Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

I första hand släpper SAS inte awardplatser för avgång under högsäsong, men det kan hända att de släpper platserna då och då.
Däremot tror jag inte att det finns något mönster när de släpper awardplatser för avgång under högsäsong.
90-150 dagar innan är ett fönster då de öppnar upp fler stolar för awards. Det brukar tillkomma även under högsäsong då (jul/sommar). Juli öppnades t ex upp för en dryg vecka sedan på ett flertal longhaul (förutom de 'heta' såsom Lax/Sfo/Nrt)

Har det alltid varit såhär? Har bokat EB resor med poäng tidigare både till LA samt Hong Kong och upplevde inte då att det var svårt att få en Business biljett. Skulle gå in och boka en resa till LA precis men verkar helt omöjligt att få en Business biljett?

De tidigare resor jag gjort med EB poäng var för ca 1 år sedan och vi körde då 2-4-1 ifrån AMEX EB.

Jag tycker också att det är konstigt. Jag skulle vilja boka en business award enkel den 15 februari. Finns dock inga. Men det finns i nuläget 23 lediga platser i business denna dag. Kan det verkligen vara så att SAS algoritmer räknar med att kunna sälja alla dessa? Om svaret är nej, vad talar emot att erbjuda några av säten som bonusresor?

Bara för att det finns lediga platser innebär det inte att SAS släpper dem som awards...

Eftersom antalet platser är begränsat och vissa destinationer är väldigt attraktiva, speciellt under vissa tider, så kan det vara väldigt svårt att hitta platser ibland. Tricket är att vara ute i god tid och fortsätta leta även om man inte direkt hittar något.

Jag tycker också att det är konstigt. Jag skulle vilja boka en business award enkel den 15 februari. Finns dock inga. Men det finns i nuläget 23 lediga platser i business denna dag. Kan det verkligen vara så att SAS algoritmer räknar med att kunna sälja alla dessa? Om svaret är nej, vad talar emot att erbjuda några av säten som bonusresor?
Du vill åka om tio dagar och tycker det är konstigt att du inte hittar platser? Eller menar du 15/2 2019?

Har det alltid varit såhär? Har bokat EB resor med poäng tidigare både till LA samt Hong Kong och upplevde inte då att det var svårt att få en Business biljett. Skulle gå in och boka en resa till LA precis men verkar helt omöjligt att få en Business biljett?

De tidigare resor jag gjort med EB poäng var för ca 1 år sedan och vi körde då 2-4-1 ifrån AMEX EB.
Det släpps oftast 2 platser i business per flight med SAS ca 330 dagar innan avgång. Ibland kan det släppas på fler platser närmre avgång också, men när/om det sker vet man inte utan man får hålla koll på hur det utvecklar sig.
De mest populära destinationerna måste man oftast boka inom någon dag från när biljetterna släpps och ibland så försvinner bonusplatserna på några minuter.

Mig veterligen har det varit så de senaste 3-4 åren att platserna går åt väldigt fort när de släpps.
Du nämner inget om när du vill åka men det finns platser till Los Angeles, hemresor är det dock väldigt få av för resten av året.

ARN-LAX
44 business seats on 25 flights
2018-04-04: 1
2018-04-30: 1
2018-05-01: 2
2018-05-07: 1
2018-05-09: 1
2018-05-11: 1
2018-05-17: 2
2018-05-19: 2
2018-05-21: 2
2018-05-25: 1
2018-05-28: 1
2018-05-29: 2
2018-06-02: 1
2018-06-05: 7
2018-06-07: 2
2018-06-08: 2
2018-07-25: 1
2018-09-21: 1
2018-11-05: 1
2018-12-05: 2
2018-12-08: 2
2018-12-10: 2
2018-12-11: 2
2018-12-12: 2
2018-12-13: 2

Hej!

Jag tittar på möjligheter att använda en 2-4-1 men har inte tidigare bokat någon bonusresa. Skulle vilja få bra värde och göra en schysst resa. Vill gärna åka runt slutet av året typ november-december. Sneglar på Nya Zeeland/Australien/Sydostasien (i den prioordningen). Har för tillfället ca 130K poäng. Vad är möjligt och vad bör jag kolla efter samt hur? Kan tänka mig att casha en del av resan samt stanna på vägen.

Tacksam för all hjälp!
Jag skulle föreslå att de startar en separat tråd för dina önskemål och använder den frågemall som finns så blir det lättare att hjälpa till.
Generellt kan man säga att 130k poäng och en voucher räcker för en person i valfri kabinklass (120k för First) till Oceanien. Du kan dock inte göra några stopovers på resan utan får max stanna 24h på varje stopp på väg till din destination.

Här hittar du tråden med mallen för att skapa en tråd med dina önskemål.
Letar du efter flygbiljett? Använd den här frågemallen när du startar en ny tråd | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Om man vill konma åt icke-awardplats SAS Business class platser (dvs säljbara platser), kan du välja "Bästa tillgänglighet" istället för "Bästa pris".
Då kan du boka SAS Business classnså länge det finns säljbara platser. Nackdelen är att det kostar oftast mycket mer poäng än " Bästa pris".

Du vill åka om tio dagar och tycker det är konstigt att du inte hittar platser? Eller menar du 15/2 2019?
Nej jag menade om 10 dagar. Är rätt ny hos EB och var inte medveten om att det låter som ett orealistiskt onskemål (som nog ditt inlägg antyder att det är). Har haft för mig att en del flygbolag brukar släppa icke-sålda business biljetter som awards några dagar innan istället för att flyga tomt (framför allt om man ändå inte har sålt många sätten). Har haft United MileagePlus innan och inbilar mig att det brukar vara så (med UA eller partners). Utgick typ ifrån att det funkar så hos SAS också.

Har iaf bokat ARN-CPH-NRT i business i slutet på februari. Det vär bättre tillgänglighet med kort varsel där. Då har jag kanske till och med haft tur :)

Last edited:
Har haft för mig att en del flygbolag brukar släppa icke-sålda business biljetter som awards några dagar innan. Har haft United MileagePlus innan och inbilar mig att det brukar vara så (med UA eller partners). Utgick typ ifrån att det funkar så hos SAS också.
Det är ganska amerikanskt att göra så - resten av världen gör inte så.

Toppen