Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Mr Basic

Medlem
Hej, försökt hitta svar men inte lyckats - sorry om frågan varit uppe tidigare. Min vän ska boka awardresa men saknar lite poäng, som kommer vid månadsskiftet.

Han undrar om han kan boka ditresan för två vuxna applicera sin voucher, för att senare boka returresan. Jag sa att det inte är något problem och att man kan lägga till hemresan senare men han menar på att vouchern då bara gäller på ditresan och att han får betala ”full” pris…

Jag tror att jag gjort detta själv en gång men kan inte hitta ngt underlag.

Det enda jag ser framför mig är väl att man åker på kostnaden om 150 sek pp för justeringen.
Du har rätt, din vän fel.
Han kan boka utresan med 2-4-1 voucher och sedan ringa in och lägga till hemresan.
 

OLN

Medlem
Bokade en C Award ARN-BKK via IST med 20+h i IST. Undrar om ”stopover i Istanbul” med gratis hotell gäller även om man reser på award biljett?

”Within the scope of the Stopover in Istanbul program, our passengers with a connection period of at least 20 hours can stay free of charge and accumulate unforgettable memories in Istanbul, which stands out with its historical and cultural heritage. The voucher required for the stay are issued after the application is complete.”

Jag har mailat freehotelsweden@thy.com och försökt ringa dem men kommer inte fram.
 
Last edited:

eddo

Medlem
Bokade en C Award ARN-BKK via IST med 20+h i IST. Undrar om ”stopover i Istanbul” med gratis hotell gäller även om man reser på award biljett?
Jag har mailat freehotelsweden@thy.com och försökt ringa dem men kommer inte fram.
Det gäller men endast om det inte finns anslutningar med kortare stopp. Gäller alltså inte om det finns anslutningar med kortare stopp, även om det inte finns awardplatser på dessa flighter.

Förutsätter att du reser med TK hela vägen.
 
  • Gilla
Reactions: OLN

Sir Lemon

Medlem
För er som åkt både SAS och Swiss i C - vad skulle ni välja som hemresa från Tokyo? Har idag bokning med Swiss tur och retur. Har öppnat upp sig platser på SAS från HND hem. Swiss har bättre avresetid för oss men kräver övernattning i VIE. Vad hade ni valt? Vi har endast 4 dagar i Tokyo så vore iofs skönt att inte behöva stressa lika mycket på morgonen hemresedagen, men å andra sidan har jag inte testat SAS A350 business.
SAS för mig isf. Mkt beroende på crews stämning för dagen, men enl mig generellt bättre. Dessutom av och till med riktigt Nice kvalitetstoppar.
 

Simon90

Medlem
Absolut måste de det. Flygbolaget som ställer in är skyldiga att boka om enligt EU261/2004.

Problemet är ju dock att det inte är applicerbart på icke EU bolag när de flyger till EU. Även om Turkish påstår att de följer förordningen, så behöver de inte följa den på tillbakaresan, däremot på utresan.

Turkish är välkända för detta. En anledning att jag undviker att boka med dom.
Vad rekommenderar du mig att göra i det här fallet?

1. Ligga på Turkish Airlines kundtjänst för att försöka få till rimligare byten?

2. Resa enligt ändrad resplan. Att ta en dag i Istanbul på vägen dit (kanske på bekostnad av Turkish Airlines? skicka in fakturan i efterhand) kanske bara är trevligt. På vägen hem flyga Manila till Istanbul enligt den ändrade bokningen och sedan fråga Turkish Airlines på Istanbuls flygplats vad tanken är att jag ska göra - då flyget de bokat in mig på från Istanbul till Stockholm gick för ett dygn sedan?

3. Avboka och hitta annan resa då Turkish Airlines kan komma att göra det ännu värre?

Jag förstår inte riktigt grejen - hoppas de på att man ska avboka eller varför gör de så märkliga reseändringar?


Edit: Finns det någon här på forumet som varit med om detta och löst det på något av ovanstående vis eller på annat vis. Gick det bra ändå?

Mvh,
Simon
 

eddo

Medlem
Vad rekommenderar du mig att göra i det här fallet?

1. Ligga på Turkish Airlines kundtjänst för att försöka få till rimligare byten?

2. Resa enligt ändrad resplan. Att ta en dag i Istanbul på vägen dit (kanske på bekostnad av Turkish Airlines? skicka in fakturan i efterhand) kanske bara är trevligt. På vägen hem flyga Manila till Istanbul enligt den ändrade bokningen och sedan fråga Turkish Airlines på Istanbuls flygplats vad tanken är att jag ska göra - då flyget de bokat in mig på från Istanbul till Stockholm gick för ett dygn sedan?

3. Avboka och hitta annan resa då Turkish Airlines kan komma att göra det ännu värre?

Jag förstår inte riktigt grejen - hoppas de på att man ska avboka eller varför gör de så märkliga reseändringar?


Edit: Finns det någon här på forumet som varit med om detta och löst det på något av ovanstående vis eller på annat vis. Gick det bra ändå?

Mvh,
Simon
Nu var inte frågan ställd till mig men jag tar mig friheten att svara ändå. :) Rekommenderar att du letar alternativa fligher med tillgängliga awardplatser att omboka till om du värderar din tid. Att få TK att boka om en award bokad via SAS lär inte vara enkelt (skillnad på att ha rätt och att få rätt). Återkommer du med datum etc kan säkert fler här hjälpa till att leta lite.

Angående att åka och "hoppas att de löser det på plats" beror väl på hur riskbenägen du är men inget jag hade chansat på, såvida du inte kan tänka dig att pröjsa för nya biljetter på plats om/när ingen kan hjälpa dig.
 

Simon90

Medlem
Nu var inte frågan ställd till mig men jag tar mig friheten att svara ändå. :)
Rekommenderar att du letar alternativa fligher med tillgängliga awardplatser att omboka till om du värderar din tid. Att få TK att boka om en award bokad via SAS lär inte vara enkelt (skillnad på att ha rätt och att få rätt). Återkommer du med datum etc kan säkert fler här hjälpa till att leta lite.

Angående att åka och "hoppas att de löser det på plats" beror väl på hur riskbenägen du är men inget jag hade chansat på.
Fördelen i detta fall är att vi definitivt kan tänka oss att bo en natt i Istanbul på vägen dit, ingen av oss har besökt Turkiet förut.

På hemresan är fördelen att Manila till Istanbul är den längsta/dyraste sträckan och flygningen vi vill komma åt med reward.

Flyget från Istanbul till Stockholm känns inte lika viktigt - men risken är väl i så fall att man kanske tvingas köpa en flygbiljett för att kunna flyga hem sista biten.

Finns det någon större risk med ovanstående? Om man börjar boka om en helt ny award-resa lär det ju bara hända igen om det är något de satt i system. Bättre att flyga ändå - så att de märker att man inte avbokar platserna trots att de stökar.
 

Maxxan

Medlem
Fördelen i detta fall är att vi definitivt kan tänka oss att bo en natt i Istanbul på vägen dit, ingen av oss har besökt Turkiet förut.

På hemresan är fördelen att Manila till Istanbul är den längsta/dyraste sträckan och flygningen vi vill komma åt med reward.

Flyget från Istanbul till Stockholm känns inte lika viktigt - men risken är väl i så fall att man kanske tvingas köpa en flygbiljett för att kunna flyga hem sista biten.

Finns det någon större risk med ovanstående? Om man börjar boka om en helt ny award-resa lär det ju bara hända igen om det är något de satt i system. Bättre att flyga ändå - så att de märker att man inte avbokar platserna trots att de stökar.
Finns det möjlighet att boka om sista benet IST-ARN till dagen efter?
 

Simon90

Medlem
Finns det möjlighet att boka om sista benet IST-ARN till dagen efter?
Ja det gjorde det - jag ringde till SAS och de satte oss på Istanbul - Warszawa - Stockholm dagen efter istället med Polish Airlines. Enl. bifogad fil.

Riktigt bra agent jag pratade med. Älskar deras engelska kundservice.

Får se nu bara om vi sett sista ändringen av flygning ännu. Dock lite skönt att sista två legen nu utförs av Polish Airlines och inte Turkish Airlines då de flygningarna nu kanske känns lite mer säkra att faktiskt ska utföras.
 

Attachments

  • Filippinerna.png
    Filippinerna.png
    80,1 KB · Visningar: 94
Last edited:
Toppen