Frågor om att boka Eurobonus award resa

Jennifer95 skrev:Har väl aldrig varit så på Star Alliance-bokningar? Och inte sett något om att det ska ha ändrats nu i SkyTeam. Tror att folk hade reagerat mycket mer ifall så var fallet!Klicka för att utvidga...


Har inte heller sett att något har ändrats så det är positivt och logiskt.



För länge sedan så har jag för mig att ett ben i First på en Star allianceresa gjorde att hela resan t/r prissattes som First. Kan absolut ha fel men jag tror nuvarande system infördes för en 4-5 år sedan.
 
JacobGBG skrev:Jag tror därmed det är en rätt okontroversiellt antagande att det har alltid funnits back-end strul med att använda två vouchers och SAS kan ha tagit steget att bara stänga denna möjlighet nu.Klicka för att utvidga...


Forhåpentligvis er dette en midlertidig begrensning i forbindelse med overgang til nytt system:





1725783056258-png.156876





For å sikre at hele reisefølget får plass på samme fly kan kundeservice booke alle i samme PNR og gjøre en PNR SPLIT før betaling.
 
Använder KLM:s hemsida för att få en indikation på eventuella bokningsbara platser i Garuda First. Får träffar vissa datum på mobilversionen av hemsidan men när jag söker samma datum och rutter via dator visar den inga platser. Fler som noterar samma eller gör jag något fel?
 
eddo skrev:Använder KLM:s hemsida för att få en indikation på eventuella bokningsbara platser i Garuda First. Får träffar vissa datum på mobilversionen av hemsidan men när jag söker samma datum och rutter via dator visar den inga platser. Fler som noterar samma eller gör jag något fel?Klicka för att utvidga...


Velg "Business" i søket på nettsiden for å få opp Business + First Class ("La Première"):




1725786856365-png.156878
 
trygve skrev:Velg "Business" i søket på nettsiden for å få opp Business + First Class ("La Première"):Visa bifogad bild 156878Klicka för att utvidga...
Det har jag gjort. Får upp platser på mobilen men inte datorn trots exakt samma sökning. Varit så i flera dagar nu. SAS såg inte dessa platser så antar att det är någon form av spökplatser (cachade resultat?) mobilversionen visar - men det har som sagt varit så sedan åtminstone i torsdags på samma sökningar.
 
eddo skrev:Det har jag gjort. Får upp platser på mobilen men inte datorn trots exakt samma sökning. Varit så i flera dagar nu.Klicka för att utvidga...
Hvordan ser det ut på airfrance.se? Der kan man velge First/La Première i drop-down menyen.
 
trygve skrev:Hvordan ser det ut på airfrance.se? Der kan man velge First/La Première i drop-down menyen.Klicka för att utvidga...
Kollade ett av datumen nu och där syns platserna... Som sagt, SAS såg inte dessa i fredags men får försöka ringa in imorgon igen.



Skumt alltså, sökning 1 via mobil och sökning 2 tio sekunder senare via mobil, samma datum och antal passagerare.
 
Kanske redan har tagits upp, men jag bokade en bonusresa till Cancun med KLM (business). Inom Star Alliance var jag alltid tvungen att kontakta SAS support för att få utförande flygbolags (t.ex. Turkish) PNR och på så sätt kunna boka mina sittplatser. Denna resa kunde jag lägga till direkt hos KLM med samma PNR som hos SAS och välja mina sittplatser direkt på KLM:s hemsida. Det kändes smidigt. (Däremot hade det varit ännu smidigare om man hade kunnat boka sina flygstolar direkt i SAS-appen, men förstår att det kräver en IT-integration som inte är värd att investera i.)
 
Jag ringde idag vanliga kundservice för att dubbelkolla så att allt ser okej ut inför min Star Alliance-resa till Chile och Brasilien i vinter eftersom jag nu ska börja boka flyg och hotell till resan. Allt såg okej ut men jag berättade om mina farhågor om någon av våra flighter skulle ställas in och att jag då skulle få stora problem.



Agenten berättade då att de gått en utbildning inför övergången till Skyteam. På utbildningen har de lärt sig att om det blir tidtabellsändringar/inställda flyg på en redan bokad Star Alliance-bokning så kan agenterna söka och boka nya platser med Star Alliance-bolag. Någon som hört om detta?
 
Gus skrev:Jag ringde idag vanliga kundservice för att dubbelkolla så att allt ser okej ut inför min Star Alliance-resa till Chile och Brasilien i vinter eftersom jag nu ska börja boka flyg och hotell till resan. Allt såg okej ut men jag berättade om mina farhågor om någon av våra flighter skulle ställas in och att jag då skulle få stora problem.Agenten berättade då att de gått en utbildning inför övergången till Skyteam. På utbildningen har de lärt sig att om det blir tidtabellsändringar/inställda flyg på en redan bokad Star Alliance-bokning så kan agenterna söka och boka nya platser med Star Alliance-bolag. Någon som hört om detta?Klicka för att utvidga...
Låter föga troligt. Det är inte ens SAS ansvar att boka om vid tidtabellsändring/inställt flyg som utförs av annat bolag. Det var inget SAS hjälpte till med innan övergången så sannolikheten att de skulle hjälpa nu när de inte ens är kvar inom alliansen är väl om något ännu mindre.



Boka allt du kan fullt avbokningsbart är mitt tips.
 
Gus skrev:Agenten berättade då att de gått en utbildning inför övergången till Skyteam. På utbildningen har de lärt sig att om det blir tidtabellsändringar/inställda flyg på en redan bokad Star Alliance-bokning så kan agenterna söka och boka nya platser med Star Alliance-bolag. Någon som hört om detta?Klicka för att utvidga...
Det där tror jag inte en sekund på (och det bör ingen göra). Som @eddo skriver, boka allt avbokningsbart.
 
Är det möjligt att ha en bokning för 2 vuxna och 1 barn där 241 appliceras på de vuxna, med fullt pris för barnet?
 
Jag söker tips på destination för att testa Skyteam, inte alltför långt bort så man kan ta det över en weekend. Nånstans där det verkar finnas bra award-tillgänglighet även i korthaulsbusiness?
 
Erik M skrev:Jag söker tips på destination för att testa Skyteam, inte alltför långt bort så man kan ta det över en weekend. Nånstans där det verkar finnas bra award-tillgänglighet även i korthaulsbusiness?Klicka för att utvidga...
Just nu känns det lite svårt. KLM och AF är bolagen som har flest flighter till Sverige och där har tillgången till businessplatser strypts helt vad det verkar som.
 
Hej,



Har en fråga.

Bokade en resa i våras för mitten av december till början av januari med Etiopien Airlines till Buenos Aires(Ekonomi). Läser nu att massa resor blir inställda med Star Alliance och att det inte får några nya resor etc.

Hade varit rätt segt om resan blir inställd då jag har massor med hotell och inrikesresor bokade på plats som inte går att boka av utöver att jag ser fram emot resan.

Finns det risk att min resa bokas av? Börja jag istället försöka hitta en resa via Skyteam till Buenos aires eller Santiago?

Kanske är svårt under julen 13e decemember till 2a januari.
 
Back
Top