Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

LHR-EWR har innan Corona varit med B767-300ER med en special-konfiguration av nya Polaris med en stor Polariskabin.
https://www.united.com/ual/en/us/fly/travel/inflight/aircraft/767-300er.html#v3

Jag skulle ha åkt den förra året men valde stanna hemma. Så alla LHR-EWR har nya Polaris om vi tittar fram mot nästa höst.

Ingen vet något än, men USA har som mål att uppnå flockimmunitet via vaccin i maj. Sen vet vi inte om detta blir av. Jag skulle ha tittat på
1. Sydafrika då du har natt båda vägar och därmed sparar tid (Swiss/Lufthansa)
2. Dubai massor att välja på
3. Kenya med Lufthansa, Swiss, Turkish, Ethiopian
4. Mexico, Panama, Costa Rica

Jag älskar Sydafrika både som land, billigt att äta/dryck, skönt utan jetlag. Kolla vad ni hittar dit.
Då jag precis flyttat vår nyårsresa framåt i tiden har jag sökt en hel del på flighterna till Johannesburg och tänkte jag kan dela med mig.
Lufthansa släpper inte i business vad det ser ut, däremot Swiss har en del dagar med två businesssäten fram till början av september, därefter tunnar det ut.
Jag söker via Uniteds hemsida.
Om man är bekväm med Ethiopian eller Egypt finns det gott om möjligheter hela 2021.
Vad det gäller eventuell inrikesresa vidare från Johannesburg är det inget i systemen med South African just nu. Tidigare i höstas hittade SAS platser åt mig trots att inget syns på United, men det gällde inte nu. Blir att återkomma närmare avresa.

Försöker boka en resa IST-CUN med Turkish under nästa år och ”Talinn”-agenten säger att han ser Award platser men dessa går inte att boka.

Syns både på Awardfares och United och för ”Talinn” men går inte att boka. Det enda det står är att de blir waiting list i systemet

Han ringde tom till Turkish som sa att dessa inte går att boka med Eurobonus.

Är detta något vanligt eller är något galet?

HUACA eller bara leta vidare?
Ringde han t.o.m. så måste man nog ta det för sanning. Tycker personligen som så många andra att det är extremt frustrerande med att inte kunna söka ordentligt på egen hand. Hur svårt ska det vara att tillhandahålla det??? Innan de möjliggjorde att boka helt själv fanns det ju nån variant ett tag där man kunde söka själv för att sen ringa, fungerade iof också halvt om jag kommer ihåg rätt men ändå. United är inget annat än ett lotteri och tycker det inte stämmer till mer än Max 50%.

Försöker boka en resa IST-CUN med Turkish under nästa år och ”Talinn”-agenten säger att han ser Award platser men dessa går inte att boka.

Syns både på Awardfares och United och för ”Talinn” men går inte att boka. Det enda det står är att de blir waiting list i systemet

Han ringde tom till Turkish som sa att dessa inte går att boka med Eurobonus.

Är detta något vanligt eller är något galet?

HUACA eller bara leta vidare?

Wait list för Turkish är ganska vanligt. Be dem reservera i systemet, så får man ett mail någon dag senare när biljetten är redo att biljetternas. Brukar fungera i de flesta fallen med Turkish.

Snabb fråga. Är det gratis att boka av? Gjorde en bokning, men vill ändra destination.

Ja det är gratis avboka (du får tillbaka alla pengar, voucher* och poäng*) en bonus-resa, dock får du inte tillbaka "service fee" (endast Star Alliance-bokningar, rena SAS-bonus biljetter har ingen service fee) på 450kr (med undantaget om din resa blivit inställd).

*om de inte gått ut

Har en bokning Stockholm till Tokyo bokat med 2-4-1 voucher.
Utresan i Economy med Austrian Airlines, hemresan i Business med Turkish Airlines.

Stämmer det att om jag ombokar utresan till SAS så betalar jag fortfarande samma antal poäng än nuvarande bokning i och med returresan är med Star Alliance? Dvs att ombokar jag till SAS Economy så betalar jag samma antal poäng än nu men om jag ombokar till SAS Business så betalar jag lika mycket poäng än om jag skulle resa i Business med Star Alliance?

Tack för hjälpen

Utresan i Economy med Austrian Airlines, hemresan i Business med Turkish Airlines.

Stämmer det att om jag ombokar utresan till SAS så betalar jag fortfarande samma antal poäng än nuvarande bokning i och med returresan är med Star Alliance? Dvs att ombokar jag till SAS Economy så betalar jag samma antal poäng än nu men om jag ombokar till SAS Business så betalar jag lika mycket poäng än om jag skulle resa i Business med Star Alliance?

Tack för hjälpen
Ja, så fort minsta lilla sträcka flygs av någon annan än SAS så räknas hela bokningen som Star Alliance, och den högre poängprislistan gäller

Tack för hjälpen
Ja, du betalar samma poängpris oavsett om du åker Austrian eller SAS på utresan (iom att hemresan är med Turkish = Star Alliance).

Sikta på att boka om utresan till business istället (om du har tillräckligt med poäng). :)

Edit. 2:a på bollen

Ja, så fort minsta lilla sträcka flygs av någon annan än SAS så räknas hela bokningen som Star Alliance, och den högre poängprislistan gäller
Ja, du betalar samma poängpris oavsett om du åker Austrian eller SAS på utresan (iom att hemresan är med Turkish = Star Alliance).

Sikta på att boka om utresan till business istället (om du har tillräckligt med poäng). :)

Edit. 2:a på bollen

Stort tack för svaret :)

Om jag bokar en t/r med SAS där utresa är i business och hemresa är i plus, kan jag då kostnadsfritt boka om online eller är det enklare att avboka och boka ny resa? Tänker på hur det funkar ifall man hittar hemresa i business till slut.

Toppen