Har ni förslag på bra workarounds här?
Testade att ringa o försöka få igenom en ändring men fick blankt nej.
Saknar Tallinn ....
Synd att man är fånge hos SAS som svensk. Nästan värt att utvandra bara för att kunna byta bonussystem![]()
Ring igen tills du får en bättre handläggare
Mycket möjligt att det är den långa mellanlandningen som ställer till det. I den gamla webversionen av bokningen så kom inte dessa långa mellanlandningar upp som alternativ. Kanske är något liknande nu när de söker på sträckan.Extra tröttsamt eftersom SAS sökfunktion verkar så hopplöst dålig. Som sagt, sträckan jag vill åka dyker upp i ett svep på både ANA och United, men med en lång mellanlandning (<24h). Mellanlandningen i EU. Så det är ingen zonproblematik eller nåt sånt, den dyker bara inte upp när SAS gör sin första sökning.
Det går att boka som en resa via kundtjänst.Hej! Jag jagar biljetter till USA för familjen. 2 vuxna + 2 barn (3 och 5 när resan ska ske).
Jag kommer inte ha tillräckligt med poäng för *A så tittar jag på SAS avgångar enbart och är förberedd at de kommer inte ha 4 platser i business då siktar jag på 2 plus+ 2 biz. Har t.o.m en 2-4-1 voucher.
Kan man boka en sån kombination med hjälp av kundservice? Alltså 2 vuxna i biz+ 2 barn i plus under samma PNR så jag får bästa poängrabatt med vouchern?
2 x 50.000 + 2 x 40.000 = 180.000p
Eller måste jag göra separata bokningar för 1 vux + 1 barn i biz med 2-4-1 och 1 vux + 1 barn i plus fullpris?
(50.000 + 25.000) + (80.000 + 40.000) = 195.000p
Mycket möjligt att det är den långa mellanlandningen som ställer till det. I den gamla webversionen av bokningen så kom inte dessa långa mellanlandningar upp som alternativ. Kanske är något liknande nu när de söker på sträckan.
Börjar bli riktig cirkus detta.
Som alltid är inte SAS samma som United och ANA. Vi kan inte veta i dagsläget om dessa platser faktiskt finns bokningsbara med Eurobonus.En annan datapunkt från mig är att SAS verkar vara sämre o sämre på att få upp alternativen som finns på United och ANA.
Testade att söka ARN-SFO på fem olika datum (one way, en person, business) på United och ANA. Båda visade att det fanns med LOT, TAP och Turkish. SAS kunde inte hitta något av alternativen (ringde 3 ggr) utan föreslog economy till Los Angeles istället....
Samtal 2:
Agent: "Det finns inget på hela sträckan och vi får inte lägga in segment för segment"
Jag: "Är inte det lite konstigt?"
Agent: "Nej, det hade ju tagit mycket tid för oss, och vi har mycket annat att göra" (service minded som alltid)
Jag: "Man har väl alltid kunnat göra det tidigare?"
Agent: "Ja, och det kan man fortfarande, men inte om man använder checken"
Jag tror att man kan gräva sin egen grav. Vi har ju exempel på folk i den här tråden som ringer "mycket", någon nämnde 15-20 samtal för att fixa med en resa. Det kostar naturligtvis pengar för SAS att ha någon som sitter och pysslar individuellt med ens resa. I de nedskärningar som följer av corona tror jag att vi först fick se Tallinn skäras bort och därefter en tightare koll på vad man tillåts boka. Istället för specialisterna på Tallinn har vi nu istället, vad det verkar, fått mer generalistkunskaper som bara högläser upp de färdiga datorvalda alternativen som erbjuds. Onekligen går en sådan bokning snabbare och är dessutom styrd av en dator till "vad den får kosta" för SAS som är den som i slutändan betalar.Är så jävla tröttsamt. Förstår ni varför det är så här?
Som alltid är inte SAS samma som United och ANA. Vi kan inte veta i dagsläget om dessa platser faktiskt finns bokningsbara med Eurobonus.
Det vi däremot har erfarenhet av är att många av de som nu gör dessa bokningar inte har tillräcklig kunskap i att söka och boka bonusresor.