Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Har SAS tagit bort en massa bonusbiljetter? Eller har de tagit slut?
För några dagar sen fanns det i princip varje dag i September/Oktober 2 platser CPH - ORD i business när jag kollade på Awardhacks.

Nu finns det kanske 1 dag per månad med 2 businessplatser.

Har SAS tagit bort en massa bonusbiljetter? Eller har de tagit slut?
För några dagar sen fanns det i princip varje dag i September/Oktober 2 platser CPH - ORD i business när jag kollade på Awardhacks.

Nu finns det kanske 1 dag per månad med 2 businessplatser.

Jag bokade en resa förra veckan och tog då de sista flighterna för två pers, men kan hålla med om att det är ovanligt snålt med platser just nu.

Även jag upplever som att det är mindre biljetter än vanligt. Har jagat biljetter för nästa höst och därför bevakat ganska noga och löste sig till slut och fått två till två turer i C (för vardera två personer). Samt att det från EWR varit extremt få släpp mot ARN och OSL.

Men finns säkert någon som kan ta fram statistik för detta och säga om känslan är rätt eller fel.

Skriv ditt eget EB-nummer på första resenären och se vad datorn säger? Så länge det är rätt sedan när de ska resa kan jag inte se vad som skulle kunna vara problematiskt om detta funkar för att ta dig vidare.

Testat det men funkade inte. Som nili sa har de antagligen koll på det.

Även jag upplever som att det är mindre biljetter än vanligt. Har jagat biljetter för nästa höst och därför bevakat ganska noga och löste sig till slut och fått två till två turer i C (för vardera två personer). Samt att det från EWR varit extremt få släpp mot ARN och OSL.

Men finns säkert någon som kan ta fram statistik för detta och säga om känslan är rätt eller fel.

Kändes bara som det var från en dag till en annan så försvann alla platser från 1 oktober och framåt.
Men det kanske kommer tillbaka något.

Noterbart är iaf att det bara finns 1 businessplats CPH - EWR från 1 Juli och framåt.

• Gilla
Reactions: P-L
Planerar för en resa till Sydostasien och hittar ingen sammanställning för när flygbolagen släpper sina award-biljetter i business i dessa Covid-tider. Det gäller en Star Alliance-bokning med Eurobonuspoäng. Skulle behöva hjälp med att sammanställa mina olika alternativ (som jag får till följande bolag):

SQ: Släpper inga alls för tillfället
TG: 337 dagar enligt United, men har för mig att det är 90 dagar för EB?
TK: 330 dagar
NH: ?
LX: ?
LH: 180 dagar?
Något annat flygbolag jag glömmer?

Är inte intresserad av LOT eller Air China, är generellt inte heller intresserad av att flyga via "norra" Asien (Kina, Japan, Sydkorea) förutom NH då jag gillar deras senaste businessprodukt.

Hela min bokning nu till Kanada 28:e dec har bara försvunnit från Mina Bokningar och i appen står det ”This booking no lounger exist and Will be removed”.

Inte fått något mail eller sms från SAS. Någon som har fått samma sak?

Kan SAS bara boka av utan någon info eller möjlighet till ombokning? Inga poäng har kommit tillbaka heller. Resan av bokad med en voucher som har gått ut så det känns ju trist om de käbblat bort vouchern.

Last edited:
Hela min bokning nu till Kanada 28:e dec har bara försvunnit från Mina Bokningar och i appen står det ”This booking no lounger exist and Will be removed”.

Kan SAS bara boka av utan någon info eller möjlighet till ombokning? Inga poäng har kommit tillbaka heller. Resan av bokad med en voucher som har gått ut så det känns ju trist om de käbblat bort vouchern.

Har du gjort någon ombokning på biljetten?

Jag fick biljetter avbokade i tisdags och upptäckte det genom att skatterna återbetalades. Enligt SAS var biljetten inte korrekt biljetterad vid en ombokning i september. Jag ser ingen skillnad på den felaktiga och den nu korrekta bokningsbekräftelsen. Ursprunglig bokning gjord i slutav av september och blev avbokad i tisdags. Upptäckte det när skatterna återbetalades, men poängen blev inte återbetalade. Kundtjänst löste det smidigt och fick poängen återinsatta inom 1 timme efter att jag påpekat detta.

Diskussion om bokade Award-bokningar | Sida 236 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

I den tråden verkar det vara ett par till som i dagarna fått strul med sina bokningar.

Samma sak hände mig på en bokning till Tokyo 2021. Fick en notis i SAS appen igår eftermiddag med samma text som du nämner. På kvällen fick jag ett email från AwardFares att det nu fanns två platser i First HND-LHR lediga (en bevakning jag glömt ta bort). Jag antar att det var mina två platser som "släpptes" igen!?

Jag ringde precis Award Booking nu på morgonen. Efter en stunds väntan sa agenten att de inte visste vad som hänt och att han lyckats återställa bokningen som den var tidigare. Det skulle synas i SAS-appen under dagen. Får se om det gör det...

Någon som vet vad som händer med specifika sittplatserna som var bokade på originalbokningen?

Samma sak hände mig på en bokning till Tokyo 2021. Fick en notis i SAS appen igår eftermiddag med samma text som du nämner. På kvällen fick jag ett email från AwardFares att det nu fanns två platser i First HND-LHR lediga (en bevakning jag glömt ta bort). Jag antar att det var mina två platser som "släpptes" igen!?

Jag ringde precis Award Booking nu på morgonen. Efter en stunds väntan sa agenten att de inte visste vad som hänt och att han lyckats återställa bokningen som den var tidigare. Det skulle synas i SAS-appen under dagen. Får se om det gör det...

Någon som vet vad som händer med specifika sittplatserna som var bokade på originalbokningen?

Hände mig på en star award + 3 st SAS revenuebokningar igår.
Massa notiser, alla kl 08:58, om att "your booking has been canceled" från sas-appen, inga mail eller SMS.

Ringde omedelbart (Nej, jag har inget bättre för mig) SAS vanliga kundtjänst som på en par minuter återställde allt med kommentaren "oj här har det blivit något systemfel".
Sittplatsvalen och Eurobonusnummer för samtliga passagerare på alla bokningarna är kvar för min del i alla fall.

Toppen