Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Nej, det som går att boka är det som sas har tillgång till. Vad United, ANA, Air Canada har för tillgänglighet spelar ingen roll om knte SAS har samma tillgång.

Det är just UA flighter du sökt och Uniteds program har bättre tillgång till dessa än vad andra bolag har. Är precis samma sak för Air Canada att deras egna flighter har bättre tillgång för de som bokat med deras program. Även SAS har exakt samma, eurobonus medlemmar har bättre tillgång på sas flighter än andra som vill boka sas.

Awardfares listar ju flera olika källor. Ska det gå att boka med eurobonus får du bocka i att det är sådana platser du söker.

Tack för snabba svar. Så med andra ord så ska det endast vara SAS Eurobonus som är valt som loyalty program på AwardFares. Allt annat blir irrelevant. Attans.. det försämrade förutsättningarna ganska mycket :p

Tack för snabba svar. Så med andra ord så ska det endast vara SAS Eurobonus som är valt som loyalty program på AwardFares. Allt annat blir irrelevant. Attans.. det försämrade förutsättningarna ganska mycket :p
Ja, precis så. Ibland går det att boka vad andra bolag kan boka, men finns ingen garanti för det.

Ja, precis så. Ibland går det att boka vad andra bolag kan boka, men finns ingen garanti för det.
Det är så långt mellan gångerna så det var jag som hade fått om bakfoten och trodde att alla Alliansresor gick att boka.

Det blir till att nörda ner sig i segmenten istället. Vi hade ju en Stockholm - NY tur och retur bokad redan med poäng. Där vi sedan ska vidare till Punta Cana. Så försökte hitta enkelresa från PUJ hem till Arlanda och det va där jag hittade en bra rutt i business med United. Men det är första segmentet PUJ - IAD som SAS inte plockar upp. Så kanske att man bokar NY - PUJ - IAD cash. Också ändrar jag returresa på den ursprungliga EWR - ARN till en open jaw istället med IAD - (antingen CPH eller BRU) - ARN.

Någon som har åsikt om vem som erbjuder bäst business mellan Uniteds (777-300ER) mot SAS (Airbus A321neo)?

Last edited:
Det är så långt mellan gångerna så det var jag som hade fått om bakfoten och trodde att alla Alliansresor gick att boka.

Det blir till att nörda ner sig i segmenten istället. Vi hade ju en Stockholm - NY tur och retur bokad redan med poäng. Där vi sedan ska vidare till Punta Cana. Så försökte hitta enkelresa från PUJ hem till Arlanda och det va där jag hittade en bra rutt i business med United. Men det är första segmentet PUJ - IAD som SAS inte plockar upp. Så kanske att man bokar NY - PUJ - IAD cash. Också ändrar jag returresa på den ursprungliga EWR - ARN till en open jaw istället med IAD - (antingen CPH eller BRU) - ARN.

Någon som har åsikt om vem som erbjuder bäst business mellan Uniteds (777-300ER) mot SAS (Airbus A321neo)?
Flög 321N för första gången hem från EWR för någon vecka sen i ett tronsäte, val av maskin/bolag är nog mer smakfråga. Jag hade valt Polaris på en 777 före ett tronsäte på SAS 321N. Mest för att jag föredrar widebody, då utgår du även från samma terminal som Polaris på IAD med United.

Tack! Då lockar resan via Brussel och Uniteds 777-300ER mer :)
Då gäller det bara att hitta vettig resa mellan PUJ och IAD utan att ruinera oss ;)

Ytterligare en fråga... Om man har en SAS award tur och retur och byter ena leget till SA award. Räknas varje leg för sig? på SAS award så åker vår treåring för halva poängpriset t ex medan på SA är det fullpris. Eller kommer hela resan göras om till en SA bokning där vi får betala mer även för NY-flyget?
Eller måste det läggas som två olika bokningar?

Behåll ARN-NYC t/r med SAS. JFK-PUJ t/r verkar kosta 3000-3500 kr med jetBlue. IAD dyrare. Mindre poäng med bara SAS award än *A och billigare extraflyg. Kanske tom kolla på flyg+hotellpaket med jetBlue?

Behåll ARN-NYC t/r med SAS. JFK-PUJ t/r verkar kosta 3000-3500 kr med jetBlue. IAD dyrare. Mindre poäng med bara SAS award än *A och billigare extraflyg. Kanske tom kolla på flyg+hotellpaket med jetBlue?
Vill bara flagga för att du kollar upp och har koll på de risker det medför att ha två separata bokningar, särskilt för avbokningsregler samt tid att hinna hämta bagage och checka in på nytt samt ge tid för förseningar pga väderleken.

Sedan - ska du ändra på din SAS till *A gäller inte 50% (som bokades med SAS julkalender) utan då får du använda dina två vouchers till t/r USA och i sådana fall är det mer värde att försöka hitta resa till slutdestinationen men möjligtvis ett stopp i NYC på max 24h men då resa m 3y är det inget jag skulle rekommendera.

Last edited:
Tack! Då lockar resan via Brussel och Uniteds 777-300ER mer :)
Då gäller det bara att hitta vettig resa mellan PUJ och IAD utan att ruinera oss ;)

Ytterligare en fråga... Om man har en SAS award tur och retur och byter ena leget till SA award. Räknas varje leg för sig? på SAS award så åker vår treåring för halva poängpriset t ex medan på SA är det fullpris. Eller kommer hela resan göras om till en SA bokning där vi får betala mer även för NY-flyget?
Eller måste det läggas som två olika bokningar?
Blandar man in något annat bolag så blir det en Star A bokning. Vad som då gäller med barn har jag dålig koll på

Nu har jag fått hjälp av tillräckligt kompetenta personer de senaste gångerna jag ringt in, så inget att klaga på där.

Men följetongen i den här tråden får en ju verkligen att drömma sig tillbaka till Kristina i Tallinn.
Inte utan att man undrar vad det teamet har för sig idag?

Tror fasen att människor, med facit i hand, kunnat tänkt sig att betala en extra avgift á 2000 SEK, om de visste att det var hon som svarade om man ringde, och hjälpte en styra ihop resorna.

Nu ska jag inte vara för sentimental - men allt har en glanstid, och det var Eurobonus-bokningens tider det.
Funderade faktiskt samma sak härom dagen. Vad gör de idag?

Toppen