Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Hallå alla experter, en liten undran:

Reglerna är ju solklara kring vad som gäller kring bokning av s.k. "double open jaw", dvs bokning av en rutt som har utresa från plats A --> B, och retur från C-->D. Förbjudet.

Jag har en biljetterad awardbokning från plats A-B, och retur från plats C-A. So far so good.
Idag ställdes dock mitt sista leg in på hemresan, och jag hittar ingen tillgänglighet för att ta mig till plats A med awardbiljetter.

Kan jag helt enkelt acceptera SAS inställda flyg, och låta bokningen bli en "double open jaw"? (Sen får jag givetvis boka en vanlig revenue-biljett därifrån för att komma hem) Behöver jag ens ringa SAS för att acceptera inställningen?

Hej!
Vid avbokning av EuroBonus award resa betalas skatter och bränsletillägg tillbaka men inte boknings- och ombokningsavgifter. Hur är det när en resa blir cancellerad? Visst borde även dessa avgifter betalas tillbaka då?

Hej!
Vid avbokning av EuroBonus award resa betalas skatter och bränsletillägg tillbaka men inte boknings- och ombokningsavgifter. Hur är det när en resa blir cancellerad? Visst borde även dessa avgifter betalas tillbaka då?

Vid inställd resa ska du få tillbaka allt utom ombokningsavgifter du betalat vid eventuella ombokningar.

• Gilla
Reactions: KED
Hej vill tipsa om att det visst går att boka denna typ av resa själv. Avbokade i veckan då SAS släppte fler Businessbiljetter till västkusten. Avbokade då min ARN-LAX IAD-ARN ( med mellanlandningar i CPH såklart)

Välj först att du ska betala med pengar och ” annan resa”
Fyll i destination samt varifrån du vill resa hem.
Välj de dagar du vill resa och gå vidare. NU gäller det att vara snabb och ändra till poäng.

Detta är kansle ingen nyhet för många här men som jag tolkar inlägget av Cedergren så hade han problem med att boka open jaw med SAS själv ink voucher.
Snyggt! @A380 :)
Undra om SAS vet att detta ”fungerar”? :rolleyes::D

Last edited:
Jodå, alla som är eller blir Diamond får förlängd giltighetstid. Obegränsad giltighetstid så länge du bibehåller Diamond och sedan fem år från det att du nedgraderats.
Och jag har fått min Diamond förlängd p g a covid, så ja. Det finns de som fått poäng förlängda p g a viruset. Men inte läst om någon som rakt av bara fått poängen förlängda, det går ju att använda dem både för att boka resor upp till 12 mån framåt, samt köpa grejer för dem.

Och jag har fått min Diamond förlängd p g a covid, så ja. Det finns de som fått poäng förlängda p g a viruset. Men inte läst om någon som rakt av bara fått poängen förlängda, det går ju att använda dem både för att boka resor upp till 12 mån framåt, samt köpa grejer för dem.
Har en resa I maj inbokad men tveksamt om den blir av. Nej inte läst om någon som fått sina poäng förlängda typ status men hoppades det var så.

Förlåt en total nybörjarfråga här, genom en rejäl mängd Amex-bonuspoäng (ingen 2-4-1-voucher då jag inte bor i Sverige) har jag fått möjlighet att växla in Membership Rewards-poäng till exempelvis Eurobonus och skulle i så fall ha tillräckligt mycket poäng för en bokning för oss 2 antingen enbart med SAS longhaul, eller Star Alliance till Kenya/Tanzania/Seychellerna.
Nåväl, nu tycker jag mig se när jag läser här och på andra ställen att även en open jaw kan fås med Eurobonus returrabatt, stämmer detta för det vore ju strålande!? T.ex. i vårt fall med SAS BER-CPH-PEK retur PVG-CPH-BER för 100k poäng per person eller med Star Alliance t.ex. BER-FRA-ADD-ZNZ retur NBO-ADD-FRA-BER för 105k poäng per person?
Vet någon förresten på rak arm om den här typen av returrabatt finns i andra FF-program? Inte sett något sånt själv..

Open jaw kan du boka som en vanlig t&r ,finns bara lite regler gällandes hur stort "gapet" får vara.

Men dina två exempel är nog inga problem.

Övriga program känner jag inte till något om.

Toppen