Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Hej
Behöver lite input på hur ni, med lite mer erfarenhet av att boka rewardresor, skulle göra. Jag har en familj på totalt 4 pers (barnen 4 resp. 6 år) där vi om drygt ett år skall åka från Göteborg (GOT) till San Juan Puerto Rica (SJU). Vill vill åka i business och jag har en 2-4-1 voucher att nyttja. Det bästa verkar vara att flyga via New York (EWR) och därifrån direkt ner till SJU med United Airlines. Det ser ut som att United har en hel del awardbiljetter mellan EWR och SJU, så just den sträckan blir det nog inget problem att boka. Enklast hade varit att ringa Tallinn och be dem boka oss från Göteborg till Puerto Rico i Business och applicera 2-4-1 vouchern på de vuxna som reser, men så enkelt är det ju dessvärre inte och därför har jag ett par frågor :)
1. Vi vill flyga med SAS till EWR och kommer då behöva flyga via Oslo (OSL), Stockholm (ARN) eller Köpenhamn (CPH), vilket det blir spelar ingen roll. Dock verkar SAS ha som rutin att endast släppa 2 biljetter i Business 330 dagar i förväg. Är det bästa att boka 2 business och 2 economy för att sedan anta och hoppas på att man kan gradera upp economybiljetterna till Business?
2. Skall man boka utresan så snart biljetter släpps och sedan lägga på hemresan så snart den släpps eller kan man vänta tills både utresa och hemresa finns tillgängliga?
3. Förbrukar man färre Eurobonuspoäng och kan man utnyttja 2-4-1 vouchern på hela resan (2 av 4 biljetter) om man bokar hela resan GOT<->SJU på en gång eller kan man lika gärna boka de olika segmenten var för sig?
4. Har ni andra tips på hur man bästa lyckas med resan så får ni gärna berätta.

Hej
Behöver lite input på hur ni, med lite mer erfarenhet av att boka rewardresor, skulle göra. Jag har en familj på totalt 4 pers (barnen 4 resp. 6 år) där vi om drygt ett år skall åka från Göteborg (GOT) till San Juan Puerto Rica (SJU). Vill vill åka i business och jag har en 2-4-1 voucher att nyttja. Det bästa verkar vara att flyga via New York (EWR) och därifrån direkt ner till SJU med United Airlines. Det ser ut som att United har en hel del awardbiljetter mellan EWR och SJU, så just den sträckan blir det nog inget problem att boka. Enklast hade varit att ringa Tallinn och be dem boka oss från Göteborg till Puerto Rico i Business och applicera 2-4-1 vouchern på de vuxna som reser, men så enkelt är det ju dessvärre inte och därför har jag ett par frågor :)
1. Vi vill flyga med SAS till EWR och kommer då behöva flyga via Oslo (OSL), Stockholm (ARN) eller Köpenhamn (CPH), vilket det blir spelar ingen roll. Dock verkar SAS ha som rutin att endast släppa 2 biljetter i Business 330 dagar i förväg. Är det bästa att boka 2 business och 2 economy för att sedan anta och hoppas på att man kan gradera upp economybiljetterna till Business?
2. Skall man boka utresan så snart biljetter släpps och sedan lägga på hemresan så snart den släpps eller kan man vänta tills både utresa och hemresa finns tillgängliga?
3. Förbrukar man färre Eurobonuspoäng och kan man utnyttja 2-4-1 vouchern på hela resan (2 av 4 biljetter) om man bokar hela resan GOT<->SJU på en gång eller kan man lika gärna boka de olika segmenten var för sig?
4. Har ni andra tips på hur man bästa lyckas med resan så får ni gärna berätta.
1: Jag skulle nog boka 2 business platser på en flight och 2 andra platser på en annan (du har ju som sagt 3 flighter från olika ställen). Om det sedan öppnas upp på samma flighter bokar ni om.
2: Boka så snart det går för att få utresan och boka sedan om och lägg till hemresan. Så fort SAS flighterna dyker upp på era datum så ska ni boka dessa, de brukar försvinna inom några dagar.
3: Du får alltid tillbaka/betala mellanskillnad i poäng om du bokar om så det spelar ingen roll om du bokar allt i en bokning eller 10 ändringar, slutsumman poäng ska bli densamma efter sista ändringen (om de inte gör något fel).
4: Boka först, tänk sen är dne gyllene regeln. Det är gratis att boka av. Det ni kanske kan titta på för att spara poäng är att bara åka SAS till USA och sedan köpa separat biljett till San Juan, vet dock inte vad priset blir på det. Bokar du flighter enbart med SAS åker barnen för halva poäng-priset.

Jag ska boka ARN-BKK och som det ser ut har jag två möjligheter,via CDG eller via FRA. Är någon av flygplatserna att föredra och vet ni om det blir någon skillnad på skatter och avgifter?

• Gilla
Reactions: Gus
vet ni om det blir någon skillnad på skatter och avgifter?
Gör dummy bokning på ita matrix för att kolla avgifter.

Är någon av flygplatserna att föredra

Ur vilken synvinkel? Speed/convenience? Lounge utbud? Sen beror det lite på vilka bolag som opererar också? LH eller AF? Och vilken klass av resa?

Personligen ska något vara dramtiskt bättre gällande pris, (teoretisk) tidsvinst etc för att jag ens ska överväga att välja CDG.

Men är det first class det gäller så ska ju AF vara top notch...

Ur vilken synvinkel? Speed/convenience? Lounge utbud? Sen beror det lite på vilka bolag som opererar också? Lufthansa eller AF? Och vilken klass av resa? Ursäkta,jag var nog lite otydlig. :) Flyger Business och jag tänkte på förflyttning,SAS till Thai Air och loungeutbud. Förstod dock att du inte var så imponerad av CDG.:)

Ur vilken synvinkel? Speed/convenience? Lounge utbud? Sen beror det lite på vilka bolag som opererar också? Lufthansa eller AF? Och vilken klass av resa? Ursäkta,jag var nog lite otydlig. :) Flyger Business och jag tänkte på förflyttning,SAS till Thai Air och loungeutbud. Förstod dock att du inte var så imponerad av CDG.:)
Har du status med Star alliance också?
Isf skulle jag välja FRA alla dagar i veckan, i synnerhet om transittid är densamma och ni checkar in baggage.

Jag har förvisso inte flugit via CDG på 3-4 år nu eftersom det är ett personlig hatobjekt.
Borde finnas nån tråd om lounger etc där. Men om du Har EBG+ så är spontant Senator loungerna en favorit.
Jag upplever transfer i FRA väldigt smidigt, många gånger haft ca 50 min och inga probs ens när det är schengen-non schengen transfer.

CDG hade jag velat ha minst 2,5h på.
Ja, det blev väl ännu tydligare nu jag inte håller CDG högt. Men brasklappen att det är några år sedan och att smak och tycke är personligt.

Produkten i luften är vad jag förstår densamma, dvs Thai business, så om markservice och smidighet är vad valet står på (om pris och connection times är likvärdiga) är det LH som gäller tycker jag iaf.

Hej,
Söker råd kring en bokning mellan ARN-EZE i Okt/Nov 2018.

Som så många andra drömmer jag om LH first men i dagsläget finns inte ens Business på FRA-EZE i slutet av okt & åter kring 18e nov. Det ”rimligaste alternativ” jag lyckats få fram i Business är med Swiss via ZRH-GRU.
Givet att Lufthansa first är målet skulle ni boka economy på Lufthansas FRA-EZE i väntan på business award & slutligen first? Alternativt boka resan med Swiss ARN-FRA-ZRH-GRU för att säkra att resan åtminstone går via FRA om det dyker upp Business/First på LH? Eller bara vänta på nya awards i Lufthansa Business?
Poäng & vouchers finns.
Hur hade ni experter resonerat?

Som så många andra drömmer jag om Lufthansa first men i dagsläget finns inte ens Business på FRA-EZE i slutet av okt & åter kring 18e nov.

Boka det du hittar om du vill resa just då. Lufthansa släpper inte så många, om några alls plats i Business förrän ca 3 månader innan avresa. Det går ju alltid att byta till Lufthansa närmre inpå, visst riskerar man att inte hitta anslutningar till FRA/MUC men jag tycker det brukar finnas rätt gott om alternativ. Sedan föredrar jag Swiss business framför Lufthansa så jag har hellre den som backup.

Toppen