Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Som jag förstått beror på destination om det är gratis eller inte. Till USA är det gratis, men har väl varit lite olika rapporter om detta.
Kunde inte välja på CDG-MLE.

Om man redan från början vet att en person kanske inte kommer kunna åka, underlättar det att boka på egen PNR? Eller är det lika enkelt att ringa in och plocka bort en person?
Finns det risk att platserna försvinner? Avser inrikes SAS award.

Har följt diskussionen om awards på Skyteam framför genom att lyssna på ”Medvind”… Men tänkte kolla med er som gör jobbet själv, vilket jag också brukar göra… ;). Men då detta forum är till för att dela med sig av info, så frågar jag istället för att kamma igenom hundratals inlägg.

Det förekommer massa rykten om att det är svårt med att hitta awardsplatser på Skyteam, framför allt på KLM…??
Någon som med stor sannolikhet vet om det finns bolag som alltid släpper min 2 platser i Business till Eurobonus awards, typ alltid 330 dagar (exempel) innan? Hur är det med SAS själva då, har dom bättrat sig? Innan pandemin kunde man hänga på låset och så släpptes alltid några platser, men sedan dess har det varit till och från…samma sak ”idag” ?

Det har varit mycket snack om att man inte får ”bygga” biljetter genom att första boka från hubb och sedan ringa och lägga på anslutning…utan att man nu måste hitta hela resan direkt från avgångs-flygplatsen direkt till destinations-flygplatsen. Stämmer det verkligen eller är det bara SAS agenterna som fått det om bakfoten?

• Gilla
Reactions: Gus
Vid feeder flights - behöver eller bör man säkerställa att bonusplatser mellan ARN/GBG - XXX (AMS, CDG, LHR mfl) också visas på Eurobonus sidan för Skyteam eller hanteras detta oavsett?
Finns alltid en risk att feeder flygen inte kan kombineras med de långa segmenten i bokningen trots att bonusplatser finns tillgängliga.

Finns alltid en risk att feeder flygen inte kan kombineras med de långa segmenten i bokningen trots att bonusplatser finns tillgängliga.
Hej Jonas, aj då.
För övrigt gjorde jag ett tappert försök att boka SkyTeam awardsresa. Lyckades med BBB-CCC och med feederflights CCC-DDD och allt såg toppen ut men kundservice kunde inte hitta någon feederflight AAA-BBB så fick ledsamt boka av allt. Upplevde honom som väldigt kunnig och han lyckades ju fixa ”slutdestinationen”. Så snopet och ffa trist att det ska falla på (i det här fallet) ARN-LHR som saknades.
Vilket då betyder att det du skriver gör det ännu svårare att hitta feederflights också…

Jag använde award nexus och hittade flera platser på AF i premium economy från CPH via CDG. SAS.se visar inget, varken sökning ben-för-ben eller hela resan.
Award Nexus använder AF för sin "skyteam" sökning, så bör jag utgå från att det här platser som AF bara släpper till eget program eller är det lönt att börja ringa in?

(Vet inte om det är korrekt, men sökningen säger att priset för Flyingblue medlemmar är 469k FB miles och 362$ enkel väg och utan att veta någon om FB miles låter det hysteriskt dyrt och säkert inte en award på en nivå som SAS har lust att köpa)

Jag använde award nexus och hittade flera platser på AF i premium economy från CPH via CDG. SAS.se visar inget, varken sökning ben-för-ben eller hela resan.
Award Nexus använder AF för sin "skyteam" sökning, så bör jag utgå från att det här platser som AF bara släpper till eget program eller är det lönt att börja ringa in?

(Vet inte om det är korrekt, men sökningen säger att priset för Flyingblue medlemmar är 469k FB miles och 362$ enkel väg och utan att veta någon om FB miles låter det hysteriskt dyrt och säkert inte en award på en nivå som SAS har lust att köpa)
det är alltid sas.se som gäller. Så länge du är Eurobonuskund. Är du flying blue ska du använda AF.se
Det är olika platstillgång beroende på program.

Snabb fråga: Är det 24h avbokningsbart vad gäller SAS Awardresor för skatter och avgifter också? Eller får man inte tillbaka dessa även om man avbokar inom 24h?

Last edited:
Toppen