Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Jag har under det senaste halvåret inte kunnat boka om bonusbiljetter online. Tar just stopp vid knappen "nästa" som inte "tänds". Går säkert att hacka eftersom det är ett klientfel, men jag har inte brytt mig om det. Gäller även för t/r utan amex-vouchers (dock med fly premium). Vill minnas att det är ett känt fel som kundtjänst känner till. Någon som lyckats?

Jag har bokat om flera (fly premium-bokningar) online sista tiden, senast denna veckan.

• Gilla
Reactions: LSH
Jag har bokat om flera (fly premium-bokningar) online sista tiden, senast denna veckan.
Jag också, så länge bokningen inte varit hanterad manuellt på något sätt, då har det alltid varit tvärstopp för mig. (Dock inte samma process som ni beskriver i inläggen tidigare utan en röd varningsruta som säger att bokningen inte kan ändras)

Min teori är att det inte gick att gå vidare med deras bokning pga:

1. De hade för få poäng för att "ligga ute" med poängen (de har ca 160t poäng på kontot och en 2-4-1, varav ca 87t kvar nu innan ombokning), innan rabatten dras. Det stod 200.000 poäng i prisfältet, och jag antar att systemet försökte dra dessa innan de lämnats tillbaka.

Hade precis samma problem häromdagen med en open jaw. Det verkar vara en bugg som gör att den applicerar vouchern först i steg 2, vilket gör att
man måste ha minst dubbelt så mycket poäng tillgängligt på kontot för att ta sig vidare från steg 1.

Jo, det har även jag kommit fram till, och det gäller både Flypremium och Amex 2-4-1.

Ombokning av bonusresa med EuroBonus | Sida 10 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Jag har under det senaste halvåret inte kunnat boka om bonusbiljetter online. Tar just stopp vid knappen "nästa" som inte "tänds". Går säkert att hacka eftersom det är ett klientfel, men jag har inte brytt mig om det. Gäller även för t/r utan amex-vouchers (dock med fly premium). Vill minnas att det är ett känt fel som kundtjänst känner till. Någon som lyckats?

Låter som att även detta beror på att du har för få poäng på kontot.

Ombokning av bonusresa med EuroBonus | Sida 10 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Last edited:
Hade precis samma problem häromdagen med en open jaw. Det verkar vara en bugg som gör att den applicerar vouchern först i steg 2, vilket gör att man måste ha minst dubbelt så mycket poäng tillgängligt på kontot för att ta sig vidare från steg 1.

Någon som fått klarhet i om detta går att lösa om man ringer in?

Jo, det har även jag kommit fram till, och det gäller både Flypremium och Amex 2-4-1.

Felet uppstår inte bara vid ombokning. Den väntar alltid med att applicera 2-4-1/Flypremium till steg 2, även vid en ny bokning av en open jaw.

Last edited:
Jag har "tyvärr" inte problemet som beskrivs ovan (just nu har jag har ganska mycket Eurobonuspoäng) så jag kan inte återskapa det. Men, har ni testat att söka efter en billig resa och när ni kommer till steget där vouchern appliceras så byter ni flygplatskoden i URL:en (om den syns, så klart) mot den korrekta? Har ni även testat att hitta er önskade resa som revenue-biljett och klicka fram några steg och därefter byta ut bookingFlow=revenue mot bookingFlow=points i URL:en?

Jag har "tyvärr" inte problemet som beskrivs ovan (just nu har jag har ganska mycket Eurobonuspoäng) så jag kan inte återskapa det.

Jo det kan du, det är ju bara att binda upp poängen i en tillfällig bokning som du sedan avbokar när du testat färdigt.

Jag har testat både det och det motsatta, att boka av något för att få ihop tillräckligt med poäng,
och resultatet blev som jag skrev tidigare.

J
Men, har ni testat att söka efter en billig resa och när ni kommer till steget där vouchern appliceras så byter ni flygplatskoden i URL:en (om den syns, så klart) mot den korrekta?
Har ni även testat att hitta er önskade resa som revenue-biljett och klicka fram några steg och därefter byta ut bookingFlow=revenue mot bookingFlow=points i URL:en?

Det där kan ju möjligtvis fungera för nya bokningar, men hur ska man få det att fungera för ombokningar?

Har egentligen två frågor som kretsar kring hotellkostnad som uppstår vid inställd/ombokat flyg:
- Har som så många andra fått en EB-resa i september till Santorini ändrad tusen gånger. Eftersom chansen att hitta nya bonusplatser minskar ju närmare avresa vi kommer är min farhåga att det inte kommer att gå att hitta nån ny resa om bolagen ställer in. När är egentligen SAS skyldiga att hitta en ny resa samma datum, är det när resan är påbörjad, eller ändring inom 15 dagar, eller hur funkar det?
- Eftersom vi bokat ett ganska dyrt hotell är risken hög att vi blir tvunga att betala hotellet om flyget ställs in. Några kreativa ideer på hur man kan täcka det? Amex-försäkringen gäller ju inte, inte heller hemförsäkringen - generellt är det ju sjukdom etc som krävs.

Toppen