Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Just detta har det väl skrivits spaltmeter om. Vill man ha mer än 1 plats med SAS i business så får man hänga på låset 330dagar före.
De släpper ibland också platser 90 eller 60 dagar före...

Försöker hitta en resa till New York i höst men det finns stort sätt inga tillgängliga SAS platser. Är detta normalt eller har tillgången försämrats? Som jag minns det har det tidigare varit relativt enkelt att hitta de SAS platser man är ute efter.
Hur släpps platserna? 300 dagar innan? Släpper man sedan ytterligare platser vid någon tidpunkt?

Försöker hitta en resa till New York i höst men det finns stort sätt inga tillgängliga SAS platser. Är detta normalt eller har tillgången försämrats? Som jag minns det har det tidigare varit relativt enkelt att hitta de SAS platser man är ute efter.
Hur släpps platserna? 300 dagar innan? Släpper man sedan ytterligare platser vid någon tidpunkt?

Travelhacks har "hela listan" (I Business). 17 November kan du åka från Arlanda. Lite fler datum från CPH/OSL

SAS business award availability - Travelhacks

• Gilla
Reactions: Gus
Jag har helt missat de som skrivits angående minskad tillgång. Riktigt tråkig utveckling!
Star Alliance biljett för 140k poäng, relativt dyra skatter och byte i Europa är jag inte speciellt sugen på.
Bästa vägen jag kan komma på är att köpa en billig biljett och buda till mig uppgradering. Tänker mig 3500:- plus 2 ggr 40k poäng. Något annan möjlighet som jag inte tänkt på?!

Jag har helt missat de som skrivits angående minskad tillgång. Riktigt tråkig utveckling!
Det är ju inte direkt något nytt - det har varit så här så länge jag kan minnas iallafall. Är man ute i god tid eller är flexibel är det inga problem men om man är ute sent och inte är flexibel är inte awards rätt metod för att resa.

Star Alliance biljett för 140k poäng, relativt dyra skatter

110.000p kostar det med Star Alliance till New York. Med en 2-4-1 blir det alltså 55.000p jämfört med 50.000p med SAS, så inte så stor skillnad. Skatterna blir högre ja, ca 2.500 skulle jag gissa på för en t o r med Lufthansa/Swiss
United kan vara billigare om du hittar platser med dem.

Som påpekats ovan så släpper bara SAS 2 platser i Business ca 330 dagar innan och dessa brukar gå åt fort, d v s det är andra/tredje vågen du får sikta in dig på, så ca 120-90-60 dagar innan kan det dyka upp fler platser med SAS.

Hittar du något med United så prova att boka det och se vad du får för skatter, är gratis att avboka sedan ifall det skulle dyka upp platser med SAS.

Tack för svar! Jag får nog fundera lite till...men nog läge att boka med Lufthansa/Swiss och sedan hålla koll både på billiga ekonomi biljetter och tillgång till bonusplatser med SAS.

110.000p kostar det med Star Alliance till New York. Med en 2-4-1 blir det alltså 55.000p jämfört med 50.000p med SAS, så inte så stor skillnad. Skatterna blir högre ja, ca 2.500 skulle jag gissa på för en t o r med Lufthansa/Swiss
United kan vara billigare om du hittar platser med dem.

Som påpekats ovan så släpper bara SAS 2 platser i Business ca 330 dagar innan och dessa brukar gå åt fort, d v s det är andra/tredje vågen du får sikta in dig på, så ca 120-90-60 dagar innan kan det dyka upp fler platser med SAS.

Hittar du något med United så prova att boka det och se vad du får för skatter, är gratis att avboka sedan ifall det skulle dyka upp platser med SAS.

Star Alliance biljett för 140k poäng, relativt dyra skatter och byte i Europa är jag inte speciellt sugen på.
Bästa vägen jag kan komma på är att köpa en billig biljett och buda till mig uppgradering. Tänker mig 3500:- plus 2 ggr 40k poäng. Något annan möjlighet som jag inte tänkt på?!
Antalet platser som går att boka har nog ökat (med införande av plus) men fler vet nu hur man bokar detta och de försvinner snabbare än tidigare.

Försöker boka F med SQ sträckan CPH-SIN-AKL eller SYD tur och retur men det verkar som married segments spökar. Dock ser jag ju flera som lyckats med detta. Agenten ser tillgänglighet CPH-SIN och SIN-AKL, när jag frågar om det går att få till på nåt sätt söker agenten nåt annat sätt och hittar. När jag sen ringer igen finns inte igen. Hur "ska" agenten söka för att hitta tillgänglighet? Förstår inte riktigt men vill ju hjälpa agenten :) Läste nånstans att de kan komma runt detta genom att söka på nåt speciellt sätt, eller boka och sen ändra. Hjälp :)

• Gilla
Reactions: Gus
Försöker boka F med SQ sträckan CPH-SIN-AKL eller SYD tur och retur men det verkar som married segments spökar.

Det har gått lite inflation i att kalla alla problem som kan uppstå vid en bokning för "married segment". I de flesta fall som beskrivs låter det helt otroligt att det är orsaken till problemet och så även här.

Agenten ser tillgänglighet CPH-SIN och SIN-AKL, när jag frågar om det går att få till på nåt sätt söker agenten nåt annat sätt och hittar.
Så agenten ser tillgänglighet på båda sträckorna men kan inte se SIN-AKL om du redan har CPH-SIN i bokningen eller..? Det är ju isåfall det omvända mot married segments där du inte skulle se de individuella segmenten utan bara se CPH-SIN-AKL om det gjordes som en sökning alt skulle SIN-AKL dyka upp när du lagt CPH-SIN i bokningen men inte vara sökbart fristående.

Toppen