Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Seamaster

Medlem
Hej, behöver hjälp från er experter här på forumet!

Jag har precis lyckats komma över en resa för två personer med LH First från MUC till IAD, nästa utmaning blir att lägga på resan ner till MUC med avresa från GOT.

Det finns ett par alternativ men här behöver jag er hjälp så att förväntningarna blir rätt!

Alt 1
Direktflyg i businessclass GOT-MUC på morgonen vilket ger cirka åtta timmar i loungen.

Alt 2
Direktflyg i ekonomiklass GOT-MUC på förmiddagen vilket ger två timmar i loungen. Ingår arrival service (hämtning med bil) trots att första flygningen är i ekonomi? Två timmar i loungen kanske är lite snålt med tid?

Alt 3
GOT-FRA-MUC med tidig avgång, båda flygen i ekonomiklass. Cirka tre timmar i FRA och två timmar i MUC innan boarding. Den stora frågan är om man får tillgång till FCT i Frankfurt när de två första flygen är i ekonomiklass och även samma fråga som ovan gällande arrival service? Enligt agenten som gjorde bokningen så styrs tillgången över biljettklassen på just det flyget och det är ju i ekonomi, har hon rätt?

Vad säger ni experter och vilket alternativ hade ni valt utifrån era egna erfarenheter?

Stort tack för snabba svar :)
 

JacobGBG

Medlem
Hej, behöver hjälp från er experter här på forumet!

Jag har precis lyckats komma över en resa för två personer med LH First från MUC till IAD, nästa utmaning blir att lägga på resan ner till MUC med avresa från GOT.

Det finns ett par alternativ men här behöver jag er hjälp så att förväntningarna blir rätt!

Alt 1
Direktflyg i businessclass GOT-MUC på morgonen vilket ger cirka åtta timmar i loungen.

Alt 2
Direktflyg i ekonomiklass GOT-MUC på förmiddagen vilket ger två timmar i loungen. Ingår arrival service (hämtning med bil) trots att första flygningen är i ekonomi? Två timmar i loungen kanske är lite snålt med tid?

Alt 3
GOT-FRA-MUC med tidig avgång, båda flygen i ekonomiklass. Cirka tre timmar i FRA och två timmar i MUC innan boarding. Den stora frågan är om man får tillgång till FCT i Frankfurt när de två första flygen är i ekonomiklass och även samma fråga som ovan gällande arrival service? Enligt agenten som gjorde bokningen så styrs tillgången över biljettklassen på just det flyget och det är ju i ekonomi, har hon rätt?

Vad säger ni experter och vilket alternativ hade ni valt utifrån era egna erfarenheter?

Stort tack för snabba svar :)

Skulle kört oavkortat på alt 1. Det känns riskfyllt med alt 2 med endast 2h marginal på en separat biljett. Alt 3 är bara för den individ som har dragningar åt BDSM.

Åtta timmar connections kan låta mycket men det finns sovhytter du kan nyttja i värsta fall.
 

Emil123

Medlem
Du har tillgång till FCT även på FRA med en same-day departure biljett med LH F. Ett annat alternativ är ju att åka ner till FRA dagen innan och sen hänga på låset till FCT sen vidare till MUC.
 

Tevyn

Medlem
Är det någon som har erfarenhet av att boka utresa på kvällen efter 20 och ha utresan biljetterad och färdig tills dagen efter? Tänker boka utresa i LH first om möjligt och boka om hemresan till LH first men den släpps inte förens 20:30 på kvällen om det nu är exakt 72h innan som de biljetterna släpps vilket jag är osäker på. Någon som har en datapunkt?
 

Martin B

Medlem
Hej,
Väldigt ringrostig på bonusresor och behöver er support.

Jag har en bonusresa för 1 person med SAS ARN-CPH-IAD-CPH-ARN i Plus. Nu dök det upp 2 platser i Buisness på CPH-IAD så jag ringer in och försöker boka om från plus till biz, det går inte enligt kundtjänst och de kan inte se några platser. Jag bokar då själv en ny enkelresa i biz CPH-IAD och ringer in och frågar om de kan slå ihop/ändra nu, det kan de inte. Samtidigt finns fortfarande tillgänglighet i Buisness på SAS hemsida. Jag har testat med flera kundtjänstmedarbetare.

Kan jag göra något för att få igenom detta eller är det bara att knyta näven i fickan och avboka enkelresan i Buisness?

Edit: Jag har bett kundtjänst kolla på både hela utresan ARN-CPH-IAD och bara på CPH-IAD men det gör ingen skillnad för dem.
 

Emil123

Medlem
Man kan inte slå ihop två separata resor så. Är det inte något med att man inte kan blanda plus/biz i SAS-bokningar? Dock inte säker. Går det lägga på ben i eco t/f ARN i din nya bokning?

Ah missade att det bara var en väg du hitta i biz.
 

palmen

Moderator
Hej,
Väldigt ringrostig på bonusresor och behöver er support.

Jag har en bonusresa för 1 person med SAS ARN-CPH-IAD-CPH-ARN i Plus. Nu dök det upp 2 platser i Buisness på CPH-IAD så jag ringer in och försöker boka om från plus till biz, det går inte enligt kundtjänst och de kan inte se några platser. Jag bokar då själv en ny enkelresa i biz CPH-IAD och ringer in och frågar om de kan slå ihop/ändra nu, det kan de inte. Samtidigt finns fortfarande tillgänglighet i Buisness på SAS hemsida. Jag har testat med flera kundtjänstmedarbetare.

Kan jag göra något för att få igenom detta eller är det bara att knyta näven i fickan och avboka enkelresan i Buisness?

Edit: Jag har bett kundtjänst kolla på både hela utresan ARN-CPH-IAD och bara på CPH-IAD men det gör ingen skillnad för dem.
Ibland går det inte lägga till tillgänglighet i en befintlig bokning, utan de går bara lägga till på ny bokning.

Om du i samtalet ber dom boka ny resa med Business platserna, så kanske det finns några nya platser de kan lägga till för hemresan?
 

Martin B

Medlem
Ibland går det inte lägga till tillgänglighet i en befintlig bokning, utan de går bara lägga till på ny bokning.

Om du i samtalet ber dom boka ny resa med Business platserna, så kanske det finns några nya platser de kan lägga till för hemresan?
Ok, tack för info. Det är helt soprent på bonusplatset (just nu iaf) på hemvägen, men kanske kommer mer ca 125 dagar innan som det gjorde nu på utresan. Får väl hålla utkik då om det går att sy ihop något.
 
Har hittat en bra resa ut i C med LX från Europa under 2025 som jag gärna vill boka, men då det blir med familjen har jag inte riktigt lust med alldeles för spontana överraskningar.
Hem finns nämligen än så länge (bevakat lääääänge) bara Turkish i economy. Har inga problem åka i economy så sätt, men Turkish ska ju vara notoriska på att ställa in / avboka utan att hjälpa resenärer om jag förstår det rätt, och om det nu är en *A award innan alliansbytet och de skulle ställa in den med kort varsel blir det lite trixigt. Det har säkert varit uppe 40 ggr men har försökt korsläsa i diverse trådar så får be om ursäkt på förhand om det varit alltför tydligt:

1. Tror ni SAS kommer gå in och hjälpa om inte Turkish gör det? (om turkisk nu skulle ställa in/boka om)
2. Har det kommunicerats om man kommer kunna röra en T&R *A och tex boka en hemresa med Air France på samma bokning? Alternativt om det borde gå att plocka bort hemresan senare och boka en ny enkelresa hem helt enkelt? (Det utgår jag från att det ska funka?)
 
Toppen