Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Lyckats boka flyg till Japan nu blev ekonomi dit och biz hem för 3 personer. (Airfrance dit och Vietnamn airlines)
Fick köra 2 separata bokningar eftersom jag ville använda en 2-1 voucher från Amex.
Råkade boka den 3 personen fel så fick avboka direkt och boka på nytt får man tillbaka avgiftern för den avbokade flygning om man avbokade direkt?

Kan man slå ihop bokningarna på något sätt så vi inte riskerar att endast 1 personen blir avbokade ensam etc?
Skulle gärna byta ut ekonomi flighten mot en biz flight samt lägga till feeder till paris. Måste jag ringa in för att göra det? Hur mycket extra i kronor kostar det utöver poängen?

Råkade boka den 3 personen fel så fick avboka direkt och boka på nytt får man tillbaka avgiftern för den avbokade flygning om man avbokade direkt?
Ja. Fri avbokning inom 24 h.
Kan man slå ihop bokningarna på något sätt så vi inte riskerar att endast 1 personen blir avbokade ensam etc?
Nej
Skulle gärna byta ut ekonomi flighten mot en biz flight samt lägga till feeder till paris. Måste jag ringa in för att göra det? Hur mycket extra i kronor kostar det utöver poängen?
Feeder till Paris, 15 EUR/person. Ring in.

Hej,

Jag bokade nedanstående resa för ett par månader sedan.

För cirka en månad sedan fick jag information om att flygningen ATL–JFK (DL2386) har blivit inställd. Jag har i stället blivit ombokad till DL1480, som också går direkt mellan ATL och JFK, men cirka två timmar tidigare, vilket inte är något större problem.

Jag har dock nyligen varit i kontakt med Deltas kundtjänst via chatt, och enligt deras information behöver jag hämta ut mitt bagage både i Atlanta och i New York på hemvägen på grund av de långa mellanlandningarna. Detta var inte i linje med min ursprungliga plan. Är det någon här som har haft samma erfarenhet och kan bekräfta detta?

Mot bakgrund av detta undrar jag om det är möjligt att istället boka om sträckan ATL–JFK till ATL–LGA, samt att detta kan göras utan extra avgift med hänvisning till schemaändringen. LaGuardia ligger dessutom närmare Manhattan, där jag planerar att tillbringa cirka 18 timmar i New York – särskilt om jag ändå behöver ha med mig bagaget

Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: Delta
Kabinklass: Economy
Avreseort: MLA
Destination: LAS
Enkelresa eller Tur&retur: ToR
Antal poäng (per person): 70 000 med 2-4-1
Skatter&avgifter (per person): 935 SEK
Antal resenärer: 2 +
När (avresans tidpunkt): 10/10/2026
Bokad: Mars 2026
Hur hittades tillgänglighet: SAS hemsida
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Nej men snarlik
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0

Flighter:
Utresa
MLA - JFK: DL149, B767-300 - Economy
JFK - LAS: DL806, A321neo - Economy

Hemresa
SFO -ATL: DL635, B737-900 - Economy
17 timmar och 32 minuter i Atlanta 15 timmar och ca 30 minuter istallet efter ombokning
ATL - JFK: DL2386, B737-900 - Economy (Ombokad till DL1480 som gar 2 timmar tidigare)
16 timmar och 11 minuter i New York 18 timmar och ca 11 minuter istallet efter ombokning.
JFK - MLA: DL148, B767-300 Economy

Jag hade poäng som höll på att förfalla, och eftersom jag som utlandsboende just nu inte aktivt samlar nya poäng passade jag på att boka en höstresa till USA.

SkyTeams utbud till Malta har varit ganska begränsat, men det ska bli kul att testa den nya direktlinjen till JFK.

Är det någon som vet om jag kan checka in bagaget i San Francisco hela vägen till Malta, trots de långa mellanlandningarna? Det vore skönt att slippa släpa på bagaget i Atlanta och New York.

Hej,

Jag bokade nedanstående resa för ett par månader sedan.

För cirka en månad sedan fick jag information om att flygningen ATL–JFK (DL2386) har blivit inställd. Jag har i stället blivit ombokad till DL1480, som också går direkt mellan ATL och JFK, men cirka två timmar tidigare, vilket inte är något större problem.

Jag har dock nyligen varit i kontakt med Deltas kundtjänst via chatt, och enligt deras information behöver jag hämta ut mitt bagage både i Atlanta och i New York på hemvägen på grund av de långa mellanlandningarna. Detta var inte i linje med min ursprungliga plan. Är det någon här som har haft samma erfarenhet och kan bekräfta detta?

Mot bakgrund av detta undrar jag om det är möjligt att istället boka om sträckan ATL–JFK till ATL–LGA, samt att detta kan göras utan extra avgift med hänvisning till schemaändringen. LaGuardia ligger dessutom närmare Manhattan, där jag planerar att tillbringa cirka 18 timmar i New York – särskilt om jag ändå behöver ha med mig bagaget
Ja, i USA man man max ha bagaget incheckat 10-12 timmar (exakta gränsen varierar lite).

Ska försöka undvika att detta blir Wall of Text. Anyway.

Jag, min sambo och vår 2,5 åring har biljetter bokade tur och retur Jakarta (ARN -> AMS (KLM) AMS -> CGK (Garuda Indonesia) respektive CGK -> ICN (Garuda Indonesia ) ICN -> LHR (Virgin Atlantic) och LHR -> ARN (SAS). Vi flyger i business. Jag och vår 2,5åring flyger på en PNR. Min sambo flyger på en annan PNR.

Vi har efter det att biljetterna bokades blivit föräldrar till en liten tjej som föddes i maj som såklart också ska med.

Min sambo har ett dubbelefternamn (väldigt långt). Jag har ett annat efternamn. SAS säger att det enda namnet som deras system klarar att ge infanten är första bokstaven i hennes förnamn. Detta på grund av att infantens namn kopplas på mammas namn. Vi kan för enkelhets skull säga att infanten heter Daniela. Infantens namn kommer därför i systemet se ut som "D MAMMAS FÖRSTA EFTERNAMN MAMMAS ANDRA EFTERNAMN"

SAS var inte säkra på att KLM, Garuda Indonesia och/eller Virgin godtog en sådan namngivning av infanten och bad mig (det skulle de baskemig inte göra själva) att kontakta respektive flygbolag.

Har därför varit i kontakt med KLM, Garuda Indonesia och Virgin angående namngivningen (D MAMMAS FÖRSTA EFTERNAMN MAMMAS ANDRA EFTERNAMN) och om de godtar en sådan namngivning.

KLM var OK med en sådan namngivning. Garuda Indonesia var OK under förutsättning att SAS är OK (vilket de är). Har sparat ner KLM:s och Garuda Indonesias skriftliga svar på lämpligt ställe för att kunna uppvisa om problem uppkommer.

Virgin var dock inte OK med en sådan namngivning. De krävde att förstanamnet enligt passet var angivet i biljetten. De kunde inte heller förstå varför SAS (1) var begränsad till så få tecken och (2) inte kunde förkorta mammans namn (typ ta bort ett efternamn) så att förnamnet på infanten fick plats (SAS säger att det aldrig under några som helst omständigheter är möjligt att ändra namn).

Någon som har erfarenhet av liknande situation och hur gick det?

Mina fem cent är att risken borde vara låg att problem uppkommer på KLM eller Garudaflygningarna mot bakgrund av de respektive bolagens skriftliga bekräftelser.

Risken borde även vara låg att problem uppkommer på Virginflyget. Detta 1) då det är femte benet i en resa på sex ben och 2) Virginbenet inte är första utan andra benet på hemresan.

Uppskattar all input.

... SAS säger att det enda namnet som deras system klarar att ge infanten är första bokstaven i hennes förnamn. ...
Inte mycket till hjälp, men när jag bokat bonusbiljetter med enbart SAS, så har infant fått sitt fulla namn på biljetten. Det kan vara annorlunda på skyteam-bonusbiljetter, och kanske är så för att det läggs till i efterhand, men jag tycker det låter märkligt att de inte skulle kunna lägga till rätt förnamn.

Inte mycket till hjälp, men när jag bokat bonusbiljetter med enbart SAS, så har infant fått sitt fulla namn på biljetten. Det kan vara annorlunda på skyteam-bonusbiljetter, och kanske är så för att det läggs till i efterhand, men jag tycker det låter märkligt att de inte skulle kunna lägga till rätt förnamn.
Ja, mycket konstigt.

SAS förklaring är att den totala teckenlängden (Mammas förnamn och två efternamn) gör att det bara finns en bokstav kvar att spela på för infanten.

Äsch då, det är ju ett nöje att ringa SAS kundtjänst och boka bonusflyg, oavsett inkomst. Nervositeten i kroppen innan man vet om man får tag på en vettig person, lugnet som infaller när de känner till vad en open-jaw är för något, lyckan man känner när PDF:en med biljetten når inkorgen.
This <3

Toppen