Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Jag har en trevlig påsktripp bokad till NYC med 2-4-1 för mig och min fru. Allt i C.

Vi har idag ARN-FRA-JFK ut med en LH 747-8i och har safeat upp med 5 timmar layover utifall det blir F.

Sen EWR-CPH-ARN på hemvägen med SAS. Enda möjliga uppgraderingen på denna är ju att få åka EWR-ARN direkt. Vi behövera vara hemma en specifik tid så hemvägen ska vi hem fortast möjligt.

Vi avser givetvis att försöka uppgradera utresan till First - men hur går man tillväga rent praktiskt. Idag är First-kabinen helt tom enl Expertflyer vilket kanske är rimligt - 14 dagar innan så släpps alltså First-tillgänglighet för award. Men när släpps dom? 00:01 ? På morgonen? Om det finns två säten enl expertflyer/united så antar jag man lägger sig på Tallin-luren 08:59 och ber till awardgudarna att nån annan inte hinner norpa dom.

Jag förusätter att Miles&Mores folket har möjlighet att boka first-award tidigare än 14 dagar innan så man "slåss" mot övriga *A bolag för dom platserna?
 
Jag har en trevlig påsktripp bokad till NYC med 2-4-1 för mig och min fru. Allt i C.

Vi har idag ARN-FRA-JFK ut med en LH 747-8i och har safeat upp med 5 timmar layover utifall det blir F.

Sen EWR-CPH-ARN på hemvägen med SAS. Enda möjliga uppgraderingen på denna är ju att få åka EWR-ARN direkt. Vi behövera vara hemma en specifik tid så hemvägen ska vi hem fortast möjligt.

Vi avser givetvis att försöka uppgradera utresan till First - men hur går man tillväga rent praktiskt. Idag är First-kabinen helt tom enl Expertflyer vilket kanske är rimligt - 14 dagar innan så släpps alltså First-tillgänglighet för award. Men när släpps dom? 00:01 ? På morgonen? Om det finns två säten enl expertflyer/united så antar jag man lägger sig på Tallin-luren 08:59 och ber till awardgudarna att nån annan inte hinner norpa dom.

Jag förusätter att Miles&Mores folket har möjlighet att boka first-award tidigare än 14 dagar innan så man "slåss" mot övriga *A bolag för dom platserna?
Korrekt. Biljetterna släpps vid midnatt. Lägg en bevakning med ExpertFlyer, bör skickas inom några timmar efter platser släppts.
 
Vi har idag ARN-FRA-JFK ut med en LH 747-8i och har safeat upp med 5 timmar layover utifall det blir F.

Sen EWR-CPH-ARN på hemvägen med SAS. Enda möjliga uppgraderingen på denna är ju att få åka EWR-ARN direkt. Vi behövera vara hemma en specifik tid så hemvägen ska vi hem fortast möjligt.

Vi avser givetvis att försöka uppgradera utresan till First - men hur går man tillväga rent praktiskt. Idag är First-kabinen helt tom enl Expertflyer vilket kanske är rimligt - 14 dagar innan så släpps alltså First-tillgänglighet för award. Men när släpps dom? 00:01 ? På morgonen? Om det finns två säten enl expertflyer/united så antar jag man lägger sig på Tallin-luren 08:59 och ber till awardgudarna att nån annan inte hinner norpa dom.

Jag förusätter att Miles&Mores folket har möjlighet att boka first-award tidigare än 14 dagar innan så man "slåss" mot övriga *A bolag för dom platserna?

Även om du bara uppgraderar ut kommer då få betala poäng för t/r i first. Med andra ord relativt dålig utväxling på poängenom du de facto bara åker first ett håll.

Det finns dedikerade tråd om frågor kring lufthansa first. På mobil så knivigt länka på smidigt sätt. Sök efter trådnamn ”frågor kring lufthansa first”
Vill minnas platser släpps 00:01 CET dvs tysk tid. I tråden kan detta bekräftas.

Du får ringa så fort talinn öppnar, ja.

Och det stämmer, miles & more kommer åt platserna långt tidigare. Så du slipper fightas med dem om dessa platser
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Även om du bara uppgraderar ut kommer då få betala poäng för t/r i first. Med andra ord relativt dålig utväxling på poängenom du de facto bara åker first ett håll.

Det finns dedikerade tråd om frågor kring lufthansa first. På mobil så knivigt länka på smidigt sätt. Sök efter trådnamn ”frågor kring lufthansa first”
Vill minnas platser släpps 00:01 CET dvs tysk tid. I tråden kan detta bekräftas.

Du får ringa så fort talinn öppnar, ja.

Och det stämmer, miles & more kommer åt platserna långt tidigare. Så du slipper fightas med dem om dessa platser

Jag håller givetvis koll på om det blir tillgänglighet på LH401 som är A380 via Frankfurt - den resan är faktiskt bara dryga timmen längre än att åka SAS via skandinavien direkt, vilket är helt klart godtagbart om det går att trolla till sig F i båda färdriktningarna. Annars är jag "okej" med att bränna poäng med att bara få F på utvägen, min fru har varken åkt 747, 380 eller nån kabinklass över premium-eco så allt kommer vara mindblowning ändå för henne.
 
Jag håller på att titta på en resa till New York. Dit verkar vi få till SAS i Business. Hem ser ut som att Swiss i Business skulle vara tillgängligt. Min fråga är hur många poäng kostar resan per person? SAS hade varit 100k, men nu när vi blandar in Swiss?
 
Jag håller på att titta på en resa till New York. Dit verkar vi få till SAS i Business. Hem ser ut som att Swiss i Business skulle vara tillgängligt. Min fråga är hur många poäng kostar resan per person? SAS hade varit 100k, men nu när vi blandar in Swiss?

https://www.flysas.com/upload/Eurobonus/Star/Star_Alliance_chart.pdf

Poängpriset ändras i detta fallet till 110k poäng så fort du blandar in star alliance. (Notera att barnpriset hade varit 50k med SAS, men även det hade gått upp till 110k med ett star alliance flyg)
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Nu tänker jag bara lite högt här, men om man från Bangkok/Singapore har tänkt sig till Palau/Mikronesien/Guam/Norra Marianerna är det ju oftast smidigare via Central/Far East Asia och med de nya tolkningarna reglerna angående most reasonable route borde detta kunna gå att klämma in på priset för South East Asia. Såg ju någon som lyckades boka Europa - Far East Asia via South East Asia utan att behöva betala för South East Asia som är dyrare än destinationen.
 
Nu tänker jag bara lite högt här, men om man från Bangkok/Singapore har tänkt sig till Palau/Mikronesien/Guam/Norra Marianerna är det ju oftast smidigare via Central/Far East Asia och med de nya tolkningarna reglerna angående most reasonable route borde detta kunna gå att klämma in på priset för South East Asia. Såg ju någon som lyckades boka Europa - Far East Asia via South East Asia utan att behöva betala för South East Asia som är dyrare än destinationen.
Om det är med SAS EuroBonus poäng, både Europe-Far East award och Europe-South East Asia award kostar samma.

https://www.flysas.com/upload/Eurobonus/Star/Star_Alliance_chart.pdf
 
Nu tänker jag bara lite högt här, men om man från Bangkok/Singapore har tänkt sig till Palau/Mikronesien/Guam/Norra Marianerna är det ju oftast smidigare via Central/Far East Asia och med de nya tolkningarna reglerna angående most reasonable route borde detta kunna gå att klämma in på priset för South East Asia.
Enda sättet att få reda på det är att ringa Tallinn.
När jag flög Bangkok-Saipan förra året så hade det blivit dyrare att flyga via Seoul än att hålla sig inom South East Asia, och då via Manila. Men jag håller med dig, det är troligen bekvämare att flyga via t.ex. Seoul och Asiana än att kuska runt med United...och så mycket längre blir det inte. Mycket möjligt att Tallinn går med på det idag.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
via MNL 3773 miles (finns iofs direkt MNL-ROR 2 ggr/vecka)
via HKG 3981
via ICN 4411
 
Toppen