Frågor om att boka Eurobonus award resa

gneken skrev:Stämmer. Köp enkel resa först, sen när returen släpps så lägger du till den.Klicka för att utvidga...

Ska jag kunna lägga till returen online eller är det ringa in som gäller? Har bokat en enkel men lyckas inte lägga till en retur på hemsidan...

pswe skrev:Ska jag kunna lägga till returen online eller är det ringa in som gäller? Har bokat en enkel men lyckas inte lägga till en retur på hemsidan...Klicka för att utvidga...
Hade du bokat tor direkt hade det gått att ändra online.

Hej, jag tänkte säka på Staralliance award resor ARN-LAX i juni 2020, men får inte upp någonting i sökmotorn på Eurobonusssidan. Däremot ett felmeddelande "ring oss" vilket jag gjorde, de sa att det fanns endast med Ethiopian airlines. Men om jag går in på united.com och söker award trips får jag upp många alternativ, bla Lufthansa. Varför får inte Eurobonus sökningar upp Lufthansa? Sen undrar jag, om det står 30k poäng på united.com, innebär det 30k eurobonuspoäng eller skall man multiplicera detta med någon faktor för omvandlingen eurobonus->staralliance?

tack på förhand

/Mattias

MFrenne skrev:Hej, jag tänkte säka på Staralliance award resor ARN-LAX i juni 2020, men får inte upp någonting i sökmotorn på Eurobonusssidan. Däremot ett felmeddelande "ring oss" vilket jag gjorde, de sa att det fanns endast med Ethiopian airlines. Men om jag går in på united.com och söker award trips får jag upp många alternativ, bla Lufthansa. Varför får inte Eurobonus sökningar upp Lufthansa? Sen undrar jag, om det står 30k poäng på united.com, innebär det 30k eurobonuspoäng eller skall man multiplicera detta med någon faktor för omvandlingen eurobonus->staralliance?tack på förhand/MattiasKlicka för att utvidga...

Hej och välkommen.

Börja med att lösa första inlägget i denna tråd så kommer många frågor besvaras:

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2019) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

MVH

Hej alla experter. Jag ska (försöka) få tag i 2st biljetter i klass I till AU över nästa jul. Har efter visst arbete hittat datum som ev skulle kunna funka då det är lite innan alla andra vill åka samt lite innan alla åker hem.

Nu till min fråga: Eftersom biljetterna försvinner snabbt är min plan att OM jag hittar biljetter för utresan, boka denna samt en hemresa (vilken som) - detta för att sabbt "säkra" utresan. Tanken är då att bara boka om när det det släpps biljetter för hemresan. Om jag väntar med att boka hela ToR tills biljetterna hem släåpps är ju risken att biljetten för ditresan redan är såld.

Funkar detta upplägg eller är jag fel på det?

Aber skrev:Hej alla experter. Jag ska (försöka) få tag i 2st biljetter i klass I till AU över nästa jul. Har efter visst arbete hittat datum som ev skulle kunna funka då det är lite innan alla andra vill åka samt lite innan alla åker hem.Nu till min fråga: Eftersom biljetterna försvinner snabbt är min plan att OM jag hittar biljetter för utresan, boka denna samt en hemresa (vilken som) - detta för att sabbt "säkra" utresan. Tanken är då att bara boka om när det det släpps biljetter för hemresan. Om jag väntar med att boka hela ToR tills biljetterna hem släåpps är ju risken att biljetten för ditresan redan är såld.Funkar detta upplägg eller är jag fel på det?Klicka för att utvidga...

Rätt, men du behöver inte boka nån retur. Boka enkel först och sedan ringer du in och lägger på hemresan när den släpps. Till Australien brukar Singapore Airlines ha bra tillgänglighet i Business, men de släpper redan 355 dagar innan avresa ca, så då finns inga anslutningar med SAS till t ex LHR eller FRA. Så då får du boka från t ex London vid T-355, lägga på hemresa vid T-355 för den, sedan lägga på anslutningar vid T-330 eller T-300 när SAS släpper dessa...

Många ombokningar blir det. Lufthansa släpper tidigare än SAS så med dem kan det gå att hitta anslutningar.

Canadien skrev:Rätt, men du behöver inte boka nån retur. Boka enkel först och sedan ringer du in och lägger på hemresan när den släpps. Till Australien brukar Singapore Airlines ha bra tillgänglighet i Business, men de släpper redan 355 dagar innan avresa ca, så då finns inga anslutningar med SAS till t ex LHR eller FRA. Så då får du boka från t ex London vid T-355, lägga på hemresa vid T-355 för den, sedan lägga på anslutningar vid T-330 eller T-300 när SAS släpper dessa...Många ombokningar blir det. Lufthansa släpper tidigare än SAS så med dem kan det gå att hitta anslutningar.Klicka för att utvidga...

Episkt svar. Tack.

Blir det problem om resan bokas med 2-4-1 voucher?

Hej,

Är helt ny på detta men jag har 100k+ EB poäng och en 2-4-1 voucher för 2020. Jag har försökt läsa på lite på lite i alla trådar, men kunskaps- och detaljnivån här är ju så hög att man lätt dribblar bort sig.

Jag tänkte mig boka en långhelg i New York till hösten 2020 och flyga business. Hur börjar jag, är det okej att skapa en "biljett sökes" tråd för detta, eller borde jag kunna läsa mig till detta själv tycker ni? Jag ser att jag kan hitta business class biljetter redan nu i oktober 2020 på SAS bokningssida, men jag vet inte vilken rutt som är att föredra och när man skall försöka boka biljetterna? Stämmer det att om jag bokar med Star Alliance kostar biljetterna generellt 65,000 EB, men om det är SAS kostar de bara 50,000 EB?

daniel_se skrev:Hej,Är helt ny på detta men jag har 100k+ EB poäng och en 2-4-1 voucher för 2020. Jag har försökt läsa på lite på lite i alla trådar, men kunskaps- och detaljnivån här är ju så hög att man lätt dribblar bort sig.Jag tänkte mig boka en långhelg i New York till hösten 2020 och flyga business. Hur börjar jag, är det okej att skapa en "biljett sökes" tråd för detta, eller borde jag kunna läsa mig till detta själv tycker ni? Jag ser att jag kan hitta business class biljetter redan nu i oktober 2020 på SAS bokningssida, men jag vet inte vilken rutt som är att föredra och när man skall försöka boka biljetterna? Stämmer det att om jag bokar med Star Alliance kostar biljetterna generellt 65,000 EB, men om det är SAS kostar de bara 50,000 EB?Klicka för att utvidga...

Hej

Ja priserna i poäng du anger är för enkelresa och det dubbla vid T/R med respektive SAS Star Alliance, det är lite olika när bolagen släpper sina award resor men SAS släpper sina 330 dagar innan avresa och tex Lufthansa business 180 dagar innan.

Sök din resa via SAS star alliance sökning eller SAS egna sökmotor annars är United.com en hjälp att hitta resor. På United är det endast business saver som går att boka med EB poäng.

Lycka till

daniel_se skrev:Hej,Är helt ny på detta men jag har 100k+ EB poäng och en 2-4-1 voucher för 2020. Jag har försökt läsa på lite på lite i alla trådar, men kunskaps- och detaljnivån här är ju så hög att man lätt dribblar bort sig.Jag tänkte mig boka en långhelg i New York till hösten 2020 och flyga business. Hur börjar jag, är det okej att skapa en "biljett sökes" tråd för detta, eller borde jag kunna läsa mig till detta själv tycker ni? Jag ser att jag kan hitta business class biljetter redan nu i oktober 2020 på SAS bokningssida, men jag vet inte vilken rutt som är att föredra och när man skall försöka boka biljetterna? Stämmer det att om jag bokar med Star Alliance kostar biljetterna generellt 65,000 EB, men om det är SAS kostar de bara 50,000 EB?Klicka för att utvidga...
Jag skulle titta på vad SAS erbjuder och sen boka någon av dersa flighter tur och retur som passar dig. Om du åker från Stockholm, Oslo eller Köpenhamn spelar mindre roll, men rent generellt vill jag åka dit så tidigt som möjligt för att få mer tid på plats, och sen hemresa så sent som möjligt för att maximera tiden innan hemresa.

Finns enligt mig inget som motiverar att åka med andra bolag än SAS till New York om man ska resa business. Det är dels dyrare i poäng och i skatter och enligt mig är det inget bolag som levererar en produkt som är så mycket bättre att det skulle motivera prisskillnaden. En "normal" dag är SAS bland de bästa på marknaden vad det gäller resor till deras USA destinationer.

palmen skrev:Jag skulle titta på vad SAS erbjuder och sen boka någon av dersa flighter tur och retur som passar dig. Om du åker från Stockholm, Oslo eller Köpenhamn spelar mindre roll, men rent generellt vill jag åka dit så tidigt som möjligt för att få mer tid på plats, och sen hemresa så sent som möjligt för att maximera tiden innan hemresa.Finns enligt mig inget som motiverar att åka med andra bolag än SAS till New York om man ska resa business. Det är dels dyrare i poäng och i skatter och enligt mig är det inget bolag som levererar en produkt som är så mycket bättre att det skulle motivera prisskillnaden. En "normal" dag är SAS bland de bästa på marknaden vad det gäller resor till deras USA destinationer.Klicka för att utvidga...

Tack för svaren. Så får det bli. Det verkar finnas en del biljetter i september med stopp i Oslo med total flygtid på runt 10 timmar, jag hittar iaf inga direktflyg. Med ett kort stopp hinner man ju inte med loungen, men jag håller med dig om att man vill ju komma fram också.

daniel_se skrev:Tack för svaren. Så får det bli. Det verkar finnas en del biljetter i september med stopp i Oslo med total flygtid på runt 10 timmar, jag hittar iaf inga direktflyg. Med ett kort stopp hinner man ju inte med loungen, men jag håller med dig om att man vill ju komma fram också.Klicka för att utvidga...
Fokusera inte på loungen i Oslo, den är inget att skriva hem om och ju mindre tid du behöver spendera där desto bättre. Jag skulle försöka få in 60-90 minuter stopp i Oslo om man flyger den vägen för att ha lite "marginaler" om något går snett.

daniel_se skrev:...Jag tänkte mig boka en långhelg i New York till hösten 2020 och flyga business. Hur börjar jag, är det okej att skapa en "biljett sökes" tråd för detta, eller borde jag kunna läsa mig till detta själv tycker ni? Jag ser att jag kan hitta business class biljetter redan nu i oktober 2020 på SAS bokningssida, men jag vet inte vilken rutt som är att föredra och när man skall försöka boka biljetterna? Stämmer det att om jag bokar med Star Alliance kostar biljetterna generellt 65,000 EB, men om det är SAS kostar de bara 50,000 EB?LPC123 skrev:Ja priserna i poäng du anger är för enkelresa och det dubbla vid T/R med respektive SAS Star Alliance...Klicka för att utvidga...Klicka för att utvidga...
Har SAS ändrat priserna för enkelresebonusresor? Förr kostade en enkelresa 60% av en tur-och-returresa, inte 50%.

Back