Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Så hur många mer här ska nyttja julledigheten i fjällstugan för att sitta på Awardfares (eller är det dags för seats.aero?) för att hänga på låset när 350 dagars gränsen för SAS awards öppnar för nästa års julresor? ;-)

Har en bokad Awardresa där en tidtabellsändring nu innebär att mellanlandningen (hemåt) från CUN på IST har minskat från 1h 25min till 50 min. Fick SMS för 1 vecka sedan från Turkish som meddelade detta och vad den nya avgångstiden är. De hänvisade till sin app/ web för mer info. Där kommer jag inte in utan deras eticketnummer…
Fick SMS från SAS dagen efter som meddelade att ”Unfortunately, we had to change… We have not been able to rebook you.” Allt såg dock OK ut i SAS-app/web.
Ringde SAS i måndags och enligt agenten såg allt bra ut med min bokning, allt låg kvar som det bokats.
Har såklart googlat och MCT på IST är 1 h. Det fins inga andra bra alternativ för hemresa. Vad tror ni? Är det bara att sitta still i båten, om vi missar anslutningen så får Turkish fixa hem oss ” på något plan”. Borde jag ringa SAS igen och kolla?

Har en bokad Awardresa där en tidtabellsändring nu innebär att mellanlandningen (hemåt) från CUN på IST har minskat från 1h 25min till 50 min. Fick SMS för 1 vecka sedan från Turkish som meddelade detta och vad den nya avgångstiden är. De hänvisade till sin app/ web för mer info. Där kommer jag inte in utan deras eticketnummer…
Fick SMS från SAS dagen efter som meddelade att ”Unfortunately, we had to change… We have not been able to rebook you.” Allt såg dock OK ut i SAS-app/web.
Ringde SAS i måndags och enligt agenten såg allt bra ut med min bokning, allt låg kvar som det bokats.
Har såklart googlat och MCT på IST är 1 h. Det fins inga andra bra alternativ för hemresa. Vad tror ni? Är det bara att sitta still i båten, om vi missar anslutningen så får Turkish fixa hem oss ” på något plan”. Borde jag ringa SAS igen och kolla?

Tyvärr är det nog så att TK på sin sida har meddelat något men då de har ett helt separat ticketing-system så går denna info inte att få upp. Så det finns en risk att du nekas boarding när det väl gäller. Hade det varit de flesta andra flyglinjer så hade jag suttit lungt, men TK har en track record av att inte vara behjälpliga när något inte är som dom vill det.

Tror det säkraste är att ringa och kolla med SAS här.

Om din flight har flyttats på mer än 30 minuter så hade jag nog velat ha nya biljetter. Har du fått uppdaterade biljetter från SAS? Dvs. PDF filer med ticketnummer? MCT I/I varierar i IST när du har anslutning TK-TK. Vad jag kan utläsa 1:15, 1:45 och 1:00 timme beroende på ankommande och avgående flight. Jag hade absolut inte litat på ett muntligt löfte från kundtjänst att det ser ok ut.
Om du pratar med kundtjänst igen så be om TK PNR. Detta tillsammans med ditt ticketnummer ger dig access i Turkish appen där du kan se din resa och bl a välja säte.

SAS "pausar" Chicago direkt från ARN på vintertidtabellen.
Har du ringt SAS och bett dem boka om dig via CPH? Longhaul direkt från ARN har du dessvärre inte mycket att välja på.
Det fanns inga motsvarande tider via Köpenhamn utan jag blev ombokad till fredagen dit och lördagen hem, så jag hinner inte ens åka in till city. Men jag tänker att det är bättre att jag behåller denna bokning tills jag hittar någonting jag vill boka, eftersom den är gjord på en 2-4-1 voucher som är utlöpt nu. Om jag avbokar och sen försöker boka igen så går väl inte detta med denna voucher gissar jag, eller tänker jag fel?

EDIT: Sorry såg nu att jag redan fått svar på detta tidigare, att jag har rätt att få vouchern förlängd i två månader.

Last edited:
Toppen