Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Jag lärde mig lite nytt under veckan efter en i alla fall delvis liknande situation.

Allt började under den helgen då tillgängligheten plötsligt fanns. Hittade de långa benen i sökmotorn men bara som enkelresor.

Ringde in och agenten (engelsktalande utanför vanlig öppettid) ser inte ens utresan. Jag frågar om jag ska boka den och att vi sedan bygger vidare från det. Hon väntar med stort tålamod medans jag fixar. En fördel blir att namn och annat som läggs in blir helt rätt då det kommer från min profil.
Returens långa ben kopplas på utan problem. Därefter feeder (SAS till Virgin) på utvägen utan problem.
Returens feeder (från Air France) är knepigare, bästa avgången med Air France går inte utan får bli lite längre stopp och sedan SAS i Go. Agenten menade att Air France ofta hade spärrar kring detta.

Allt ser bra ut och får mailet med resplanen men inte biljetteringsbekräftelsen den skulle ta någon dag då skatter och poäng behöver räknas om.

Dagarna går, ser att bokningen ligger i appen men med notering att den behöver betalas. Biljettnummer finns men det kommer sannolikt från det enkla benet jag bokade själv.

Ringer in efter 4-5 dagar. Allt ser rätt ut, bara att vänta.

Efter 12 dagar känner jag att det är dags för nytt samtal. Kommer till en norska som jag känner har koll. Hon konstaterar att det är problem i systemet med den här typen av bokning där poängen ska dras om från enkel till ToR och samtidigt hantera feeder i annan klass. Det går helt enkelt inte.

Det som måste göras är att först bokas den om till ToR, endast långa benen, poängen justeras, därefter lägger SAS till feeders utan att något dras om. I mitt fall behöver nu feeders först bokas av. Det som ställer till det är att tillgänglighet saknas så om inte platserna kommer tillbaka uppstår problem.
Agenten föreslår att hon pratar med chefen. Hon kommer tillbaka och har fått ok att, om det behövs låsa upp två platser. Det visar sig behövas.

Hon nämner också att det var tur jag tog kontakt. Det varierar mellan bolagen hur många dagar en biljett ligger kvar obetald, i mitt fall var det 14 dagar som hade varit gränsen.

Till slut är allt på plats, poängen rasslar tillbaka innan samtalet avslutas. Tre timmar senare kommer kvittot på ombokningsavgiften och strax därefter återbetalningen av skatterna från UK då resan nu börjar i Skandinavien.

Mycket strul men löst till slut. Hade första agenten gjort det i rätt ordning hade mycket tid sparats. Kunskapsnivån är helt klart varierande men med klara guldkorn!
Kan bekräfta problematiken nu av egen erfarenhet.

Bevakade i veckor en resa efter att ha undersökt mönstret för hur de släpptes och bokade först långa benet i business, ringde in för att lägga till feeder i eco. Eftersom jag noterat att hemresorna rök direkt i princip hängde jag på låset och ringde in på lördagen när de släpptes och lade på långa benet i business hem och feeders hem i eco. (Dvs runt en vecka efter utresan hade bokat). Allt lades för biljettering, och poängen skulle regleras.
Har sen dess väntat på biljettering och ringt upprepade gånger till Diamond supporten. Totalt har jag nog snackat med 8 pers. 6 har sagt allt är rätt och det bara väntar biljettering medan 2 har sett att det precis som du beskrev att en sån här resa inte kan biljetteras.
Det måste tas bort alla feeders, sen dra rätt poäng för t&r i C och därefter lägga till feeders igen som i bästa fall kommer tillbaka. I mitt fall gjordes det bara det på hemresan men tack vara en grym agent så löste det sig till slut, men det var precis som för dig ett rejält undantag förstod jag.
Detta är ju bara ett problem som jag ser det som om man i det här fallet bokar resor precis när dom släpps och inte kan boka både utresa och hemresa samtidigt i samma klass.
 
Om man bara justerar SK feeders på en biljetterad resa, har någon få upplevt att det varit problem? Kan tillägga att jag hade en grym agent som löste allt perfekt från början, men jag hade råkat välja fel feeder och ringde sedan in dagen efter och fick prata med samma person som ändrade i bokningarna och la dem på kö.

Anledningen till att jag frågar är att det det var snabbare turnaround på den ursprungliga, mer komplicerade bokningen, samt för en i ressällskapet som jag i samband med ombokningen bytte från eco ut biz hem till biz ut eco hem, jämfört med att bara ändra en SK feeder till senare avgång (CPH-LHR). Jag, samt en tredje person i ressällskapet, som dock inte har mixade klasser alls (eco T/R), har alltså inte fått våra nya biljetter. Han vi bytte klasser för per bound (vars ombokning vi gjorde sist) fick sina nya en dag senare. Hans poäng drogs om, men det skulle inte behövas på våra bokningar.

Undrar alltså om det ändå blir strul pga mixade klasser så fort man ändrar något, oavsett vad.
 
Om man bara justerar SK feeders på en biljetterad resa, har någon få upplevt att det varit problem? Kan tillägga att jag hade en grym agent som löste allt perfekt från början, men jag hade råkat välja fel feeder och ringde sedan in dagen efter och fick prata med samma person som ändrade i bokningarna och la dem på kö.

Anledningen till att jag frågar är att det det var snabbare turnaround på den ursprungliga, mer komplicerade bokningen, samt för en i ressällskapet som jag i samband med ombokningen bytte från eco ut biz hem till biz ut eco hem, jämfört med att bara ändra en SK feeder till senare avgång (CPH-LHR). Jag, samt en tredje person i ressällskapet, som dock inte har mixade klasser alls (eco T/R), har alltså inte fått våra nya biljetter. Han vi bytte klasser för per bound (vars ombokning vi gjorde sist) fick sina nya en dag senare. Hans poäng drogs om, men det skulle inte behövas på våra bokningar.

Undrar alltså om det ändå blir strul pga mixade klasser så fort man ändrar något, oavsett vad.
Kan inte svara garanterat, men en grund till problematiken var om jag förstod det rätt att kundtjänst inte manuellt kan räkna om poängen längre. Så när den ska biljetteras går det inte om inte rätt antal poäng dragits. Men vem vet vad som gäller imorgon, jag hade inte rört en bokning om det inte var nödvändigt.
 
Kan inte svara garanterat, men en grund till problematiken var om jag förstod det rätt att kundtjänst inte manuellt kan räkna om poängen längre. Så när den ska biljetteras går det inte om inte rätt antal poäng dragits. Men vem vet vad som gäller imorgon, jag hade inte rört en bokning om det inte var nödvändigt.
Förstår, tack. Frågan är om de behöver dra om poängen när ingenting ändras avseende skatter, avgifter, eller poäng. Om de vet detta kanske de kan ställa ut nya biljetter utan att röra poängen.

Någon som gjort samma sak, dvs justerat till annan avgång från och till samma flygplats som i sin originalbokning?
 
Om man bara justerar SK feeders på en biljetterad resa, har någon få upplevt att det varit problem? Kan tillägga att jag hade en grym agent som löste allt perfekt från början, men jag hade råkat välja fel feeder och ringde sedan in dagen efter och fick prata med samma person som ändrade i bokningarna och la dem på kö.

Anledningen till att jag frågar är att det det var snabbare turnaround på den ursprungliga, mer komplicerade bokningen, samt för en i ressällskapet som jag i samband med ombokningen bytte från eco ut biz hem till biz ut eco hem, jämfört med att bara ändra en SK feeder till senare avgång (CPH-LHR). Jag, samt en tredje person i ressällskapet, som dock inte har mixade klasser alls (eco T/R), har alltså inte fått våra nya biljetter. Han vi bytte klasser för per bound (vars ombokning vi gjorde sist) fick sina nya en dag senare. Hans poäng drogs om, men det skulle inte behövas på våra bokningar.

Undrar alltså om det ändå blir strul pga mixade klasser så fort man ändrar något, oavsett vad.
Vi har feeder i c med Air France LHR-CDG-CPH men ville byta till SAS Eco LHR-CPH men fick avslag pga att vi hade feeder i c redan. Kan vara bra att ha med sig.
 
Info finns antagligen här men hittar den inte. Om jag vill boka 6 pers med 3 vouchers. Kan jag få alla på samma bokning om jag ringer in? Om ja gäller det även om två reser i annan kabinklass på vägen hem?
Jag har bara hittat feeder på utresan - antar att jag borde kunna lösa det i samma samtal?
 
Info finns antagligen här men hittar den inte. Om jag vill boka 6 pers med 3 vouchers. Kan jag få alla på samma bokning om jag ringer in? Om ja gäller det även om två reser i annan kabinklass på vägen hem?
Jag har bara hittat feeder på utresan - antar att jag borde kunna lösa det i samma samtal?
Bara en voucher per bokning. Och inget blandande av kabinklass inom en bokning.
 
Om man bara justerar SK feeders på en biljetterad resa, har någon få upplevt att det varit problem? Kan tillägga att jag hade en grym agent som löste allt perfekt från början, men jag hade råkat välja fel feeder och ringde sedan in dagen efter och fick prata med samma person som ändrade i bokningarna och la dem på kö.

Anledningen till att jag frågar är att det det var snabbare turnaround på den ursprungliga, mer komplicerade bokningen, samt för en i ressällskapet som jag i samband med ombokningen bytte från eco ut biz hem till biz ut eco hem, jämfört med att bara ändra en SK feeder till senare avgång (CPH-LHR). Jag, samt en tredje person i ressällskapet, som dock inte har mixade klasser alls (eco T/R), har alltså inte fått våra nya biljetter. Han vi bytte klasser för per bound (vars ombokning vi gjorde sist) fick sina nya en dag senare. Hans poäng drogs om, men det skulle inte behövas på våra bokningar.

Undrar alltså om det ändå blir strul pga mixade klasser så fort man ändrar något, oavsett vad.
Svarar mig själv - var inga problem, biljetterna koma 1,5 dag efter ombokning till en senare feeder. Inga poäng drogs om, betalade bara ändringsavgift.

Har gnällt på nivån på kundtjänst tidigare i år men vill nu verkligen gen lite ros. Medarbetaren som hjälpte mig var en riktig stjärna. Hon hade stenkoll hela vägen och tog sig tålmodigt genom tre separata bokningar och vouchers på olika konton, mixade klasser, feeders m.m. När jag ringde in dagen efter för att boka om föreslog agenten som svarade då (som för övrigt lät kunnig) själv att koppla vidare samtalet till agenten som gjort den ursprungliga bokningen, även det väldigt bra tycker jag. Hade också ett annat mer tekniskt ärende där jag ringde åt en polare och kopplade in honom på samtalet - agenten hittade problemet snabbt och löste det, jämfört med den vanliga supporten som helt missat trots flera försök.

Diamondsupporten har toklevererat för mig den här veckan, kort väntetid har det varit också. Jag har dock lagt på när jag ej fått svensktalande agenter.
 
Last edited:
Hittade några flyg till asien från CPH i business med SAS, men hur funkar det med feeders till just SAS-bokningar?

T ex ARN-CPH finns bara i Go, men CPH-HND finns i business. Kan jag boka CPH-HND och sen lägga till ARN-CPH?
 
Toppen