Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Gus

Medlem
Helt dött med biljetter i början på Januari i business till Bangkok från Europa, är det för tidigt och de flesta bolag ej har släppt än eller är det tvärtom att det redan har gått år?
Just Bangkok är svårt. Turkish hade för några månader sedan platser i december varav jag knep en avgång för 4 personer på nyårsafton.

Turkish har dock platser till Kuala Lumpur. 27 december finns 4 platser i business sen flera platser med start den 9 januari.

Du kan nu boka till KUL och sedan vänta till 6 månader före avresa och hoppas att Thai släpper platser på sträckan KUL-BKK. Annars boka air Asia från KUL till valfri destination i Thailand. Den stora nackdelen att avsluta resan i KUL är att det går åt en hel del mer poäng än till BKK, pga dyrare zon. Reser man själv är det kanske inte hela världen men för oss som är fyra i familjen är det kännbart.

Screenshot_20230315_161851_Chrome.jpg
 
Helt dött med biljetter i början på Januari i business till Bangkok från Europa, är det för tidigt och de flesta bolag ej har släppt än eller är det tvärtom att det redan har gått år?
En rutt många glömmer är att flyga via Addis Abeba, finns gott om flyg till Bangkok om du kan tänka dig att flyga via Etiopien. Finns ofta 2 biljetter direkt från Stockholm, via Addis till Bangkok. Kollade 17 januari och du kan flyga via Bryssel, Frankfurt eller Paris från Stockholm till Addis och sedan vidare till Bangkok. Deras nya business är helt ok och lite underskattad kan jag tycka.
 

helgonet

Medlem
Har följande bokad som 2-4-1 bonusresa för 2 pax om några månader. Jag ser tillgänglighet för SAS Plus på hemvägen, men kundtjänst kan inte peta över oss från Go. De ser tillgängligheten, försökte, men det gick inte. Agenten hörde efter med supporten och svaret tillbaka var att min typ av routing inte tillåter Plus på hemvägen, närmare anledning gavs inte, Computer Says No. Är det lönt att försöka ringa in igen, någon som kan ge förkaring? Verkligen ingen big deal om det inte går, men nyfiken på anledningen.

CPH-DEL Air India Business
DEL-BKK Thai Business
BKK-DPS Thai Business
--
HKG-BKK Thai Business
BKK-BOM Thai Business
BOM-LHR Air India Business
LHR-ARN SAS Go
 
  • Gilla
Reactions: Gus

eddo

Medlem
Har följande bokad som 2-4-1 bonusresa för 2 pax om några månader. Jag ser tillgänglighet för SAS Plus på hemvägen, men kundtjänst kan inte peta över oss från Go. De ser tillgängligheten, försökte, men det gick inte. Agenten hörde efter med supporten och svaret tillbaka var att min typ av routing inte tillåter Plus på hemvägen, närmare anledning gavs inte, Computer Says No. Är det lönt att försöka ringa in igen, någon som kan ge förkaring? Verkligen ingen big deal om det inte går, men nyfiken på anledningen.

CPH-DEL Air India Business
DEL-BKK Thai Business
BKK-DPS Thai Business
--
HKG-BKK Thai Business
BKK-BOM Thai Business
BOM-LHR Air India Business
LHR-ARN SAS Go
Det stämmer säkert då det inte går att boka en Star Alliance flygning i Plus (Premium Economy) och SAS Plus räknas ju inte som business i Star Alliance Världen
Det är inte därför. SAS Plus inom europa går rent generellt alldeles utmärkt att kombinera med andra *A-flygningar i business på samma bokning. Lär snarare vara någon form av married segments som spökar där just den flighten (i plus) inte kan säljas i kombination med de övriga flygningarna på samma biljett utan endast i Go. Råkat ut för det flertalet gånger och har sett andra rapportera samma sak.
 

Rickard_O

Medlem
Det stämmer säkert då det inte går att boka en Star Alliance flygning i Plus (Premium Economy) och SAS Plus räknas ju inte som business i Star Alliance Världen
Det är väl exakt det SAS plus räknas som? Ett av skälen varför du kommer in i andra Star Alliance lounger på en SAS plus biljett inom europa tex.
Vi är nog ganska många som har SAS plus i våra bokningar i Star Alliance bokningar, bokas som I-klass och det är väl business?
 

fcx

Medlem
Har följande bokad som 2-4-1 bonusresa för 2 pax om några månader. Jag ser tillgänglighet för SAS Plus på hemvägen, men kundtjänst kan inte peta över oss från Go. De ser tillgängligheten, försökte, men det gick inte. Agenten hörde efter med supporten och svaret tillbaka var att min typ av routing inte tillåter Plus på hemvägen, närmare anledning gavs inte, Computer Says No. Är det lönt att försöka ringa in igen, någon som kan ge förkaring? Verkligen ingen big deal om det inte går, men nyfiken på anledningen.

CPH-DEL Air India Business
DEL-BKK Thai Business
BKK-DPS Thai Business
--
HKG-BKK Thai Business
BKK-BOM Thai Business
BOM-LHR Air India Business
LHR-ARN SAS Go
Ser du tillgänglighet på SAS-flygningen även om du försöker boka den som en star-award? SAS har olika inventory på SAS-award och Star-award på sina egna flygningar.
 

Rickard_O

Medlem
Jo men nu var det ju en bokning med Star Alliance och där går ju inte boka Premium Economy, hade säkert gått att få plus på sista benet om det funnits platser vid boknings tillfället så en gissning från min sida att det var därför de inte kunde ändra
Som du säger med Star Alliance kan du inte boka premium economy på poängbokningar hos SAS, varav SAS plus blir vadå...?
 

Tomas E

Medlem
Jo men nu var det ju en bokning med Star Alliance och där går ju inte boka Premium Economy, hade säkert gått att få plus på sista benet om det funnits platser vid boknings tillfället så en gissning från min sida att det var därför de inte kunde ändra
Nja, det är ju inte hela sanningen. SAS Plus inom Europa = räknas som business när det är en Star Alliance award (och när andra bolag codesharear med SAS), och avseende markförmåner, även gentemot övriga *A. SAS Plus på longhaul = kan inte bokas som Star Alliance award, i likhet med t.ex. LH premium economy.
 

helgonet

Medlem
Ser du tillgänglighet på SAS-flygningen även om du försöker boka den som en star-award? SAS har olika inventory på SAS-award och Star-award på sina egna flygningar.
Ja, jag ser tillgänglighet i båda sökningar. Men ja, kan vara en married-segment regel som spökar.
 
  • Gilla
Reactions: fcx

Firetee

Medlem
Ja, jag ser tillgänglighet i båda sökningar. Men ja, kan vara en married-segment regel som spökar.
Det är min uppfattning att många andra (inklusive jag) haft just det problemet du beskriver senaste (halv)året. Just på vägen hem med SAS när man åkt star Alliance övrig sträcka (en hel del olika avgångar, har själv haft samma problem via både LHR och CDG). Varför det är så ibland vet jag dock inte...
 
Toppen