Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Har haft United MileagePlus innan och inbilar mig att det brukar vara så (med UA eller partners). Utgick typ ifrån att det funkar så hos SAS också.

Lufthansa brukar släppa på enstaka platser 4v, 2v och 1v innan om det är gott om stolar kvar. Inte SAS i lika hög utsträckning men det händer, framförallt på ORD, BOS, WAS, PEK, PVG. Så på SAS är det i allmänhet 330-dagar innan som gäller, plus 3-4 mån innan brukar det komma till ett fåtal om avgången är lågt bokad.

Har vid 2 separata tillfällen huggit bonusenkelresor ARN-NRT och omvänt i SAS Business och använt Master Card Premium-rabatten. Undrar följande:
- Är det någon idé att kontakta kundsupporten och försöka få ihop dessa 2 enkelresor till en (sparar ju 12.000 poäng i så fall)?

Har vid 2 separata tillfällen huggit bonusenkelresor ARN-NRT och omvänt i SAS Business och använt Master Card Premium-rabatten. Undrar följande:
- Är det någon idé att kontakta kundsupporten och försöka få ihop dessa 2 enkelresor till en (sparar ju 12.000 poäng i så fall)?

Om det finns platser kvar på ena avgången kan du boka om andra resan till en ToR utan problem.

Annars är det nog oklart om det går eller ej. Testa gärna och återraportera sen.

Nej, då det var separata bokningsnr och ingen annan ledig award fanns på vare sig dit- eller hemresedatumen så var det kört. Får hålla ögonen öppna om det dyker upp något på dessa datum.

Jag har börjat titta på en resa med Eurobonus Award, familjen tänkte åka österut början på 2019. Det nya för mig när vi åker är att vår dotter kommer vara över 2år dvs hon kommer behöva egen stol. Inga problem direkt men då jag har väldigt lite erfarenhet utav att söka fler biljetter än 2 tänkte jag fråga er med lite mer erfarenhet.

Vi kommer att besöka lite olika länder kring Thailand så jag tänker att BKK eller SIN är bra platser att flygga in resp ut ifrån om inte ni har några andra tips där?
Intra Asien löser jag senare
När jag tittar på 3 platser via united.com ser jag följande:
Feb/mars-2018 ifrån FRA ser jag några få business plaster med LH till BKK och SIN.
Feb/mars- 2018 ifrån LH ser jag några få business plaster med EVA air till BKK.
Tittar jag på dec/jan-2018/19 ser jag inget.

Skulle ni som har mer erfarenhet säga att 3 platser oftast blir tillgängliga närmre eventuellt avgångsdatum? Ser ju lite så ut via United.com idag.
Tittar jag på 2 platser samma datum finns det som väntat mer.

Min fråga är nu hur ni andra bokar fler än två platser? Börjar ni med att boka två platser och hoppas på att en tredje släpps och bokar den direkt? Tror inte jag vågar vänta så nära inpå avgång som någon månad då min fru inte är så flexibel.

Jag såg även en notis om att man kan boka SQ business via Eurobonus nu på 777 och A380 stämmer det och vilken sida skulle ni rekommendera att söka via då?

Yes jag vet att Turkish Airlines har 3 biljetter business men om möjligt flyger jag hellre en lång flight än två kortare.

Tack på förhand

Jag har börjat titta på en resa med Eurobonus Award, familjen tänkte åka österut början på 2019. Det nya för mig när vi åker är att vår dotter kommer vara över 2år dvs hon kommer behöva egen stol. Inga problem direkt men då jag har väldigt lite erfarenhet utav att söka fler biljetter än 2 tänkte jag fråga er med lite mer erfarenhet.

Vi kommer att besöka lite olika länder kring Thailand så jag tänker att BKK eller SIN är bra platser att flygga in resp ut ifrån om inte ni har några andra tips där?
Feb/mars-2018 ifrån FRA ser jag några få business plaster med LH till BKK och SIN.

Skulle ni som har mer erfarenhet säga att 3 platser oftast blir tillgängliga närmre eventuellt avgångsdatum? Ser ju lite så ut via United.com idag.

Min fråga är nu hur ni andra bokar fler än två platser? Börjar ni med att boka två platser och hoppas på att en tredje släpps och bokar den direkt? Tror inte jag vågar vänta så nära inpå avgång som någon månad då min fru inte är så flexibel.

Jag såg även en notis om att man kan boka SQ business via Eurobonus nu på 777 och A380 stämmer det och vilken sida skulle ni rekommendera att söka via då?

Yes jag vet att Turkish Airlines har 3 biljetter business men om möjligt flyger jag hellre en lång flight än två kortare.

Tack på förhand
Det är inte alla bolag som släpper mer än 2 platser åt gången som award i business. Därav är det mycket enklare att söka för 2 än 3. Lufthansa brukar bara släppa platser ca 90 dagar i förväg till Eurobonus.
Detta försvårar så klart men jag skulle titta på någon av de destinationer som Swiss och Austrian flyger till samt Singapore. Det är nog den bästa chansen du har. Hittar du 2 platser med Thai kan du testa att boka dessa så brukar det komma 2 platser till efter det (Thai brukar släppa 2 platser och sen ytterligare 2 när dessa gått åt).

Tack på förhand
Så här långt i förväg ska det inte vara några problem med Thai, men som Palmen skriver släpps bara 2 platser i C i stöten, ibland släpps de direkt när du bokat, ibland en-ett par dagar senare (om det släpps fler).
Ha is i magen och var beredd på att behöva boka om. Kolla på expertflyer hur status i kabinen ser ut.

Nej, då det var separata bokningsnr och ingen annan ledig award fanns på vare sig dit- eller hemresedatumen så var det kört. Får hålla ögonen öppna om det dyker upp något på dessa datum.
Vilket det gjorde redan dagen efter, ringde och det blev en och samma bokning inom ett par minuter samt 12.000 poäng tillbaka på EB-kontot. Det poppar upp (och försvinner) ganska mycket även på en så pass "svår" destination som NRT om man går in och kollar regelbundet.

Jag har högsta nivån i SAS premium MasterCard och tänkte utnyttja detta för första gången. Vi är tre personer som vill flyga i SAS business till USA, och bäst är ju att boka alla i samma bokningsnummer (förseningar etc).

-Om en av de tre personerna vill avboka sin biljett någon vecka före avresa, kan man göra det? Eller måste vi alla tre avboka våra biljetter då också och boka om (med risk för att platserna försvinner)?

-Kan jag betala skatterna för min biljett, och de två andra kompisarna var för sig? Detta för att våra respektive kortförsäkringar ska gälla. På internetbokningen kan man inte göra det va? Men kanske om man ringer in? Kostar det extra då? Jag är EBB.

-Kan man alltid ringa in och lägga in en infant på en existerande SAS-bokning?

Toppen