Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Jag bokade en award for 2 passagerare over telefon med en 2-4-1 for cirka 2 veckor sen. Nar jag fick mailbekraftelsen markte jag att telefonisten hade skrivit fel pa en av passagerarna och skrivit fornamnet som efternamn, och efternamn som fornamn. Jag ringde tillbaka nagon dag efter for att be de korrigera detta vilket de lovade att gora och sa att det kommer bli synligt i appen nar det ar korrigerat. Nu har det gatt 2 veckor och inget har hant... Nagon som varit med om samma situation? Antar det ar lage att ringa tillbaka och fraga hur det gar?

Jag bokade en award for 2 passagerare over telefon med en 2-4-1 for cirka 2 veckor sen. Nar jag fick mailbekraftelsen markte jag att telefonisten hade skrivit fel pa en av passagerarna och skrivit fornamnet som efternamn, och efternamn som fornamn. Jag ringde tillbaka nagon dag efter for att be de korrigera detta vilket de lovade att gora och sa att det kommer bli synligt i appen nar det ar korrigerat. Nu har det gatt 2 veckor och inget har hant... Nagon som varit med om samma situation? Antar det ar lage att ringa tillbaka och fraga hur det gar?
Var det en partner award så går det inte att ändra namn. Du behöver avboka och boka på nytt i så fall.

• Gilla
Reactions: Gus
Var det en partner award så går det inte att ändra namn. Du behöver avboka och boka på nytt i så fall.
Om du har tur så kommer platserna tillbaka på en gång när du avbokar så att agenten kan boka exakt samma resa under samtalet. Detta hände mig igår när jag korrigerade mitt felstavade efternamn.

Nu har jag lite frågor här, då jag aldrig ringt in och ändrat en bokning, och det låter verkligen som att man behöver vara väl förberedd med tanke på att det verkar vara ett väldigt lotteri med agenterna. Jag har en bokning ToR AMS-JKT med business på hemresan. Nu dök det upp tillgänglighet på LGW-BKK i business runt det datum jag vill åka ut, så jag bokade den direkt på nätet. Tanken att jag under morgondagen (inom 24h-fönstret för gratis avbokning) ska ringa in för att försöka få dem att kombinera de två resorna till en resa.

Jag vill utgå från Sverige genom att lägga till feeder flights. Däremot spelar destinationen mindre roll, då tanken är att vi ska vidare till Filippinerna. Kruxet är att det för närvarande inte finns några feeder flights på utresan, men däremot på hemresan.

1. Är det här rätt ordning?
1. Be dem att lägga till en feeder flight på hemresan som är CGK-BKK för att undvika att få en double open jaw. Samtidigt lägga till en feeder AMS-ARN.
2. Be dem avboka resan LGW-BKK och hoppas att den dyker upp igen.
3. Be dem att ändra avresan till LGW-BKK på originalbokningen.
4. Ringa in vid ett senare tillfälle för att lägga till en feeder flight ARN-LHR.
2. Har någon erfarenhet att lägga till en feeder flight med övernattning i London?
3. Har någon erfarenhet om platserna med KQ brukar "dyka upp direkt" efter avbokning?

Tacksam för hjälp och svar!

Nu har jag lite frågor här, då jag aldrig ringt in och ändrat en bokning, och det låter verkligen som att man behöver vara väl förberedd med tanke på att det verkar vara ett väldigt lotteri med agenterna. Jag har en bokning ToR AMS-JKT med business på hemresan. Nu dök det upp tillgänglighet på LGW-BKK i business runt det datum jag vill åka ut, så jag bokade den direkt på nätet. Tanken att jag under morgondagen (inom 24h-fönstret för gratis avbokning) ska ringa in för att försöka få dem att kombinera de två resorna till en resa.

Jag vill utgå från Sverige genom att lägga till feeder flights. Däremot spelar destinationen mindre roll, då tanken är att vi ska vidare till Filippinerna. Kruxet är att det för närvarande inte finns några feeder flights på utresan, men däremot på hemresan.

1. Är det här rätt ordning?

2. Har någon erfarenhet att lägga till en feeder flight med övernattning i London?
3. Har någon erfarenhet om platserna med KQ brukar "dyka upp direkt" efter avbokning?

Tacksam för hjälp och svar!
1. Njaa, behöver avboka innan + att de platserna måste dessutom släppas tillbaka som award (ej garanterat)
2. Open-jaw är ok ifall det inte finns feeder ändå (iom samma zon). INTE OK ifall du redan har ARN-AMS-CGK (eftersom då skulle det bli double-open-jaw)
3. När du avbokar får du avväga själv iom inte garanterat att dom kommer tillbaka. Kanske vakna 1h innan dom öppnar telefonerna och avboka själv online eller innan du går o lägger dig ikväll
4. Se ovan
5. Se ovan
6. Sålänge det inte är 24h+
7. Vet ej

Undrar detta också, gjort en bokning till BGI. Först som LHR-BGI-LHR, 2pers+infant. Skatterna blev 10.8k, lade sedan till anslutningar men fick bara refund på 1.6k.
Flyger: GOT-AMS-LHR-BGI-LHR-AMS-GOT.

Det kan väl inte kosta 9k i skatt/avgift?
Det känns orimligt med tanke på att ADP i sig är drygt 5k.

Det känns orimligt med tanke på att ADP i sig är drygt 5k.
Tittat lite närmare på ombokningsmailen nu, har bara fått återbetalning för mig+infant så saknas en utbetalning på 1.6k för min sambo. Står uttryckligen refund amount så det har bara inte betalats ut, hoppas de kan lösa det lite fortare. Fortf dyrt med 7.2k dock, verkar som Karibien/MLE har lite högre skatter än andra resmål.

Jag ringde in nu till Amex-numret men de hänvisade alla återbetalnings-claim till att fylla i formuläret på sas.se/feedback.

Har gjort ett sådant claim förut och då kunde de inte betala tillbaka förren efter resan var avslutad vilket ju är flera månader bort.

Har du pratat med dom och fått någon annan info?
Det lät ju inte kul.
Jag ger det ett par dagar och hoppas på att SAS betalar tillbaka annars får jag göra ett försök att ringa.

Om du har tur så kommer platserna tillbaka på en gång när du avbokar så att agenten kan boka exakt samma resa under samtalet. Detta hände mig igår när jag korrigerade mitt felstavade efternamn.
Ringde precis och det var som ni skrev, agenten behövde avboka resan. Dock, nar vi skulle boka om den igen gick det inte att gora samma bokning igen utan vi fick hitta nya alternativ vilka bada blev till det samre.

Pa utresan blir det en ofrivillig stopover i Amsterdam over natten och hemresan sker en dag senare an planerat med ett extra byte. Valdigt irriterande da bakgrunden till strulet var pa grund av slarv fran en agent och inte sjalvforvallat.

Orginalbokning

Flighter:
FCO-AMS - KLM - Boeing 737-800 (winglets) - Economy (20/3-25)
AMS-FRA - KLM - EMBRAER EMB 190 / EMB 195- Economy (20/3-25)
FRA-HAN - Vietnam Airlines - N/A - Economy (20/3-25)
HAN-HND - Vietnam Airlines - N/A - Economy (21/3-25)

KIX-AMS - KLM - Boeing 787-9 - Economy (1/4-25)
AMS-FCO - KLM - Airbus A321neo - Economy (1/4-25)

Ny bokning

FCO-AMS - KLM - Boeing 737-800 (winglets) - Economy (19/3-25)

KIX-PVG - China Eastern - Airbus A330 - Economy (2/4-25)
PVG-CDG - Air France - Boeing 777 - Economy (2/4-25)
CDG-FCO - Air France - N/A - Economy (3/4-25)

Ringde precis och det var som ni skrev, agenten behövde avboka resan. Dock, nar vi skulle boka om den igen gick det inte att gora samma bokning igen utan vi fick hitta nya alternativ vilka bada blev till det samre.

Pa utresan blir det en ofrivillig stopover i Amsterdam over natten och hemresan sker en dag senare an planerat med ett extra byte. Valdigt irriterande da bakgrunden till strulet var pa grund av slarv fran en agent och inte sjalvforvallat.

Orginalbokning

Flighter:
FCO-AMS - KLM - Boeing 737-800 (winglets) - Economy (20/3-25)

KIX-AMS - KLM - Boeing 787-9 - Economy (1/4-25)
AMS-FCO - KLM - Airbus A321neo - Economy (1/4-25)

Ny bokning

FCO-AMS - KLM - Boeing 737-800 (winglets) - Economy (19/3-25)

KIX-PVG - China Eastern - Airbus A330 - Economy (2/4-25)
PVG-CDG - Air France - Boeing 777 - Economy (2/4-25)
CDG-FCO - Air France - N/A - Economy (3/4-25)
Har du tittat på revenue-biljetter? Finns väldigt billiga med bättre flygtider. Känns absolut inte värt med Vietnam (2x poäng) + så många mellanlandningar och övernattning i ekonomi...

Billigast är kinesiska bolagen, såg China Eastern (som du får poäng av) men även Sichuan Airlines som jag hört är bättre än Big 3 i Kina.
Sichuan från 20/3 till 2/4 hittade jag för 7000 kr per person.

Finns även billigare alternativ med Hainan Airlines för 5800 kr men längre mellanlandningar i Shenzhen (12h på utresan och 22h på hemresa)

Last edited:
Toppen