Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Så här ser informationen ut hos SAS numera: https://www.sas.se/eurobonus/poang/anvand/partnerbonusresor/
"Vår kundservice kan hjälpa medlemmar att lägga till anslutningsflyg (inklusive i annan reseklass) till befintliga bonusbokningar. Anslutningsflyg är sträckor från Norden till någon av våra navflygplatser: CPH, ARN, OSL, AMS, PAR, LON."
Så det är bara på "hemmaplan" och till SK/KL/AF/VS-hubbarna det går att lägga till feeder/anslutningsflyg, enligt reglerna. Numera inget fritt ihopplockande av segment bara för att de är inom samma zon. Således behöver du hitta LGA/JFK-YYZ-CPH(?) med Delta + SAS(?) i en och samma sökning.
Detta enligt de skrivna reglerna, alltså! Det verkar ju vara lite varierande med vad agenterna kan fixa, så du kan ju alltid prova att ringa in och se hur det går, och göra några HUACA på det.

Skulle försöka boka allt direkt när du ringer in. Så länge allt är i samma klass ska det ju gå bygga leg-by-leg.
 
Nyfiken fråga, har någon här i tråden erfarenhet av hur lösningsorienterade SAS är när dom själva tabbar sig och missa ställa ut en biljett innan flighterna autocancelleras från bokningen? Tänker främst öppna platser på egna long haul avgångar för att lösa problemet.

Med andra ord pajat hela utresan och platserna som dom skulle ställa ut finns nu inte kvar på skyteam bolagen.
 
Nyfiken fråga, har någon här i tråden erfarenhet av hur lösningsorienterade SAS är när dom själva tabbar sig och missa ställa ut en biljett innan flighterna autocancelleras från bokningen? Tänker främst öppna platser på egna long haul avgångar för att lösa problemet.

Med andra ord pajat hela utresan och platserna som dom skulle ställa ut finns nu inte kvar på skyteam bolagen.
Berättelser från medlemmar visar att de har hyffsat stor flexibilitet att lösa sånt när SAS flyg finns som alternativ. Om så ej är fallet så är det inte så mycket mer de kan göra.
 
Bokade en SAS award CPH-ATL online och ringde in för att lägga till ATL-MCO, det skulle gå bra enligt agenten. Agenten skulle bara skicka vidare detta ”för attest”, så rätt att skatter dras. Nu ser jag CPH-ATL-MCO i appen, men har dock inte fått något mail med biljetterna. Ska jag sitta lugn i båten eller hur vet man säkert att det extra leget är klappat och klart?
 
Bokade en SAS award CPH-ATL online och ringde in för att lägga till ATL-MCO, det skulle gå bra enligt agenten. Agenten skulle bara skicka vidare detta ”för attest”, så rätt att skatter dras. Nu ser jag CPH-ATL-MCO i appen, men har dock inte fått något mail med biljetterna. Ska jag sitta lugn i båten eller hur vet man säkert att det extra leget är klappat och klart?

Hade nära identiskt fall av detta tidigare i veckan, du måste med största sannolikhet ringa in och ge ditt kreditkortsnummer igen för att skatterna blev inte exakt som det du fick meddelat på förhand.
 
Om nu så är fallet: Man kan säga till agenten att man accepterar alla skatter och avgifter även om det blir ändringar under biljetteringen. De gör någon notering om det. Då slipper man att de kan behöva kontakta för att bekräfta de eventuellt nya skatterna.

I mitt fall sa agenten att det skulle bli mer i skatt, men att hon inte visste hur mycket. Jag sa att det blir vad det blir. Hon bad bara om CVC på kortet jag har i min sasprofil. Fråga: om de inte biljetterar det extra leget så är det väl iaf ingen risk att originalbokningen jag gjorde online, i mitt fall CPH-ATL, avbokas?
 
I mitt fall sa agenten att det skulle bli mer i skatt, men att hon inte visste hur mycket. Jag sa att det blir vad det blir. Hon bad bara om CVC på kortet jag har i min sasprofil. Fråga: om de inte biljetterar det extra leget så är det väl iaf ingen risk att originalbokningen jag gjorde online, i mitt fall CPH-ATL, avbokas?
Det kan finnas väldigt många anledningar att det inte biljetterats. Kan också bara ligga på kö helt enkelt. Att bokningarna dyker upp i appen är inget konstigt men om ena benet skulle försvinna igen hade jag nog ringt in igen.

Tror ingen vågar lova att din orginalbokning är utom fara, det är alltid en risk när man är i händerna på agenterna att någon förstör en bokning. CPH-ATL är väl dock enklare att lösa om något händer.
 
Har en resa bokad arn-cph-lhr-mia och samma väg tillbaka. Långa benen med Virgin och feeders med SAS,har nu fått tidtabellsändring på långa benen vilket ställer till det.

1. På hemresan missar vi anslutningsflyget i london pga virgins 2 timmars förskjutning. Ringde in men kundtjänst hävdar att det inte finns några bonusplatser hem varken samma dag eller dagen efter. Finns dock gott om vanliga biljetter men kundtjänst hävdar att de måste hitta bonusplatser. Har man inte rätt kräva platser oavsett om det är en förändring likt ovan?

2. Utresan är också flyttad 2 timmar fram. Har vi rätt boka om till senare feeders kostnadsfritt för att slippa 12 timmar på Lhr? (Finns betalbiljetter).

Tack!
 
Toppen