Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Slänger in en till datapunkt: ytterligare en agent sa nu att jag kunde boka leg-för-leg men då måste de ta bort vouchern.

Edit: hörde precis detsamma från en kollega, som även hon ringt SAS o försökt boka nu. Utan voucher, OK att söka leg-för-leg. Med voucher, inte OK längre.
Det är exakt det här som är det stora mysteriet för mig. Hur kan det vara olika regler med/utan voucher?

Undrar hur många av mina awardbiljetter jag lyckats boka utan att söka leg-för-leg tidigare? 10%, 15%? Kräver ju alltid leg-för-leg.

Blir väldigt knepigt nu om man, som jag, ska åka till USA eftersom väldigt många alternativ kräver övernattning för att klara connection, och dessa inte dyker upp när SAS vägrar söka leg-för-leg. Om du t.ex. ska åka till San Francisco har tidigare TAP, LOT, TK o ibland United varit bra alternativ, men krävt mellanlandning i EU med övernattning. Nu när allt det försvinner kvarstår väl i princip bara LH-gruppen, som inte brukar släppa nåt alls med bra framförhållning och dessutom om möjligt är ännu sämre än SAS i business. Härligt.

Ingen datapunkt - men en liten inflik.

Något som nämns ofta just nu är liknande:
De kunde inte heller se de platser jag ser på United, varken med EVA från Taipei eller ANA från London.

Jag tror, att detta till stor del beror på dålig kunskap. I 90% av fallen jag har gjort bokningar tidigare och kundtjänstmedarbetaren (Både vanliga och Tallinn) inte har hittat platserna, så har det löst sig när jag har instruerat dessa att söka baklänges. Således, ta bort connections och börja med att lägga in den specifika flighten. Därefter lägger man till connections.

Jag tror, att detta till stor del beror på dålig kunskap. I 90% av fallen jag har gjort bokningar tidigare och kundtjänstmedarbetaren (Både vanliga och Tallinn) inte har hittat platserna, så har det löst sig när jag har instruerat dessa att söka baklänges. Således, ta bort connections och börja med att lägga in den specifika flighten. Därefter lägger man till connections.

Tror jag också.

Katastrofal kombination nu av:
- Ingen onlinebokning
- Inga kunniga agenter
- Nya, hemliga regler

Som sagt, det må varit lite knepigt innan, men nu kommer det ju att bli helt omöjligt (i synnerhet om man ska åka västerut).

Jag frågade om de kunde söka London - Haneda först, svaret var: "Jag kan göra det men då börjar resan i London och inte Arlanda". Kanske blev missförstånd eller dåligt frågat men det var svaret iaf.

Last edited:
Ja, vore gött att höra en förklaring från SAS. Om man har så genomuselt undermåliga IT-system och sen stänger möjligheten att boka själv, så kan det tyckas lite provocerande att först byta ut duktiga agenter mot noviser och sen utan varsel införa enorma begränsningar. Det här tycker jag är en oerhört mycket större försämring än en devalvering genom höjda poängpriser.

Följdfråga till @Peter G - om ni nu tillåter 24h mellanlandning, varför dyker inte långa mellanlandningar (<24h) upp när era agenter söker mellan destinationerna? De dyker ju upp på t.ex. United och ANA och verkar även dyka upp på Turkish Airlines poängbokningssida.

Last edited:
Ja, vore gött att höra en förklaring från SAS. Om man har så genomuselt undermåliga IT-system och sen stänger möjligheten att boka själv, så kan det tyckas lite provocerande att först byta ut duktiga agenter mot noviser och sen utan varsel införa enorma begränsningar. Det här tycker jag är en oerhört mycket större försämring än en devalvering genom höjda poängpriser.
Är väl beslut som är fattat vid olika tidpunkter och säkert också av olika personer. När man sen vet hur SAS brukar agera är det kanske inte så konstigt. Den ena vet inte vad den andra gör och ingen tar ansvar för någonting och bryr sig inte alls om kunderna. Vi är ju snarare till för dem och inte tvärt om.

Sen tror jag iofs inte att nedstängningen av bokningssidan har så mycket med IT att göra utan i det här fallet handlar det väl snarare om ett ekonomiskt beslut (men jag kan absolut ha fel).

En förklaring kommer vi dock aldrig få (i så fall skulle jag bli väldigt förvånad).

Jo.. Men det får man ju inte numer då de inte vill (kan) söka leg för leg..

Toppen