Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Har ni förslag på bra workarounds här?

Testade att ringa o försöka få igenom en ändring men fick blankt nej.

Saknar Tallinn ....

Synd att man är fånge hos SAS som svensk. Nästan värt att utvandra bara för att kunna byta bonussystem ;)
 
Ring igen tills du får en bättre handläggare

Återkommer.

Enligt de jag pratade med idag är dessa nya regler strikt enforceade så att det inte finns några möjligheter till undantag.

Oavsett vad SAS väljer att göra med sina poängpriser (tänker på enkäten de skickade ut i december) spelar det snart ingen roll eftersom man ändå inte kan boka något... Kombinationen av att det knappt släpps några awardplatser i C/F med en myriad av krångliga regler med icke-insatta eller icke-hjälpsamma medarbetare är inte direkt optimalt. Får köpa ett dyrt fat eller något istället :)

Edit: ser att detta diskuterats i andra trådar också. Ber om ursäkt för om jag ev skrev i fel tråd, men nu får ni iaf en till datapunkt :) Om det här stämmer - att det är omöjligt att söka leg för leg - innebär det för mig att EB-poängen åtminstone halverats i värde. Kommer inte ihåg senast jag bokade en resa utan att söka leg för leg, eftersom SAS egen sökfunktion verkar urusel.
 
Last edited:
Hej! Jag jagar biljetter till USA för familjen. 2 vuxna + 2 barn (3 och 5 när resan ska ske).

Jag kommer inte ha tillräckligt med poäng för *A så tittar jag på SAS avgångar enbart och är förberedd at de kommer inte ha 4 platser i business då siktar jag på 2 plus+ 2 biz. Har t.o.m en 2-4-1 voucher.

Kan man boka en sån kombination med hjälp av kundservice? Alltså 2 vuxna i biz+ 2 barn i plus under samma PNR så jag får bästa poängrabatt med vouchern?
2 x 50.000 + 2 x 40.000 = 180.000p

Eller måste jag göra separata bokningar för 1 vux + 1 barn i biz med 2-4-1 och 1 vux + 1 barn i plus fullpris?
(50.000 + 25.000) + (80.000 + 40.000) = 195.000p
 
Extra tröttsamt eftersom SAS sökfunktion verkar så hopplöst dålig. Som sagt, sträckan jag vill åka dyker upp i ett svep på både ANA och United, men med en lång mellanlandning (<24h). Mellanlandningen i EU. Så det är ingen zonproblematik eller nåt sånt, den dyker bara inte upp när SAS gör sin första sökning.
Mycket möjligt att det är den långa mellanlandningen som ställer till det. I den gamla webversionen av bokningen så kom inte dessa långa mellanlandningar upp som alternativ. Kanske är något liknande nu när de söker på sträckan.

Börjar bli riktig cirkus detta.
 
Hej! Jag jagar biljetter till USA för familjen. 2 vuxna + 2 barn (3 och 5 när resan ska ske).

Jag kommer inte ha tillräckligt med poäng för *A så tittar jag på SAS avgångar enbart och är förberedd at de kommer inte ha 4 platser i business då siktar jag på 2 plus+ 2 biz. Har t.o.m en 2-4-1 voucher.

Kan man boka en sån kombination med hjälp av kundservice? Alltså 2 vuxna i biz+ 2 barn i plus under samma PNR så jag får bästa poängrabatt med vouchern?
2 x 50.000 + 2 x 40.000 = 180.000p

Eller måste jag göra separata bokningar för 1 vux + 1 barn i biz med 2-4-1 och 1 vux + 1 barn i plus fullpris?
(50.000 + 25.000) + (80.000 + 40.000) = 195.000p
Det går att boka som en resa via kundtjänst.
Men de kommer inte tillåta dig att du bokar in en 3 och 5 åring själva i plus. Så små barn får inte resa ensamma.
 
Mycket möjligt att det är den långa mellanlandningen som ställer till det. I den gamla webversionen av bokningen så kom inte dessa långa mellanlandningar upp som alternativ. Kanske är något liknande nu när de söker på sträckan.

Börjar bli riktig cirkus detta.

Tänker detsamma.

Fine att det tidigare varit knepigt att boka eftersom det inte släpps så många platser osv, men nu blir det ju smått omöjligt.

En annan datapunkt från mig är att SAS verkar vara sämre o sämre på att få upp alternativen som finns på United och ANA.
Testade att söka ARN-SFO på fem olika datum (one way, en person, business) på United och ANA. Båda visade att det fanns med LOT, TAP och Turkish. SAS kunde inte hitta något av alternativen (ringde 3 ggr) utan föreslog economy till Los Angeles istället....
 
En annan datapunkt från mig är att SAS verkar vara sämre o sämre på att få upp alternativen som finns på United och ANA.
Testade att söka ARN-SFO på fem olika datum (one way, en person, business) på United och ANA. Båda visade att det fanns med LOT, TAP och Turkish. SAS kunde inte hitta något av alternativen (ringde 3 ggr) utan föreslog economy till Los Angeles istället....
Som alltid är inte SAS samma som United och ANA. Vi kan inte veta i dagsläget om dessa platser faktiskt finns bokningsbara med Eurobonus.
Det vi däremot har erfarenhet av är att många av de som nu gör dessa bokningar inte har tillräcklig kunskap i att söka och boka bonusresor.
 
Samtal 2:

Agent: "Det finns inget på hela sträckan och vi får inte lägga in segment för segment"
Jag: "Är inte det lite konstigt?"
Agent: "Nej, det hade ju tagit mycket tid för oss, och vi har mycket annat att göra" (service minded som alltid)
Jag: "Man har väl alltid kunnat göra det tidigare?"
Agent: "Ja, och det kan man fortfarande, men inte om man använder checken"

Är så jävla tröttsamt. Förstår ni varför det är så här?
Jag tror att man kan gräva sin egen grav. Vi har ju exempel på folk i den här tråden som ringer "mycket", någon nämnde 15-20 samtal för att fixa med en resa. Det kostar naturligtvis pengar för SAS att ha någon som sitter och pysslar individuellt med ens resa. I de nedskärningar som följer av corona tror jag att vi först fick se Tallinn skäras bort och därefter en tightare koll på vad man tillåts boka. Istället för specialisterna på Tallinn har vi nu istället, vad det verkar, fått mer generalistkunskaper som bara högläser upp de färdiga datorvalda alternativen som erbjuds. Onekligen går en sådan bokning snabbare och är dessutom styrd av en dator till "vad den får kosta" för SAS som är den som i slutändan betalar.
 
Som alltid är inte SAS samma som United och ANA. Vi kan inte veta i dagsläget om dessa platser faktiskt finns bokningsbara med Eurobonus.
Det vi däremot har erfarenhet av är att många av de som nu gör dessa bokningar inte har tillräcklig kunskap i att söka och boka bonusresor.

Yes, helt med på det, men av min tidigare erfarenhet har kanske 70% av det som visats på ANA/United varit bokningsbart med Eurobonus. Numera har det för mig varit kanske 25%.

Måste också tillägga att jag tycker att det är bra fräckt att ta en bokningsavgift på 450kr (eller vad det nu är) när de inte ens orkar söka leg-för-leg, med motiveringen att det skulle ta för mycket tid. Så vad, mina 450 kr räcker inte för 10 minuters arbete istället för 5?
 
Toppen