Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Min första post här efter mycket forskande sedan 2018 då jag skaffade mitt AMEX premium, nu är det dock dags att skörda allt samlande till en flygresa med tjejen.

Är lite sen på bollen, men har bokat en 2 pax resa som är CPH-FRA-MAD-BOG-VVI efter jul, och sedan hemresa 6 januari har vi bara lyckats hitta till och med Madrid, VVI-BOG-MAD.

Hemresan är målet egentligen bara att vi ska ha landat i CPH senast 8 januari, gärna någon dag innan. Någon som har något tips? Antingen en helt ny route hem från VVI eller från Madrid? Just VVI-BOG-MAD fanns jättemånga platser på, men därefter är det slut.

Vill som ni förstår inte behöva betala för att ta mig till CPH från Madrid när man lägger 165k poäng (inkl. 2-4-1) då flyget över Atlanten är i Business.

Har lagt en bevakning på Awardfares från Madrid till CPH med 1 stop 6 och 7 januari, men sannolikheten är väl inte given att det dyker upp två platser?
 
Last edited:

viklund

Ny medlem
Bokade just CPH-WAW-VIE-MUC-FRA-YUL / YYZ-FRA-CPH i juni nästa år för två personer i business. Att gå via Vien var avgörande för tillgängligheten FRA-YUL och YYZ-FRA. Tack för tipset!
Slarvigt. Hemresan är alltså YYZ-FRA-VIE-CPH. Hela poängen var just att det bara fanns tillgänglighet över atlanten om man passerade Vien.
 

bnr

Medlem
Har du lust att förklara? Annars tillför inte ditt inlägg speciellt mycket...
Det är så enkelt som att tillgängligheten på både betalda och awardbiljetter skiljer sig åt per riktning (rent krasst per flight).
Om vi förenklar det något extremt och leker med tanken att ett flygbolag släpper 10% av sina osålda platser på en viss flight som awardplatser så kanske 10% motsvarar 8 awardplatser på en flight mellan AAA-BBB. Åt andra hållet BBB-AAA kanske beläggningen och försäljningen ser helt annorlunda ut och därmed blir antalet tillgängliga awardplatser olika.

Det finns en jäkla massa parametrar som vägs in i hur många awardbiljetter som görs tillgängliga, men jag valde en som är enkel att förklara för att demonstrera konceptet.
 

fcx

Medlem
Det är så enkelt som att tillgängligheten på både betalda och awardbiljetter skiljer sig åt per riktning (rent krasst per flight).
Om vi förenklar det något extremt och leker med tanken att ett flygbolag släpper 10% av sina osålda platser på en viss flight som awardplatser så kanske 10% motsvarar 8 awardplatser på en flight mellan AAA-BBB. Åt andra hållet BBB-AAA kanske beläggningen och försäljningen ser helt annorlunda ut och därmed blir antalet tillgängliga awardplatser olika.

Det finns en jäkla massa parametrar som vägs in i hur många awardbiljetter som görs tillgängliga, men jag valde en som är enkel att förklara för att demonstrera konceptet.
...och för att förtydliga vad @bnr skriver:
Betalningsviljan för affärsklass skiljer sig åt beroende på om det är dagflyg eller nattflyg. Många revenuresenärer bokar således affärsklass åt ena hållet och premium economy åt andra hållet. Det får en inverkan på hur många awards som släpps.
 

bnr

Medlem
...och för att förtydliga vad @bnr skriver:
Betalningsviljan för affärsklass skiljer sig åt beroende på om det är dagflyg eller nattflyg. Många revenuresenärer bokar således affärsklass åt ena hållet och premium economy åt andra hållet. Det får en inverkan på hur många awards som släpps.
Bra poäng. Går att fylla på med ganska mycket mer. Finns en del som är känt för oss nördar och en hel del som förstås är okänt.
 

ELOS

Medlem
Jag har bokat SQ business class med poäng idag CPH-SIN-BKK så det går!
 

Attachments

  • 5D4E9C02-C225-4DC9-A125-DE07B0F3CDE8.jpeg
    5D4E9C02-C225-4DC9-A125-DE07B0F3CDE8.jpeg
    35 KB · Visningar: 189
Toppen