exakt, det är så det funkar". Så har man ju själv gjort tidigare också. Bokar IST-SFO.
Men nu idag får man beskedet att det absolut inte går att lägga på ARN-IST, trots att det finns massa alternativ dit. Så nu sitter jag på en IST-SFO och kommer säkert tvingas avboka den, givet att det inte är en toppenidé att boka separat resa ner dit som ev. blir inställd / försenad osv.

Jag gissar vidare att jag inte är den enda på BC som hjälper andra personer att boka awardbiljetter. Det första (och enda) jag säger är alltid "kolla alltid flight för flight, för SAS hittar aldrig nåt bra om de bara kollar hela sträckan i ett svep". Undrar vad man ska säga framöver.

Är det någon som hört med AMEX om det stämmer att utbudet av bonusresor kraftigt reduceras om man använder en voucher?

Tanken slog mig också att man kanske ska maila Amex svenska vd, som någon annan gjorde i en annan SAS-fråga. Betvivlar att Amex känner till detta.

• Gilla
Reactions: JPE
Kan man inte få till ett digitalt dialogmöte om detta med Amex+SAS+BC? Förut hölls det ju olika event där vi kunde ställa till exempel sånna här frågor, men det går ju inte nu. Amex borde vara intresserade av våra tankar.

Låter helt ologiskt, då är det ju bara att boka en resa utan voucher och sedan ringa in och applicera den i efterhand.

Utan att ens ställa den frågan har jag idag fått höra av två olika agenter "... och om du gör så (bokar utan voucher) kan du inte ringa in och applicera vouchern i efterhand". Då skulle resan gå förlorad, menade dessa två agenter.

Ringde precis igen och hann inte ens säga "kan du kolla om det finns 2 biljetter på flight nr XXXX" innan jag blev avbruten av (ny) agent som sa "har du en voucher? då kan vi inte söka flight för flight". Så det må vara ett missförstånd, men alla jag pratat med idag har i så fall missförstått läget.

Då är det dags att börja ringa Amex!

Jag har precis gjort mitt genom ett 20 minuter långt samtal där jag förklarat hur värdet på Amexvouchern sjunker som en sten när villkoret för användning blir ”hela resan i ett svep och inga ändringar”.

Det är bara att lyfta luren och ringa din vänlige Amexagent på 0771-29 46 20.

Gör det - redan idag!

Då är det dags att börja ringa Amex!

Jag har precis gjort mitt genom ett 20 minuter långt samtal där jag förklarat hur värdet på Amexvouchern sjunker som en sten när villkoret för användning blir ”hela resan i ett svep och inga ändringar”.

Det är bara att lyfta luren och ringa din vänlige Amexagent på 0771-29 46 20.

Gör det - redan idag!

Bra jobbat! Vad fick du för reaktion? Tips inför samtalet?

Vad säger ni, ska man maila Amex vd som någon tidigare gjorde genom att svara på julbrevet?

En till datapunkt från min sida är att de precis lät mig ändra destination (inom EU, ej Norden) när jag inte använde voucher. Inga konstigheter alls. Jag frågade aldrig om vouchern där, dumt nog.

Toppen