Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

RhinoG

Medlem
Hej! Vilken strategi är bäst för att boka en ToR med Amex 2-4-1 där endast avresan man vill ha är tillgänglig i nuläget. Det finns nämligen Business-biljett för avresan nu, men ännu inte för hemresan.

Kan man boka enkel-biljett nu och ringa till SAS senare och lägga till hemresan? Eller måste det vara en ToR-biljett från början för att kunna ändra hemresan vid ett senare tillfälle?
Boka utresan och ring för att lägga på hemresan sen om det är begränsad tillgänglighet och du är beredd att betala 150kr på i ombokningsavgift (om Star Alliance reward). Det är inga problem :)
 

eddo

Medlem
Tack! Jag trodde det var någon block Lufthansa satt för att EB-medlemmar ska ta för många awardsäten på Lufthansa. Men det är alltså SAS som betalar ett högre pris för detta och därför helst inte vill ställa ut sådana biljetter?
Nja, nu har jag ingen insyn i flygbolagens revenue management överhuvudtaget men LH väljer ju vilka flighter och rutter de vill erbjuda awardsäten på. SAS kan inte påverka vilka LH-flyg det finns tillgängliga awards på. Dvs om det går att boka award via EB är det ju för att LH valt att erbjuda awardplatser till EB. Vill de inte erbjuda award så gör de inte det och då hade du ju inte kunnat boka resan från början. Risken att LH i efterhand blir arga över en bokning SAS har gjort borde alltså vara i det närmaste obefintlig.
 

palmen

Moderator
Jag fick beskedet på guldsupporten (off hours) men precis som du säger så vore det inte första gången SAS kundtjänst är konsekvent inkonsekventa.
Nog för att det sitter mer kompetent personal på guld och diamond supporten, men mängden felaktiga svar när man frågar efter något mer komplicerat än vad som står i "manualen" är rätt skrämmande där också.
 

palmen

Moderator
Tack! Jag trodde det var någon block Lufthansa satt för att EB-medlemmar ska ta för många awardsäten på Lufthansa. Men det är alltså SAS som betalar ett högre pris för detta och därför helst inte vill ställa ut sådana biljetter?
Vad lufthansa erbjuder kan inte SAS påverka.
Lufthansa har valt en strategi där de systematiskt erbjuder fler platser för de som passerar genom Wien. Varför kan vi bara spekulera i. Men vi tackar och tar emot och ställer inte så mycket frågor om detta då det öppnar upp ofantligt mycket mer awards för oss alla.
Lufthansa blockar alla bonus program att boka resor direkt från FRA men tillåter VIE-FRA-XXX, det är samma sak om man försöker boka med sina Miles & More poäng (Lufthansas eget program).
Att beskylla SAS för detta är så fel det kan bli. SAS kan som sagt inte påverka Lufthansas sätt att driva flygbolag över huvud taget och vad Lufthansa väljer att erbjuda alla kunder som bonusresor.
 

RhinoG

Medlem
Vad lufthansa erbjuder kan inte SAS påverka.
Lufthansa har valt en strategi där de systematiskt erbjuder fler platser för de som passerar genom Wien. Varför kan vi bara spekulera i. Men vi tackar och tar emot och ställer inte så mycket frågor om detta då det öppnar upp ofantligt mycket mer awards för oss alla.
Lufthansa blockar alla bonus program att boka resor direkt från FRA men tillåter VIE-FRA-XXX, det är samma sak om man försöker boka med sina Miles & More poäng (Lufthansas eget program).
Att beskylla SAS för detta är så fel det kan bli. SAS kan som sagt inte påverka Lufthansas sätt att driva flygbolag över huvud taget och vad Lufthansa väljer att erbjuda alla kunder som bonusresor.

Tack för svaret, jag förstår. Du får gärna plocka borta mina inlägg om du vill.
 

Tamas

Medlem
Bokade om en GOT- CPH-SFO till GOT-BRU-IAD i april för att testa United Polaris över pölen men då kommer jag behöva förlyttning till Västkusten.
Det är bara krångliga varianter IAD-LAX/LAS/SFO och jag vill gärna minska min tid på UA economy så undrar jag om det brukar öppnas upp eco platser närmare avgångstiden på direktflyg? Nån som har erfarenhet med det?

Och hur är det med UA intra-USA business? Är det bara blöta drömmar med EB?
 

fcx

Medlem
Bokade om en GOT- CPH-SFO till GOT-BRU-IAD i april för att testa United Polaris över pölen men då kommer jag behöva förlyttning till Västkusten.
Det är bara krångliga varianter IAD-LAX/LAS/SFO och jag vill gärna minska min tid på UA economy så undrar jag om det brukar öppnas upp eco platser närmare avgångstiden på direktflyg? Nån som har erfarenhet med det?

Och hur är det med UA intra-USA business? Är det bara blöta drömmar med EB?
Jag skulle säga: var glad att du ens hittar ekonomiplatser
 

henke12

Medlem
Bokade om en GOT- CPH-SFO till GOT-BRU-IAD i april för att testa United Polaris över pölen men då kommer jag behöva förlyttning till Västkusten.
Det är bara krångliga varianter IAD-LAX/LAS/SFO och jag vill gärna minska min tid på UA economy så undrar jag om det brukar öppnas upp eco platser närmare avgångstiden på direktflyg? Nån som har erfarenhet med det?

Och hur är det med UA intra-USA business? Är det bara blöta drömmar med EB?
Bytte du en business med SK direkt till SFO? :eek::eek:
Jag tycker man väldigt sällan ser att United släpper business inom USA (iaf när jag letat...)

Håller tummarna!
 

Sir Lemon

Medlem
Bokade om en GOT- CPH-SFO till GOT-BRU-IAD i april för att testa United Polaris över pölen men då kommer jag behöva förlyttning till Västkusten.
Det är bara krångliga varianter IAD-LAX/LAS/SFO och jag vill gärna minska min tid på UA economy så undrar jag om det brukar öppnas upp eco platser närmare avgångstiden på direktflyg? Nån som har erfarenhet med det?

Och hur är det med UA intra-USA business? Är det bara blöta drömmar med EB?
Isf tror jag att jag skulle köpa en eco intar-USA separat, göra tidig check-in och köpa uppgrade vid incheckning av bagage.
 

Tamas

Medlem
Bytte du en business med SK direkt till SFO? :eek::eek:
Jag tycker man väldigt sällan ser att United släpper business inom USA (iaf när jag letat...)

Håller tummarna!
Har 3 dagar äventyr för mig själv. SAS business har jag redan åkt, Polaris testar jag gärna.

Finns IAD-ORD samma dag och tidig flyg till LAX på morgonen. Anmars verkar finnas award via Kanada om jag kan få det till. Eller pröjsar jag revenue och njutar 1-2 nätter i DC. Ska se om det finns nån bra hockey :) ska fundera på saken, men tack för alla input!
 
Toppen