Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

ralfdav

Medlem
Tack så mycket för att jag får ta del av all expertis. Hur fungerar det i praktiken om jag bokar en enkelresa och sedan i efterhand lägger på returen? Jag tänker rent poängmässigt är en enkelresa dyrare än en ToR.
Det går utmärkt att boka enkelresa först och sen lägga till returen, det fick vi göra när vi hade problem att initialt hitta resa hem till Australien från Sverige. Det kommer tillfälligt att dras mer poäng (enkel svarar mot 60% av en t.o.r) men det justeras när returresan läggs till.
 

CoooC

Medlem
If refunding a ticket, points and taxes are refunded but taxes are not, is that correct?

When voluntarily cancelling a ticket during the cancellation period both vouchers, points and taxes are refunded. Vouchers and points that have expired will not be refunded. Star Alliance fees, service fees and change fees will also not be refunded.
 

zippan

Medlem
Absolut, håller med. LOT har blockat säte, sätena breda och klart bättre än SAS. Serveringen håller en högre nivå dessutom. Flög LOT C senast 9 juli, ARN-WAW-JFK.
Det hade jag absolut tagit framför sas plus. Men om det är värt kostnaden för att ändra och tiden det tar så låter jag det bara osagt om du bör ändra eller ej.
Tre försök senare så kunde ingen agent boka om.

"Den finns inte" eller "Det går inte". Trots att jag ser tre platser på onlinebokningen.

Så vi flyger plus.
 
Ett alternativ kan vara att flyga (award) till ngn hub (BOG, PTY, MIA, MEX) i närheten och sedan köpa en enkel till PUJ?
Efter mycket letande och planerade så hittade vi faktiskt en alternativ rutt via, men dock så passade inte datumen perfekt och det skulle innebära att vi skulle behöva förlänga resan (och därmed hotell-nätterna) med 3 dagar, samt få övernatta på 2 flygplatser. Detta var något jag bokade medan jag letade alternativ rutt.

Vi har nu valt att avboka resan pga. att det i slutändan blev för dyrt och för många oplanerade dagar som skulle åt - och istället har vi hittat en resa till Aruba i Maj, med ett (nästan) likvärdigt all-inclusive hotell, så vi håller tummarna att denna resa inte strular.

Det jag vill komma fram till med detta inlägg är att jag tidigare inte visste/tänkte på att man söka rutt för rutt för att hitta en resa. Innan detta så sökte jag t.ex. Stockholm - Aruba utan att aldrig hitta något, men nu har jag istället kollat upp Arubas flygplats för att se vilka SA flyg som anländer, och sedan sökt rutten var för sig. Och det har definitivt hjälpt mig att hitta många fler resor som aldrig syntes förut.

Vi har nu bokat
13 May ARN - LHR - BOG - AUA
20 May AUA - BOG - IST - ARN

Tack för all hjälp. Detta forum med expertisen och hjälpsamheten är guld!

En fråga angående IST THY lounge, just på returen så har vi en lång layover i IST, 21 Maj landar vi 17.00 och sedan flyger igen 07.05 22 Maj - går det att boka ett utav loungens sleeping-rooms (dedikerat för long layovers, men inte hittat mer info)? Alternativt, kan man stanna i loungens sleeping pods då det är öppet 24h?
 

CoooC

Medlem
Tre försök senare så kunde ingen agent boka om.

"Den finns inte" eller "Det går inte". Trots att jag ser tre platser på onlinebokningen.

Så vi flyger plus.

Min erfarenhet är att om en full bokning syns på SAS online bokning så ska den gå att boka via telefon. Jag har fått vägleda agenter genom att be dom testa att lägga till de olika benen i olika ordning. En gång skulle jag resa A-B-C och agenten hade lagt till A-B men då hittade inte agenten B-C. Då bad jag agenten plocka bort A-B. Då hittade agenten helt plötsligt B-C och kunde sedan lägga till A-B efteråt. "Jag har aldrig varit med om något liknande" utbrast agenten efteråt. Jag brukar också fråga om agenten kan prova att söka "mulitsegment". Det brukar göra att vissa resor som syns online "helt plötsligt" även syns för agenten.
 

zippan

Medlem
Min erfarenhet är att om en full bokning syns på SAS online bokning så ska den gå att boka via telefon. Jag har fått vägleda agenter genom att be dom testa att lägga till de olika benen i olika ordning. En gång skulle jag resa A-B-C och agenten hade lagt till A-B men då hittade inte agenten B-C. Då bad jag agenten plocka bort A-B. Då hittade agenten helt plötsligt B-C och kunde sedan lägga till A-B efteråt. "Jag har aldrig varit med om något liknande" utbrast agenten efteråt. Jag brukar också fråga om agenten kan prova att söka "mulitsegment". Det brukar göra att vissa resor som syns online "helt plötsligt" även syns för agenten.
Alla tre hävdade att de sökte endast den sträckan. Sista samtalet fick jag vänta 15 minuter medans agenten "pratade med Eurobonus direkt".

Agenten återkom och beklagade att denne inte kunde inte göra något men hävdade envist att jag själv kan gå in och modifiera bokningen. Då tackade jag för mig.
 

MLC

Medlem
Jag har bokat en resa ARN-FRA-BKK-ARN med lufthansa på det korta benet och thai airways på dom långa. Får inte till business på lufthansa benet ARN-FRA även fast jag kan se tillgänglighet på sas sökmotor och dom verkar inte få till det över telefon. Några tips eller går det inte att kombinera lufthansa och thai airways business när det gäller bonusresor?
 

Molde

Medlem
Efter mycket letande och planerade så hittade vi faktiskt en alternativ rutt via, men dock så passade inte datumen perfekt och det skulle innebära att vi skulle behöva förlänga resan (och därmed hotell-nätterna) med 3 dagar, samt få övernatta på 2 flygplatser. Detta var något jag bokade medan jag letade alternativ rutt.

Vi har nu valt att avboka resan pga. att det i slutändan blev för dyrt och för många oplanerade dagar som skulle åt - och istället har vi hittat en resa till Aruba i Maj, med ett (nästan) likvärdigt all-inclusive hotell, så vi håller tummarna att denna resa inte strular.

Det jag vill komma fram till med detta inlägg är att jag tidigare inte visste/tänkte på att man söka rutt för rutt för att hitta en resa. Innan detta så sökte jag t.ex. Stockholm - Aruba utan att aldrig hitta något, men nu har jag istället kollat upp Arubas flygplats för att se vilka SA flyg som anländer, och sedan sökt rutten var för sig. Och det har definitivt hjälpt mig att hitta många fler resor som aldrig syntes förut.

Vi har nu bokat
13 May ARN - LHR - BOG - AUA
20 May AUA - BOG - IST - ARN

Tack för all hjälp. Detta forum med expertisen och hjälpsamheten är guld!

En fråga angående IST THY lounge, just på returen så har vi en lång layover i IST, 21 Maj landar vi 17.00 och sedan flyger igen 07.05 22 Maj - går det att boka ett utav loungens sleeping-rooms (dedikerat för long layovers, men inte hittat mer info)? Alternativt, kan man stanna i loungens sleeping pods då det är öppet 24h?

Det er strenge regler for bruk av sleeping room i Turkish' lounge. Ditt tilfelle kvalifiserer ikke. Jeg tror du kan få et gratis hotellrom istedet.
https://www.turkishairlines.com/en-int/flights/hotel-service/
 
I påskas när jag besökte Turkish Airlines businessclasslounge så användes i princip ett av "vardagsrummen" till sovrum, det var minst ett dussintal personer som låg och sov på de sköna sofforna. Det rekommenderas dock inte att man lägger sig och sover i kalsonger. Det finns skåp så man kan låsa in sin väska så man behöver inte oroa sig över att något blir stulet.
 
Toppen