Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Nej gapet mellan käkarna går ju västerut från LAX/SFO och inte österut, om du flyger ut via Asien från Europa.

Nu känner jag mig dum som inte förstår :/ kan du förklara vilket gap?
Tänkte mig alltså en omvänd open-jaw men som en T&R dvs Sverige-Japan och sen Japan-USA

Skulle ARN-HND/NRT // JFK-ARN funka?

Tänk dig utresa som överkäken och hemresan som underkäken (open jaw).

Om du flyger ARN-CPH-OSL så blir gapet ARN-OSL.
Men när du gör en gigantisk open jaw som i ditt fall ARN-TYO-SFO så är gapet alltså från SFO, över stilla havet, genom Asien och till Sverige igen. Gapet är inte SFO via USA och Atlanten till Sverige.

Men när du gör en gigantisk open jaw som i ditt fall ARN-TYO-SFO så är gapet alltså från SFO, över stilla havet, genom Asien och till Sverige igen. Gapet är inte SFO via USA och Atlanten till Sverige.

Är det verkligen så? I ett flat earth-scenario så kan jag köpa att det blir så, men jag har dock gått på den globcentriska konspirationen så jag förutsatte att gapets storlek räknades på kortaste (great circle)-avståndet....

Är det verkligen så? I ett flat earth-scenario så kan jag köpa att det blir så, men jag har dock gått på den globcentriska konspirationen så jag förutsatte att gapets storlek räknades på kortaste (great circle)-avståndet....
Gapet ska ju vara mellan käkarna, inte utanför käkarna. Av samma anledning är inte gapet på ARN-CPH-OSL via Asien, Stilla havet, Nordamerika, Atlanten.

Med andra ord inte nödvändigtvis kortaste vägen, utan vägen mellan käkarna. Går att applicera oavsett om jorden är platt eller rund.

Nu känner jag mig dum som inte förstår :/ kan du förklara vilket gap?
Tänkte mig alltså en omvänd open-jaw men som en T&R dvs Sverige-Japan och sen Japan-USA

Skulle ARN-HND/NRT // JFK-ARN funka?
Gapet ska ju vara mellan käkarna, inte utanför käkarna. Av samma anledning är inte gapet på ARN-CPH-OSL via Asien, Stilla havet, Nordamerika, Atlanten.

Med andra ord inte nödvändigtvis kortaste vägen, utan vägen mellan käkarna. Går att applicera oavsett om jorden är platt eller rund.

Om man vänder på rutten då? SFO-HND-ARN, går gapet fortfarande väster ut eller blir det öster då?

Gapet blir samma oavsett om du startar i San Francisco eller Arlanda. Gapet ska alltid vara mellan käkarna och inte runt om käkarna.
Jag hänger ärligt talat inte med i hur du resonerar! Kan du inte visa med en länk till GCmap eller annat verktyg hur du menar att "mellan käkarna" respektive "runt om käkarna" (respektive "går västerut"/"går österut") ser ut för rutten ARN-HND-LAX, och hur långt det blir i respektive fall. Jag har väldigt svårt att visualisera något annat än detta:
gcmap arn-hnd-lax.gif

gcmap.com ger för övrigt lite andra siffror än de som anges ovan; ARN-HND 5088 mi, HND-LAX 5487 mi, LAX-ARN 5521 mi, så även baserat på avstånd borde det inte vara tillåtet i fallet LAX. Men jag antar att den här resan i praktiken skulle nekas som reverse open jaw för att start- och slutpunkterna är på olika kontinenter?

Jag hänger ärligt talat inte med i hur du resonerar! Kan du inte visa med en länk till GCmap eller annat verktyg hur du menar att "mellan käkarna" respektive "runt om käkarna" (respektive "går västerut"/"går österut") ser ut för rutten ARN-HND-LAX, och hur långt det blir i respektive fall. Jag har väldigt svårt att visualisera något annat än detta:

Ja, precis. Jag har också funderat på om jag är trögare än vanligt, men jag har svårt att se att "mellan käkarna" skulle kunna vara något annat än kortaste vägen.

Toppen