Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Är Turkish skyldiga att boka om även om det inte finns bonusplatser alltså? Kan det med andra ord vara värt några HUACA hos deras support?
Absolut måste de det. Flygbolaget som ställer in är skyldiga att boka om enligt EU261/2004.

Problemet är ju dock att det inte är applicerbart på icke EU bolag när de flyger till EU. Även om Turkish påstår att de följer förordningen, så behöver de inte följa den på tillbakaresan, däremot på utresan.

Turkish är välkända för detta. En anledning att jag undviker att boka med dom.

Absolut måste de det. Flygbolaget som ställer in är skyldiga att boka om enligt EU261/2004.

Problemet är ju dock att det inte är applicerbart på icke EU bolag när de flyger till EU. Även om Turkish påstår att de följer förordningen, så behöver de inte följa den på tillbakaresan, däremot på utresan.

Turkish är välkända för detta. En anledning att jag undviker att boka med dom.
Just det. Är det korrekt uppfattat att det endast gäller om Turkish flyger en sträcka till Istanbul, från exempelvis ARN eller MUC? Om man flyger LH till Turkiet och Turkish vidare antar jag att man inte får någon hjälp om det blir strul med TK-flighten på utresan heller?

Just det. Är det korrekt uppfattat att det endast gäller om Turkish flyger en sträcka till Istanbul, från exempelvis ARN eller MUC? Om man flyger LH till Turkiet och Turkish vidare antar jag att man inte får någon hjälp om det blir strul med TK-flighten på utresan heller?
Jo, när resan startar i EU så gäller fördordningen för alla flygbolag.

Ett väldigt starkt råd är att man faktiskt läser på vad som gäller. Den är väldigt lättläst och krävs inga kunskaper i juridik för att kunna läsa den.

Värt att notera är att Turkiet har en egen lag/förordning om passagerarrättigheter, som är i princip en kopia av EUs (https://web.shgm.gov.tr/doc4/shy-passenger.pdf). Så du är teoretiskt skyddad även när EUs rättigheter inte gäller.

Att sedan i praktiken lyckas få Turkish att faktiskt följa den är som andra skriver ovan näst intill omöjligt.

För er som åkt både SAS och Swiss i C - vad skulle ni välja som hemresa från Tokyo? Har idag bokning med Swiss tur och retur. Har öppnat upp sig platser på SAS från HND hem. Swiss har bättre avresetid för oss men kräver övernattning i VIE. Vad hade ni valt? Vi har endast 4 dagar i Tokyo så vore iofs skönt att inte behöva stressa lika mycket på morgonen hemresedagen, men å andra sidan har jag inte testat SAS A350 business.

För er som åkt både SAS och Swiss i C - vad skulle ni välja som hemresa från Tokyo? Har idag bokning med Swiss tur och retur. Har öppnat upp sig platser på SAS från HND hem. Swiss har bättre avresetid för oss men kräver övernattning i VIE. Vad hade ni valt? Vi har endast 4 dagar i Tokyo så vore iofs skönt att inte behöva stressa lika mycket på morgonen hemresedagen, men å andra sidan har jag inte testat SAS A350 business.
Jag hade valt SAS A350 från HND över Swiss 777 från NRT.

Hade också valt SAS. De serverar två fulla måltider + snacks emellan. Swizz serverar en och har sedan en tilläggsmeny där man max får beställa en rätt. Snålt under 14h. Höll på att skriva att man är garanterad att slippa stolsgranne på swizz, men ser att du skriver "vi". De nya reglerna på SAS gör dessutom att man inte har garantier där heller som statuslös.

Ovanstående bygger på en resa med Swizz i december och en resa med SAS i september.

Jag hade valt SAS A350 från HND över Swiss 777 från NRT.

Hade också valt SAS. De serverar två fulla måltider + snacks emellan. Swizz serverar en och har sedan en tilläggsmeny där man max får beställa en rätt. Snålt under 14h. Höll på att skriva att man är garanterad att slippa stolsgranne på swizz, men ser att du skriver "vi". De nya reglerna på SAS gör dessutom att man inte har garantier där heller som statuslös.

Ovanstående bygger på en resa med Swizz i december och en resa med SAS i september.
Tack för era svar men jag funderade för länge och platserna är borta. Fanns 6st platser i C via SAS Star Alliance-sökmotor imorse, nu inga alls så jag gissar att det kanske var spökplatser jag såg. Eller så knep någon dem snabbt.

Lärdom: boka först tänk sen (undrar hur många gånger jag "lärt" mig det nu). Nåja, vi har ju redan platser med Swiss. ;)

Jo, när resan startar i EU så gäller fördordningen för alla flygbolag.

Ett väldigt starkt råd är att man faktiskt läser på vad som gäller. Den är väldigt lättläst och krävs inga kunskaper i juridik för att kunna läsa den.
Tusen tack för er hjälp, skall läsa igenom i detalj.

En fundering till bara, om man nu ska försöka sig på det omöjliga om det skulle bli aktuellt. Hur fungerar det rent praktiskt om man får Turkish att gå med på att boka om en? Öppnar de ex. upp en revenueplats då om awardtillgänglighet saknas? Och måste de samspela med SAS på något sätt för att få biljetten utställd? Kommer SAS i så fall på något sätt se vad man kommit överens med TK om, eller måste de plocka upp kontakten mellan varandra? Gissar att det senare är svårt att få till.

Hej, försökt hitta svar men inte lyckats - sorry om frågan varit uppe tidigare. Min vän ska boka awardresa men saknar lite poäng, som kommer vid månadsskiftet.

Han undrar om han kan boka ditresan för två vuxna applicera sin voucher, för att senare boka returresan. Jag sa att det inte är något problem och att man kan lägga till hemresan senare men han menar på att vouchern då bara gäller på ditresan och att han får betala ”full” pris…

Jag tror att jag gjort detta själv en gång men kan inte hitta ngt underlag.

Det enda jag ser framför mig är väl att man åker på kostnaden om 150 sek pp för justeringen.

Toppen