Apropå tolkning så har jag stött på en enligt mig helt trasig tolkning av kundservice. Jag skulle boka Sverige-USA med SAS och sen ringa in vid ett senare tillfälle och lägga till ett ben inrikes USA. För att slippa konstiga avgifter vid ombokning så bokade jag den direkt som en Star Alliance-award. Vid bokning får man upp följande varning:
Visa bifogad bild 145632
Får självklart betala högre poängpris och 450 kr i Star Alliance-avgift vid bokningen, men när jag sedan ringer in vid senare tillfälle för att lägga till inrikesben USA så menar agenten (och han ringde även sin mentor för att fråga) att det är en SAS-award eftersom det bara är SAS-ben. Därmed är ombokningsavgiften 750 kr, inte 150 kr. Gjorde en HUACA och fick samma svar när nästa agent ringt för att kolla. Hade bråttom så jag hann inte göra fler HUACA, utan fick snällt betala avgiften.
Är det jag som är ute och cyklar? Borde det inte vara så att det finns SAS-award och Star Alliance-award och det styrs av vad man betalar (både i avgifter och i poängpris) och inte vilka flygbolag som flyger i bokningen?
Tillägg: Jag har vid tidigare tillfälle fått igenom 150 kr i ombokningsavgift när jag poängterat att det är en Star Alliance-award, trots att det bara är SAS-flygningar i bokningen.