Just detta avgör tycker jag. Välj SAS business för 100k om det går när de ändå flyger till din destination. Spar poängen till en framtida resa som inte är till en SASdestination.Jag hade inte ställt frågan om det inte var så att SAS flyger på just Tokyo. De flesta andra destinationer i Asien är det ju *A award som gäller.
Jag såg någon som hade en lyckad awardsresa till SFO via asien via ICN och NRT blanda annat.
Har jag missat något ( att man bokat två awardsresor samtidigt eller nått?) för det borde väl inte räknas som en rimlig rutt att åka till USA "fel varv"?
Ursäkta om det här är en dum fråga men jag har väldigt svårt att greppa alla regler.
Och följdfrågan är sen:
Det är bara start -> slutdestination som styr awardspriset? (I detta fall säg 150k med *A First Europa - USA)
Se där, va syndDet gick att boka så för ett tag sen, men möjligheten togs bort lika snabbt som den kom i princip. Det var dock några som hann boka väldigt kreativa resor innan det var för sent.
Fördelen blir att testa vår "first first" samt att vi får se lite annat än bara Japan. Nackdelen är att tiden på plats i Tokyo är mer begränsad (kanske 4-5 dagar av 9 dagar borta totalt).
Självklart beror det på vad man prioriterar, men att åka First är något väldigt speciellt, i alla fall första gången, så jag skulle välja det om jag hade möjligheten, Tokyo bör man kunna svänga förbi igen vid något tillfälle om man känner att tiden blev för knapp. Antalet First-stolar verkar bli mindre och mindre vilket innebär mindre och mindre First-awards också, därav mer anledning att ta chansen tycker jag.
Tack för alla svar.
Är den gemene uppfattningen att det blir färre och färre awards i F tillgängliga? Det skulle i så fall vara en game changer. Jag kan tänka mig att avstå first denna gång för att kunna göra en first resa senare till en icke-sas-destination. Men att det blir en F någon gång är ju givet. Det finns ju inga garantier men om mycket tyder på att det kommer bli allt svårare framöver så finns det ju ingen anledning att vila på hanen i så fall..