Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Hur gör man smidigast om man är utomlands (Thailand), vill boka hemresa och behöver lägga till feeder via telefon men ändå bli prioriterad i telefonkön (Guld status) utan att ha en telefonräkning på 1000tals kronor. Vill se till att SAS ser att man ringer från sitt inlagda nummer för prio, men göra det via någon smart lösning. Skype och liknande så kommer det väl vara ett annat nummer som SAS ser när man ringer in? Någon som har erfarenhet?
Ring med Viber Out, då syns ditt riktiga telefonnummer.

Hej!

Om jag hittar en avresa från Stockholm till vald destination, och från vald destination till Köpenhamn, som jag förstått det kallas för Open Jaw? Det verkar inte som att jag kan göra den bokningen själv då man inte kan söka så...

Jag vill ju inte betala SAS för att ringa in och be dom boka åt mig pga kostnaden de lägger till 750kr per pers är ganska saftigt, speciellt när jag reser i ekonomi.

Hur ska jag göra? Min 2-4-1 försvinner ju när jag bokar avresan.. Jag vill ju tillämpa den på hemresan med..

Hej!

Om jag hittar en avresa från Stockholm till vald destination, och från vald destination till Köpenhamn, som jag förstått det kallas för Open Jaw? Det verkar inte som att jag kan göra den bokningen själv då man inte kan söka så...

Jag vill ju inte betala SAS för att ringa in och be dom boka åt mig pga kostnaden de lägger till 750kr per pers är ganska saftigt, speciellt när jag reser i ekonomi.

Hur ska jag göra? Min 2-4-1 försvinner ju när jag bokar avresan.. Jag vill ju tillämpa den på hemresan med..
Som jag förstått är open jaw bokningar ett av undantagen från telefonbokningsavgiften:

1769019446107.png

750kr är avgiften för ombokning, inte telefonbokning.
Detta gäller för partnerawards.

Hej!

Som jag läser din beskrivning verkar det som att du tänker ARN-CPH | CPH-OSL, vilket inte är Destination Open Jaw (redigerat för förtydligande, då min EDIT nedan inte var tillräckligt tydlig).

En "klassisk" Open Jaw är när hemresan går från en annan flygplats än utresan gick till. Exempelvis: ARN-CPH | OSL-ARN. Det här går att boka på hemsidan, där du väljer enkelresa eller tur och retur finns ett tredje alternativ: "retur annan flygplats".

EDIT: Det finns flera typer av Open Jaw, det jag beskriver ovan är den vanligaste typen (Destination Open Jaw) och den enda som går att boka direkt på hemsidan. Jag är osäker på om SAS tillåter de andra typerna av Open Jaw ens om man ringer in, eller om man behöver boka enkelbiljetter. Någon som vet?

Last edited:
Som jag läser din beskrivning verkar det som att du tänker ARN-CPH | CPH-OSL, vilket inte är Open Jaw.

Open Jaw är när hemresan går från en annan flygplats än utresan gick till. Exempelvis: ARN-CPH | OSL-ARN. Det här går att boka på hemsidan, där du väljer enkelresa eller tur och retur finns ett tredje alternativ: "retur annan flygplats".
Det är open-jaw, finns olika varianter, se t ex destination open jaw vs origin open jaw. :) "Resa hem från annan ort" funkar också bara med SAS-award, men inte SkyTeam.

Så ring bara @Wescey

Nästan rätt, Open Jaw är när hemresan går från en annan flygplats än utresan gick till. Exempelvis:
ARN-CPH | OSL-ARN.
Som jag läser din beskrivning verkar det mer som att du tänker ARN-CPH | CPH-OSL, vilket inte är Open Jaw.

Du kan boka open jaw på hemsidan, där du väljer enkelresa eller tur och retur finns ett tredje alternativ: "retur annan flygplats".
Open jaw går ej att boka online för poäng. Iaf inte i appen/mobilwebben.

1769020185131.png

1769020239307.png

1769020304044.png

ARN-CPH/CPH-OSL är reverse open jaw.
Går ej att boka online. Men är giltig bokning.

Både typerna av open jaw kräver telefonbokning ifall man vill boka partneraward, och tydligen även SAS-poängbokningar.

Det är open-jaw, finns olika varianter, se t ex destination open jaw vs origin open jaw. :) "Resa hem från annan ort" funkar också bara med SAS-award, men inte SkyTeam.

Så ring bara @Wescey
Funkar SAS-poängbokning på ”annan ort” på desktop-webben?
Eller är det skillnad mellan gamla/nya sajten?

Se mitt inlägg ovan, där valet av ”annan ort” döljer/låser möjligheten att söka för poäng.

Man brukar tala om Origin Open Jaw samt Destination Open Jaw, båda är ju varianter på grundtemat.
Ni svarade samtidigt som jag skrev min edit :D snabba ryck som alltid på BC! Går det att boka något annat än Destination Open Jaw med SAS?

Som jag läser din beskrivning verkar det som att du tänker ARN-CPH | CPH-OSL, vilket inte är Open Jaw.

Open Jaw är när hemresan går från en annan flygplats än utresan gick till. Exempelvis: ARN-CPH | OSL-ARN. Det här går att boka på hemsidan, där du väljer enkelresa eller tur och retur finns ett tredje alternativ: "retur annan flygplats".

EDIT: Det finns flera typer av Open Jaw, det jag beskriver ovan är den vanligaste typen (Destination Open Jaw) och den enda som går att boka direkt på hemsidan. Jag är osäker på om SAS tillåter de andra typerna av Open Jaw ens om man ringer in, eller om man behöver boka enkelbiljetter. Någon som vet?
Det är vist en open jaw, man pratar om destination open jaw och origina open jaw.
Var "käken" är öppen någon stans spelar ingen roll för SAS, båda går att boka om man ringer in, men bara destination open jaw går att boka online.
Bokar man ARN-CPH // CPH-OSL är det en open jaw om det bokas som tur och retur, det är inte en open jaw om man bokar det som en enkelresa.

Det som inte går att boka är dubbel open jaw, dvs resa A-B och hem C-D.

Toppen