Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Hej,

Har gjort följande bokning:

ARN-AMS KLM Eco
AMS-LCY KLM Eco
LHR-CUN Virgin Business
///
JFK-LHR Virgin Business
LCY-AMS KLM Eco
AMS-ARN KLM Eco

På både SAS och KLM:s hemsidor finns bokningen i sin helhet och står som confirmed, men går jag in på Virgin syns inte ARN-AMS utan det står att utresan sker från AMS, i övrigt är allt korrekt. Jag kan gå in och välja säte på benen med Virgin men när jag valt får jag felmeddelande att sätet är upptaget trots tom seat map. Kan något ha blivit knas med bokningen?
Har samma situation med en resa som nedan.
CPH-AMS KLM C
AMS-LHR KLM C
LHR-MLE VS C

MLE-LHR VS C
LHR-CPH SAS C

På KLM och SAS web ser jag alla ben men på Virgin bara AMS till MLE och MLE-LHR-CPH alltså inte första benet.
Men på Awardplaner syns alla ben så det är lugnt.
Seatmap på Virgin är lurig och det ser ut som ledigt säte men är upptaget redan. Små skillnader på den gråa tonen på lediga och bokade säten

Nu har poäng platser kommit tillbaka på flyget som SAS har misslyckats att boka 2 gånger. Gissar att det är lika stor chans att de lyckas en tredje gång, så nu när jag har återbetalningsbara biljetter på samma, vad är bästa sättet att göra en ny bokning för poäng?

Boka en poängresa på det önskade flyget och direkt avboka köp-biljetterna?
Avboka köp-biljetterna och boka för poäng direkt efter?

Jag tänker att alt. 1 borde funka bäst och avbokar jag direkt så borde inte SAS automatiskt avboka för att vi har dubbla biljetter på samma flyg?

Nu har poäng platser kommit tillbaka på flyget som SAS har misslyckats att boka 2 gånger. Gissar att det är lika stor chans att de lyckas en tredje gång, så nu när jag har återbetalningsbara biljetter på samma, vad är bästa sättet att göra en ny bokning för poäng?

Boka en poängresa på det önskade flyget och direkt avboka köp-biljetterna?
Avboka köp-biljetterna och boka för poäng direkt efter?

Jag tänker att alt. 1 borde funka bäst och avbokar jag direkt så borde inte SAS automatiskt avboka för att vi har dubbla biljetter på samma flyg?
1 absolut.

Det var inte det du skrev initialt, där pratade du om Revenue och kontakta HK.

I övrigt håller nog de flesta med om att kundtjänst nu inte är ens i närheten av bra. Att det krävs 10 samtal för att lösa en bokning, göra ändringar som sen inte biljetteras osv. Det är inget annat än IG i betyg. SAS skapa sig själva extrema kostnader då kundtjänst måste skalas upp enormt för att alla måste ringa flera gånger.

Hur folk tjänar poäng är ju olika, men den största delen poäng kommer ofta från inbjudningar och det krävs inga flyg eller spend för att dra in 135-200k poäng per år.

Jag nämnde att man skulle kontakta SAS direkt (HK) och berätta hur undermålig deras kundtjänst är och i den vevan undrade jag bara om kundtjänst var lika dåliga på revenue- biljetter… (och de övertygar inte där heller…).

Förstår inte heller att vi skulle utnyttja systemet om vi ringer i de ärenden som inte går att fixa on-line och att vi därför skulle acceptera sämre service, oavsett hur man känar in poängen, eller??

Lade till feeders för första gången idag. Vår LHR-MLE tur och retur i business blev ARN-LHR-MLE tur och retur i business.

Två frågor till experterna:
1. Hur lång tid brukar det ta innan jag får tillbaka en del skatter och avgifter? Betalade 6640kr per person för LHR-MLE för några månader sen.
2. Hur mycket bör ARN-LHR-MLE kosta i skatter och avgifter?

Bonusfråga: vilka platser är bäst för mig och frugan att välja på en Virgin 787-9? Se bilder:

Attachments

• IMG_2059.jpeg
    IMG_2059.jpeg
    85 KB · Visningar: 67
  • IMG_2060.jpeg
    IMG_2060.jpeg
    84 KB · Visningar: 63
Lade till feeders för första gången idag. Vår LHR-MLE tur och retur i business blev ARN-LHR-MLE tur och retur i business.

Två frågor till experterna:
1. Hur lång tid brukar det ta innan jag får tillbaka en del skatter och avgifter? Betalade 6640kr per person för LHR-MLE för några månader sen.
2. Hur mycket bör ARN-LHR-MLE kosta i skatter och avgifter?

Bonusfråga: vilka platser är bäst för mig och frugan att välja på en Virgin 787-9? Se bilder:
Återbetalning av skatter brukar ske på några dagar om agenten gjort rätt. Det händer dock att de missar att initiera återbetalning. APD, dvs den skatt du slipper genom att inte starta resan i UK, är £216 per person. Sedan tillkommer väl lite för sträckan du lagt till så gissningsvis blir den mellanskillnad du får tillbaka något mindre.

Ang platser hade jag valt platser på rad A för att slippa stirra rakt på en främling hela resan (och ha en främling som stirrar på en själv). Gärna så långt fram som möjligt. Undvik sista raden.

Toppen