Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Jag kan omformulera, det är max 4 one way.
Står det i T&C?
Jag kan inte hitta det

1704393608916.png

Fick det beskedet senast jag bokade award förra året vid denna tid.
Ja det kan ju vara en fritolkning från en medarbetare på SAS, vi alla känner ju till deras kunskaper vid det här laget.
Det står ju inte i T&C så jag tolkar det som att det är fritt fram för 8 legs på en enkel resa.

Sen blir det ju i princip omöjligt med 8 legs då det förr eller senare antingen så ryker resan på most reasonable routing eller för många stop i samma zon.
Varför skulle man då inte kunna boka en enkelresa på 5 legs om en utresa innehåller så pass många, vi är nog ganska många här inne som haft såna resor.

Fick det beskedet senast jag bokade award förra året vid denna tid.
Det låter snarare som att någon på kundtjänst fritt gjort egna tolkningar av reglerna. Reglerna är väldigt tydliga att 8 flighter är tillåtna på en bokning, finns inga undantag för enkelresor kontra tur och retur. Får man en sådan agent är det bara lägga på och ringa igen.

Till vissa ställen i världen så tar man sig inte utan minimum 4 flighter och högst troligt behövs 5 flighter också. Nedan skulle vara en fullt godkänd rutt att boka
LLA-ARN-CPH-BKK-AKL-RAR
Självklart kan man ju hävda att ARN-CPH-BKK-AKL med SAS till Bangkok måste ersätts av ARN-BKK-AKL med Thai istället för att flyga SAS till Bangkok. Men hur de skulle neka detta ser jag inte riktigt.

Utan att ha testat, men borde gå att boka följande rent teoretiskt
LLA-ARN-FRA-BKK-SYD-AKL-RAR som en enkelresa till Rarotonga. Följer absolut most reasonable routing och inga extra stopp på vägen även om man säkert kan hävda att åka via Sydney är onödigt.

Sitter med en resa över jul från GOT till Tokyo via Wien där vi måste övernatta i Österrike för att få till det.

Ska ändå ringa in och lägga på sista benet hem här snart, är det värt att försöka få agenten att klippa benen till och från Wien och få bokningen att gå direkt GOT-MUC-HND på utresan, eller finns en reell risk att:

a) agenten bränner mina platser vid sådan ändring
b) att Lufthansa i något läge hävdar att biljetten är ogiltig pga en routing som deras revenue management egentligen inte tillåter?

Om nej, har ni några konkreta tips på hur man bör instruera agenten att agera för att få bort de extra benen?

Sitter med en resa över jul från GOT till Tokyo via Wien där vi måste övernatta i Österrike för att få till det.

Ska ändå ringa in och lägga på sista benet hem här snart, är det värt att försöka få agenten att klippa benen till och från Wien och få bokningen att gå direkt GOT-MUC-HND på utresan, eller finns en reell risk att:

a) agenten bränner mina platser vid sådan ändring
b) att Lufthansa i något läge hävdar att biljetten är ogiltig pga en routing som deras revenue management egentligen inte tillåter?

Om nej, har ni några konkreta tips på hur man bör instruera agenten att agera för att få bort de extra benen?
Agenter kan alltid fippla till det. Var extremt tydlig med vad som avses.
Lufthansas revenue management skiter fullständigt i vad sas bokar så länge sas betalar för biljetten.

Det låter snarare som att någon på kundtjänst fritt gjort egna tolkningar av reglerna. Reglerna är väldigt tydliga att 8 flighter är tillåtna på en bokning, finns inga undantag för enkelresor kontra tur och retur. Får man en sådan agent är det bara lägga på och ringa igen

Jag fick beskedet på guldsupporten (off hours) men precis som du säger så vore det inte första gången SAS kundtjänst är konsekvent inkonsekventa.

Hej! Vilken strategi är bäst för att boka en ToR med Amex 2-4-1 där endast avresan man vill ha är tillgänglig i nuläget. Det finns nämligen Business-biljett för avresan nu, men ännu inte för hemresan.

Kan man boka enkel-biljett nu och ringa till SAS senare och lägga till hemresan? Eller måste det vara en ToR-biljett från början för att kunna ändra hemresan vid ett senare tillfälle?

Agenter kan alltid fippla till det. Var extremt tydlig med vad som avses.
Lufthansas revenue management skiter fullständigt i vad sas bokar så länge sas betalar för biljetten.

Tack! Jag trodde det var någon block Lufthansa satt för att EB-medlemmar ska ta för många awardsäten på Lufthansa. Men det är alltså SAS som betalar ett högre pris för detta och därför helst inte vill ställa ut sådana biljetter?

Toppen