Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Skulle vilja göra en ändring i en award-resa, byta ut hemresan mot ett annat flyg. Antar jag måste vänta tills måndag för att ringa men kan jag boka resan så länge för att sedan lägga in den i ursprungliga bokningen? Så den inte blir uppbokad. Gäller en amex 2-4-1 bokning.
Ja du måste vänta. Du kan inte boka platsen i en egen bokning och sen begära att dom ska lägga över den till en annan bokning.
Du får hoppas den är kvar när du ringer in och att den går att lägga till din redan aktiva bokning
 

majoren

Medlem
Återrapportering: Jag kom fram till en hjälpsam tjej som verkade veta vad hon talade om, som tyvärr gav samma svar som @Flyer722 och @palmen , alltså att det inte går att boka med stopp >24h, även när orsaken är ett inställt flyg.

I princip rätt. Var dock i julas med med om att SAS, efter mycket tvekan samt efter att ha hört med överordnad (och med besked om att "det egentlöigen inte är tillåtet" ) medgett stopover på strax över 24 timmar. Det handlade då om inställt flyg där alternativet var att avboka hela resan. Rent praktiskt betydde det att jag inte längre var i transit och fick hämta ut incheckat bagage och ordna diverse handlingar för att klara passkontroll/inresa.
 

Simon90

Medlem
Nu tycker jag iofs att 24 timmar är rätt flexibelt och hade du kunnat uppvisa ett positivt Covid-test hade det nog löst sig men att även vänner (som inte ska resa) ska innefattas känns att begära lite väl mkt (enligt mig).
Ringde SAS idag och berättade läget. Hon sa att de tyvärr enbart kunde betala tillbaka avgifterna, men inte poängen. Tackade för hjälpen, då det var min miss denna gång. Kikade precis på kontot och fick tillbaka poängen ändå. Trevligt!
 

nili

Medlem
Har en resa bokad ARN-OSL-MAN-ARN. Vill lägga till SDL i början och slutet. Finns lediga platser SDL-ARN om jag söker på webben (både i GO och PLUS). Agenten säger att hon inte kan se några lediga platser och att hon inte kan boka samma som jag kan på webben. Kan det verkligen stämma? Vill inte ha två separata bokningar då det blir kort anslutningstid på utresan. Problemet är inte att hon inte kan lägga till benet utan att hon inte ens hittar några lediga platser SDL-ARN. Har tom testbokat SDL-ARN själv och det går bra. Borde inte hon kunna se och boka det jag kan boka?
 
Har tänkt flyga till Japan/Sydkorea och är ganska flexibel med tider, dock har jag några funderingar rent praktiskt för att hitta biljetter på bästa sätt. Det jag hört hittills är att dit-resan kanske det är bättre med europeiskt bolag pga lounger (kan ha fel?), men på tillbaka-vägen Asiana/ANA beroende på vart jag flyger hemifrån.

Har hittat en hel del outbound-resor från Europa med LOT, LH och Swiss och några enstaka Asiana/ANA, dock är dessa endast i Business. Det jag använt är dock endast SAS's egna sökmotor som varit lite seg. Har sett några rekommendera att kolla via United's eller Air Canadas sökmotorer, men där dyker det upp några frågor.

  1. Vad för verktyg rekommenderar ni för att söka/hålla koll på First-class med Asiana/ANA?
  2. För United Airlines och Air Canadas sök-motorer, behöver man skapa konto (Såg en tidigare guide för AC innan hemsida ändrades, där behövdes det inte)
  3. Sett att några tipsat att man ska börja med sträckor där längsta sträckan går, t ex om jag nu vill flyga Tokyo eller Seoul, ska jag börja med att söka t ex FRA-HND/NRT alt. FRA-ICN istället för att söka ARN-*slutdestination* direkt?
Hoppas det inte blev alltför rörigt
 
Jag använder mig av Awardfares och Expertflyer.
Se det som inspiration. Vad som i verkligheten går att boka med Eurobonuspoäng, kan liknas med tombola.

Hittar du något via SAS egna Star Alliance bokningssida, rekommenderar jag dig att boka bums. Längre fram kan du boka om till First om platser finnes.
 

filip23

Medlem
Ska över atlanten och kolla på en polares brorsa som spelar i NHL. Tänkte åka över och tajma in en bra match i slutet av oktober. Tittar på awardfares och det finns extremt mycket tillgänglighet med AC, både med 787 och 777ER. Dock visas det här ju då över aeroplan via awardfares och inte alls på sas star alliance verktyg. Hur mycket av Air Canada kan dom se om man ringer in och bokar? Tänker att det kanske är begränsat då SAS verktyg inte visar en enda AC flight trots att jag sökt på flera olika datum.

Tacksam för erfarenheter gällande detta
 

palmen

Moderator
Ska över atlanten och kolla på en polares brorsa som spelar i NHL. Tänkte åka över och tajma in en bra match i slutet av oktober. Tittar på awardfares och det finns extremt mycket tillgänglighet med AC, både med 787 och 777ER. Dock visas det här ju då över aeroplan via awardfares och inte alls på sas star alliance verktyg. Hur mycket av Air Canada kan dom se om man ringer in och bokar? Tänker att det kanske är begränsat då SAS verktyg inte visar en enda AC flight trots att jag sökt på flera olika datum.

Tacksam för erfarenheter gällande detta
Air Canada had extremt mycket bättre tillgängligheten till sina egna medlemmar så att du hittar massor på deras hemsida är det inga konstigheter med. Om de inte visas på en sökning på sas sida är chansen låg att det trots allt skulle gå att boka.
 

Banbul

Medlem
Ska över atlanten och kolla på en polares brorsa som spelar i NHL. Tänkte åka över och tajma in en bra match i slutet av oktober. Tittar på awardfares och det finns extremt mycket tillgänglighet med AC, både med 787 och 777ER. Dock visas det här ju då över aeroplan via awardfares och inte alls på sas star alliance verktyg. Hur mycket av Air Canada kan dom se om man ringer in och bokar? Tänker att det kanske är begränsat då SAS verktyg inte visar en enda AC flight trots att jag sökt på flera olika datum.

Tacksam för erfarenheter gällande detta

Vill inte vara sån men om din polars brorsa spelar i NHL så borde han kunna sponsra en flygbiljett :)
 

Doctor-X

Medlem
Ska över atlanten och kolla på en polares brorsa som spelar i NHL. Tänkte åka över och tajma in en bra match i slutet av oktober. Tittar på awardfares och det finns extremt mycket tillgänglighet med AC, både med 787 och 777ER. Dock visas det här ju då över aeroplan via awardfares och inte alls på sas star alliance verktyg. Hur mycket av Air Canada kan dom se om man ringer in och bokar? Tänker att det kanske är begränsat då SAS verktyg inte visar en enda AC flight trots att jag sökt på flera olika datum.

Tacksam för erfarenheter gällande detta

Testa AC Reward Space Searcher (cowtool.com) och klicka ur "I'm booking through Aeroplan (not a partner) (warning: unchecking this will still show some flights that are only available to Aeroplan)", brukar stämma med vad som finns tillgängligt för Eurobonus.

Kolla att utgå från CDG, CPH, MAN och VIE - brukar vara lite bättre tillgänglighet än de andra hubbarna i Europa. Idag behöver man inte heller oroa sig för att sätta sig på en A330 då de ska uppdaterat sätena på samtliga flyg (om jag har förstått rätt). Vet inte vart du ska i Kanada, men testa med att kolla till alla stora flygplatser i Kanada YYZ, YUL, YYC och YVR.

LX (Swiss) från ZRH till YUL har tidigare haft rätt ok tillgång, sedan vidare med inrikesflyg.

OT, glöm inte eTA och ArriveCAN-appen, men det visste du säkert! Sen är random-testing tillbaka på alla internationella flygplatser så har du haft Covid (de senaste 6mn) och testat dig via sjukvården är det inte dumt att skaffa ett intyg på att du haft Covid, eftersom man då är undantagen från random-testing.
 
Toppen