Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

V

Visst kunde man ändra anslutningsflyg online själv för bara något halvår sedan?
Japp, jag har gjort det tidigare utan några som helst problem.

Ja det kunde man. Nu har jag samma problem som er. Jag har en poängbokning ARN-EWR-ARN där jag försökt att flytta hemresan online ett par ggr när det dykt upp lediga platser men fått meddelande om att inga resor kunde hittas.

Jag får inte meddelande att inga resor kunde hittats, utan bara samma tidiga anslutningsflyg. :(

Generellt sätt, hur lätt är det att hitta 2 awardplatser i business till USA, på hösten?
Tycker att när man söker resor hittar man aldrig de "billiga" poängresorna :)

Generellt sätt, hur lätt är det att hitta 2 awardplatser i business till USA, på hösten?
Tycker att när man söker resor hittar man aldrig de "billiga" poängresorna :)
Generellt jättelätt om man är ute 330 dagar före avresa. Väntar man till ett halvår innan är det "jättesvårt". Väntar man till ca 120 dagar innan så dyker det dock ibland upp nya platser.

Sen ska man väl säga att Chicago är lättare att hitta platser till än Miami, Los Angeles och San Francisco.

Jättelätt om du bokar 320-330 dagar innan och väljer Newark, Washington eller Chicago
Generellt jättelätt om man är ute 330 dagar före avresa. Väntar man till ett halvår innan är det "jättesvårt". Väntar man till ca 120 dagar innan så dyker det dock ibland upp nya platser.

Sen ska man väl säga att Chicago är lättare att hitta platser till än Miami, Los Angeles och San Francisco.

Låter som jag har för lite tålamod i sökandet! Får fortsätta.

Tjena,

någon med tips för en rockie om det finns några distinkta skillnader i bokande av awardresa eurobonus för resor ToR till någon av följande resmål:
Seychellerna
Mauritius
Maldiverna

resan utgår från Stockholm. 2 barn under 10 år + 2 vuxna. Lite klurigt förstås att få 4 bc men man hoppas ju..

reseperiod: höstlovet + 3-7 dagar = 10-14 dagar (2021 el 2022)

eurobonus o 2st 2-4-1 är planen

frugan är flygrädd så antal sekunderar i luften bör vara av det kortare slaget, dvs få mellanlandningar. Ingen av oss har haft lyxen att flyga business så hon är först i mån av plats obv.. även om hon förmodligen kan vilja åka eko för att sitta bredvid :(.

sett att turkish kan vara ett ok alternativ. Sökt på lyckade resebokningar men det kanske finns dolda skills bland er proffs hur jag bör tänka.

Tjena,

någon med tips för en rockie om det finns några distinkta skillnader i bokande av awardresa eurobonus för resor ToR till någon av följande resmål:
Seychellerna
Mauritius
Maldiverna

resan utgår från Stockholm. 2 barn under 10 år + 2 vuxna. Lite klurigt förstås att få 4 bc men man hoppas ju..

reseperiod: höstlovet + 3-7 dagar = 10-14 dagar (2021 el 2022)

eurobonus o 2st 2-4-1 är planen

frugan är flygrädd så antal sekunderar i luften bör vara av det kortare slaget, dvs få mellanlandningar. Ingen av oss har haft lyxen att flyga business så hon är först i mån av plats obv.. även om hon förmodligen kan vilja åka eko för att sitta bredvid :(.

sett att turkish kan vara ett ok alternativ. Sökt på lyckade resebokningar men det kanske finns dolda skills bland er proffs hur jag bör tänka.
Till Maldiverna finns det en sweet spot i form av att åka via Singapore, det är en omväg helt klart men behöver inte ta så mycket längre tid än att åka via någon stans i Europa.
Fördelen med detta är att det släpps 4-8 platser i business på ARN-SIN och CPH-SIN varje dag (i dagsläget, det kan självklart ändras), och sedan har ni en resa till Maldiverna på ca 3-4 timmar från Singapore. Singapore är väldigt bra att resa med så jag hoppas att din fru ändå kan godta detta alternativ. Många upplever att flygrädslan inte blir lika påtaglig i business class då det är väldigt mycket luftigare i kabinen och man sitter inte lika trångt.
På sträckan Singapore-Male verkar det släppsa 2 platser i business och 8 platser i ekonomi, då i värsta fall får ni dela upp er med 2 i varje kabin. Sätt flygrädd fru och ett barn i business, och du och andra barnet i ekonomi. På hemresan kan ni byta vilket barn som sitter i business (om det uppstår bråk om vem som ska sitta var). Nedan är bara en illustration över bokningsläge. Med detta upplägg får ni en heldag i Singapore på utresan också där ni kan gå ut och se stan och kanske gå till djurparken eller bara ta det lugnt vid en pool.
upload_2020-3-6_12-25-18.png

upload_2020-3-6_12-18-50.png

Jag gillar er framförhållning och att ni redan nu har planer för en resa om 1,5 år fram i tiden, det gör att ni har väldigt goda möjligheter att få ihop detta.
Till Mauritius och Seychellerna kan ni åka med Ethiopians från Arlanda/Köpenhamn till Addis och sedan vidare, borde gå att hitta platser (har dock inte koll på om det finns 4 platser). Turkish kan också vara ett alternativ till Seychellerna via Istanbul.

Vad det gäller flygrädsla skulle jag tipsa om att kanske köpa boken om flygrädsla som björnpilot (en av kaptenerna på SAS) har skrivit. Många säger att de läst den och efter det har det gått bra att flyga utan rädsla.
Flygrädd? En bok av Cecilia Gustafsson och bjornpilot Björn Lundström
Du kan titta lite i min reserapport från i somras där jag flög med Singapore Airlines A350-900, samma plan som flyger Stockholm-Singapore och hur min upplevelse var ombord i business (inlägg 307 i tråden). Som du kan se är stolen rejält bred och väldigt luftigt.
[Semi-Live]En oförglömlig sommarsemester | Sida 31 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Hur ska ni då göra bokningen. Häng på låset när Singapore släpper sina platser, har för mig det är 359 dagar innan resa det sker. Ni bokar då utresan till er destination. Sen 359 dagar innan hemresa så gör ni en ombokning och lägger till hemresan. På detta sätt så har ni absolut störst chans att få till en bokning då ni hugger platserna direkt när de blir tillgängliga. Ni kommer inte vara ensamma om att vilja åka under loven så det gäller att ligga steget före.

Last edited:
Frånsett att corona ev gör det omöjligt att komma från japan till thailand...

Har fått nej på eu-tokyo-bangkok trots två huaca. Är den rutten numera stängd?

Toppen