Thornado
Medlem
För ett tag sedan så hjälpte jag en kompis att boka bröllopsresa med hans poäng och en Amex-voucher. De vill åka från Arlanda till LAX i juli, och då är det ju alltid lite ont om awardplatser, men vi lyckades hitta ARN-DUB-LAX med utresa ARN-DUB 3 juli med SAS och sen DUB-LAX med Ethiopian 4 juli.
Nu har de fått besked om att deras utresa DUB-LAX har flyttats fram två dagar till 6 juli (antar att flighten 4 juli har blivit inställd), och det skapar ju givetvis en del problem. Vad är deras alternativ? Eftersom ändringen kommunicerats mer än två veckor innan avgång så har de ju ingen rätt till cash-kompensation enl. EU 261/2004, men bara rerouting (vilket de ju i någon mening fått, men de vill ju inte åka två dagar senare) eller återbetalning (inte intressant för dem).
Vad kan de begära när de pratar med Tallinn (eller borde de till och med försöka kontakta Ethiopian, vilket jag antar blir svårt att få gehör för...)? Bäst vore ju givetvis att kunna ringa till Tallinn och föreslå ombokning till en annan flight med award-tillgång, men eftersom det är högsäsong på resor till USA så är det ju svårt att hitta något vettigt alternativ där. Någon som lyckats få till en ombokning till en alternativ routing utan award-tillgång?
De skulle kunna tänka sig att boka om utresan till Lufthansa First (gärna via Houston, eventuellt med separat biljett vidare till LAX), men det finns ju inga garantier för att sådan awardtillgänglighet dyker upp heller...
Funderade på om detta hör hemma i denna tråd eller EU 261/2004-tråden, men valde till slut denna. Är ganska säker på att jag har läst om liknande problematik tidigare, men lyckas inte hitta det med mina sökningar, så om någon kommer ihåg var det diskuterats så får ni gärna länka.)
Nu har de fått besked om att deras utresa DUB-LAX har flyttats fram två dagar till 6 juli (antar att flighten 4 juli har blivit inställd), och det skapar ju givetvis en del problem. Vad är deras alternativ? Eftersom ändringen kommunicerats mer än två veckor innan avgång så har de ju ingen rätt till cash-kompensation enl. EU 261/2004, men bara rerouting (vilket de ju i någon mening fått, men de vill ju inte åka två dagar senare) eller återbetalning (inte intressant för dem).
Vad kan de begära när de pratar med Tallinn (eller borde de till och med försöka kontakta Ethiopian, vilket jag antar blir svårt att få gehör för...)? Bäst vore ju givetvis att kunna ringa till Tallinn och föreslå ombokning till en annan flight med award-tillgång, men eftersom det är högsäsong på resor till USA så är det ju svårt att hitta något vettigt alternativ där. Någon som lyckats få till en ombokning till en alternativ routing utan award-tillgång?
De skulle kunna tänka sig att boka om utresan till Lufthansa First (gärna via Houston, eventuellt med separat biljett vidare till LAX), men det finns ju inga garantier för att sådan awardtillgänglighet dyker upp heller...
Funderade på om detta hör hemma i denna tråd eller EU 261/2004-tråden, men valde till slut denna. Är ganska säker på att jag har läst om liknande problematik tidigare, men lyckas inte hitta det med mina sökningar, så om någon kommer ihåg var det diskuterats så får ni gärna länka.)