Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Jag tror att man kan gräva sin egen grav. Vi har ju exempel på folk i den här tråden som ringer "mycket", någon nämnde 15-20 samtal för att fixa med en resa. Det kostar naturligtvis pengar för SAS att ha någon som sitter och pysslar individuellt med ens resa. I de nedskärningar som följer av corona tror jag att vi först fick se Tallinn skäras bort och därefter en tightare koll på vad man tillåts boka. Istället för specialisterna på Tallinn har vi nu istället, vad det verkar, fått mer generalistkunskaper som bara högläser upp de färdiga datorvalda alternativen som erbjuds. Onekligen går en sådan bokning snabbare och är dessutom styrd av en dator till "vad den får kosta" för SAS som är den som i slutändan betalar.

Du kan ha en poäng, och det är säkert så SAS resonerar, men för mitt fall åtminstone blir detta garanterat dyrare för SAS än om man fått söka leg för leg. Om man hade fått söka så hade detta krävt ett samtal på 5-10 minuter. Nu har jag istället ringt mer än 10 gånger och samtalen blir rätt utdragna. På köpet får de en sjukt missnöjd kund.

En annan aspekt är såklart om de inte borde försöka göra Eurobonus bättre för sina mest lojala medlemmar nu när branschen kollapsat, istället för sämre. Som det är nu är det rätt fräckt att göra så mycket reklam för "50% rabatt på poängresor" med Amex när det i själva verket är "50% på vissa poängresor" eftersom det är helt andra bokningsvillkor.
 
Måste också tillägga att jag tycker att det är bra fräckt att ta en bokningsavgift på 450kr (eller vad det nu är) när de inte ens orkar söka leg-för-leg, med motiveringen att det skulle ta för mycket tid. Så vad, mina 450 kr räcker inte för 10 minuters arbete istället för 5?
Blandar du inte ihop bokningsavgift med den "star alliance avgift" som infördes förut?
Då det inte går att boka online så ska inte själva boknignsavgiften tas ut när man bokar med kundtjänst, men "star alliance avgiften" åker man på i vilket fall, oavsätt hur du bokar.
Om de vägrar dra bort den, betala och var glad och kontakta sedan SAS efteråt och kräv pengarna tillbaka.
 
Vet inte om detta är rätt tråd men behöver bara förstärkelse gällande ett beslut från forumets välrådgivande medlemmar. Har en First med ANA till Japan över Kristi Himmelsfärd avresa 13 maj med voucher som går ut nu i slutet av februari. Känner mer och mer att resan antagligen hänger lite löst. Dels pga oklarheter kring hur man får resa till Japan då. Måste man vara vaccinerad, kommer de ens att ha börjat släppa in utländska turister då, hur kommer det vara när man väl är på plats med restriktioner osv??? Frågan är om jag helt enkelt ska boka om till en Baliresa i december innan vouchern går ut och använda ny voucher för resa till Japan nästa vår 2022 istället? Eller om jag ska ha is i magen och riskera att vouchern blir värdelös? Vet vad jag lutar mot men hur skulle ni gjort/tänkt?

Jag har is i magen. Har en motsvarande resa med start 21 april. Vouchern förlängs ju 30 dagar om UD avråder från resa eller om resan ställs in av flygbolaget.

upload_2021-1-7_10-56-34.png


upload_2021-1-7_10-57-27.png
 
Du kan ha en poäng, och det är säkert så SAS resonerar, men för mitt fall åtminstone blir detta garanterat dyrare för SAS än om man fått söka leg för leg. Om man hade fått söka så hade detta krävt ett samtal på 5-10 minuter. Nu har jag istället ringt mer än 10 gånger och samtalen blir rätt utdragna. På köpet får de en sjukt missnöjd kund.

En annan aspekt är såklart om de inte borde försöka göra Eurobonus bättre för sina mest lojala medlemmar nu när branschen kollapsat, istället för sämre. Som det är nu är det rätt fräckt att göra så mycket reklam för "50% rabatt på poängresor" med Amex när det i själva verket är "50% på vissa poängresor" eftersom det är helt andra bokningsvillkor.
Problemet som alltid med SAS är att de är konsekvent inkonsekventa, dvs du vet aldrig om de tänker godkänna det du vill boka eller inte då alla agenter verkar ha tillämpat egna regler som inte finns publicerade någonstans.
Nu kanske det är så att det kommer väldigt strikta krav ovanifrån att de bara får boka på ett sätt och att "alla" följer detta (nåja, de flesta i alla fall). Mycket möjligt att detta är nya verkligheten och att vi kommer få lära oss att oavsätt om vi ringer 1 eller 20 ggr får vi samma svar.

Det är dock väldigt oroande att de nu tillämpar regler som inte finns publicerade någonstans så man kan ta del av dessa, än mer problematiskt att man inte kan söka själv och göra bokningen på egen hand. Nu måste vi ju lita på kundtjänst som vi vet hra fel mer ofta än de har rätt.

Det är fortsatt 50% rabatt på alla poängresor med vouchern, sen att kundtjänst vägrar boka vissa resor är ju en annan sak. Jag skulle inte lita på något som kommer från en medarbetare där som säger att det är olika regler mde och utan voucher förrän det är bekräftat från SAS eller att "alla" säger samma sak på kundtjänst.
 
Det går att boka som en resa via kundtjänst.
Men de kommer inte tillåta dig att du bokar in en 3 och 5 åring själva i plus. Så små barn får inte resa ensamma.

Så jag kommer kunna ha samma PNR för bekvämlighetsskull men ska ändå lägga ut fler poäng. Trist, men ändå bättre att vara ombokade ihop med familjen skulle nåt hända :) Tack för svaret!
 
Ber om ursäkt om detta är en "dum" fråga. Sitter och planerar för bokning av vår första award (även om det är ett tag kvar tills vi planerar att boka) och är lite sugen på Filippinerna. Men, jag fattar inte vilket "område" i SAS/Star Alliance tabell det blir och därmed inte heller vad resan skulle kosta. Kostar en resa i C 165 eller 215k?

Bokade ARN-IST-MNL igår med Turkish. Riktigt bra rutt om man dessutom vill minimera antalet stopp i dessa tider.
 
Problemet som alltid med SAS är att de är konsekvent inkonsekventa, dvs du vet aldrig om de tänker godkänna det du vill boka eller inte då alla agenter verkar ha tillämpat egna regler som inte finns publicerade någonstans.
Nu kanske det är så att det kommer väldigt strikta krav ovanifrån att de bara får boka på ett sätt och att "alla" följer detta (nåja, de flesta i alla fall). Mycket möjligt att detta är nya verkligheten och att vi kommer få lära oss att oavsätt om vi ringer 1 eller 20 ggr får vi samma svar.

Det är dock väldigt oroande att de nu tillämpar regler som inte finns publicerade någonstans så man kan ta del av dessa, än mer problematiskt att man inte kan söka själv och göra bokningen på egen hand. Nu måste vi ju lita på kundtjänst som vi vet hra fel mer ofta än de har rätt.

Det är fortsatt 50% rabatt på alla poängresor med vouchern, sen att kundtjänst vägrar boka vissa resor är ju en annan sak. Jag skulle inte lita på något som kommer från en medarbetare där som säger att det är olika regler mde och utan voucher förrän det är bekräftat från SAS eller att "alla" säger samma sak på kundtjänst.

Håller verkligen med.

Om de nu vill spara pengar, öppna upp online-bokningen igen och ta ut en fet bokningsavgift om du vill ta det på telefon. I den avgiften borde ingå att man kan söka leg-för-leg, så länge det följer alla regler osv givetvis.

Min kontakt med SAS här nu kommer ta väldigt mycket tid i anspråk av både mig och SAS. Kommer garanterat bli betydligt dyrare för dem än om de bara låtit mig söka leg-för-leg initialt.
 
  • Gilla
Reactions: obs
Slänger in en till datapunkt: ytterligare en agent sa nu att jag kunde boka leg-för-leg men då måste de ta bort vouchern.

Edit: hörde precis detsamma från en kollega, som även hon ringt SAS o försökt boka nu. Utan voucher, OK att söka leg-för-leg. Med voucher, inte OK längre.
 
Last edited:
Så jag kommer kunna ha samma PNR för bekvämlighetsskull men ska ändå lägga ut fler poäng. Trist, men ändå bättre att vara ombokade ihop med familjen skulle nåt hända :) Tack för svaret!
Nu blir jag dock osäker om du kan blanda klasser på samma pnr eller ej.
Har du en voucher kan man inte blanda för 2 resenärer. Frågan är hur det blir här där alla på vouchern åker samma och de andra två åker utan voucher. Får eventuellt backa på det påståendet. Ring och hör vad de säger.
 
Ringde precis in för att boka platser jag ser på United.
Agenten jag prata sa att de inte söker ben för ben. De kunde inte heller se de platser jag ser på United, varken med EVA från Taipei eller ANA från London.
 
Toppen