Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

alpha

Medlem
Hej experter!
Familjen har en Star Alliance award-resa inbokad.
- Fru och barnen: Business class ARN -> BKK, samt Business class BKK -> ARN
- Jag och en vän: Business class ARN -> BKK, samt Economy class BKK -> ARN

Efter lite funderande kom vi fram till att jag nog borde åka Business class med resten av familjen även på hemresan (BKK -> ARN). Kan man köpa en vanlig biljett för pengar i Business class på samma flyg där jag redan har en Economy award-biljett? Jag vill helst inte avboka allt eftersom det enda jag vill ändra på är att just jag ska åka hem i Business. Eller är det helt enkelt inte tillåtet att ha både en Economy biljett och en Business biljett på samma flyg, där man har för avsikt att sitta i Business class?
 

FilipJ

Medlem
Hej experter!
Familjen har en Star Alliance award-resa inbokad.
- Fru och barnen: Business class ARN -> BKK, samt Business class BKK -> ARN
- Jag och en vän: Business class ARN -> BKK, samt Economy class BKK -> ARN

Efter lite funderande kom vi fram till att jag nog borde åka Business class med resten av familjen även på hemresan (BKK -> ARN). Kan man köpa en vanlig biljett för pengar i Business class på samma flyg där jag redan har en Economy award-biljett? Jag vill helst inte avboka allt eftersom det enda jag vill ändra på är att just jag ska åka hem i Business. Eller är det helt enkelt inte tillåtet att ha både en Economy biljett och en Business biljett på samma flyg, där man har för avsikt att sitta i Business class?
Varför inte avboka returen i economy, få pengar+poäng tillbaka och sedan köpa biljetterna?
 

filip23

Medlem
Hur är det nu med namn på biljett kontra pass? I mitt pass står mitt mellannamn först, sen given name och sen ett till mellan namn dvs:

förnamn, mitt namn, förnamn, efternamn.

Måste det stå exakt såhär på biljetterna eller räcker det med mitt förnamn + efternamn? Dvs att jag utelämnar mina mellannamn trots att ett av dom står först i passet?


Mvh
 
Det er strenge regler for bruk av sleeping room i Turkish' lounge. Ditt tilfelle kvalifiserer ikke. Jeg tror du kan få et gratis hotellrom istedet.
https://www.turkishairlines.com/en-int/flights/hotel-service/
Tack så mycket! Får kika mer på detta. Har läst villkoren och det verkar som att jag kan kvalificera för det. Flyger sista biten från IST med PO, mellanlandning Warsawa (pga. ett strul med THY som inte tillåter en boka direkta flyg vid dessa bokningar. Agenten sa att THY endast tillåter när man stannar i THY och inte använder IST som ett stop). I villkoren så nämner de att det funkar med SA flyg.
Jag ska försöka kontakta någon på THY angående detta.

En annan fråga, jag försöker boka platserna för BOG - IST biten via Turkish Airlines app, men jag får alltid ett felmeddelande. Någon som vet vad det kan bero? Är det bara att avvakta?

Vidare, så har jag sökt på seat-map för TK med Boeing 777-300ER, och det verkar som att de kör en 2-3-2 konfiguration på business class, och det verkar vara ett gammalt plan med gamla säten? Stämmer detta?
Däremot, i appen så visar de en 1-2-1 konfiguration? Kan det vara därför det inte går att boka sätena än eftersom något system är "fel" eller inte uppdaterat än?
Jag sökte i Business-class sökmotor för Star Alliance flyg för att se hur seat-map ser ut för det verkliga flyget, men även här stöter jag på missmatch. Min bokning visar direkt flyg från BOG-IST (+16h flygtid) [Referens 20-05-2023, TK 801, Boeing 777-300ER, 16:50 - 17:00 +1 dag] men i sökmotorn så visar det ett stopp PTY? Men allt annat stämmer vad gäller avgångstid, ankomsttid, flygnummer, flygplan etc.
 

filip23

Medlem
Jag brukar köra förnamn efternamn bara. Mina andra 2 förnamn som är före.mitt givna namn struntar jag i. Funkar alltid.
Blir mer strul om andranammet står.först på biljetten.. Ofta meckat med det i USA så har struntat i det de senaste 10 åren.

gäller det även när (om) du flyger inrikes i USA? Kollar på en inrikes Award och blev lite tveksam om det skulle bli strul när dom kollar på passet
 

Johan F

Medlem
Jag använder som i passet och som även står i EB profilen, slipper strul då tänker jag. Är rätt OK med att bli kallad Hans Johan av flygplatspersonal istället för enbart Johan.

Har länge tänkt att jag skall konfrontera mina föräldrar ang mitt namn men det får bli i en annan tråd
 
Tjenare!

Sitter och kollar på en liten New York weekend för sista poängen på kontot.

ARN-ZRH, Swiss Biz LX1255 06:45-06:45 Sön 23 okt
ZRH-GVA, Swiss Biz LX2806 12:55-13:55 Sön 23 okt
GVA-JFK, Swiss Biz LX22 11:45-14:25 Mån 24 okt

Hittar tillgängliget via AW med EB-sök, men flighten finns inte via SAS egna bokningsverkyg.

Borde denna vara giltig? Ska jag ringa till SAS och försöka boka den vägen?
 

FilipJ

Medlem
Jag brukar köra förnamn efternamn bara. Mina andra 2 förnamn som är före.mitt givna namn struntar jag i. Funkar alltid.
Blir mer strul om andranammet står.först på biljetten.. Ofta meckat med det i USA så har struntat i det de senaste 10 åren.
Jag använder som i passet och som även står i EB profilen, slipper strul då tänker jag. Är rätt OK med att bli kallad Hans Johan av flygplatspersonal istället för enbart Johan.

Har länge tänkt att jag skall konfrontera mina föräldrar ang mitt namn men det får bli i en annan tråd
Tror båda är rätt under en förutsättning - att man är konsekvent!!
 
Toppen