Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Hej på er.
Lite funderingar kring bokning av SAS award till LA I business.
Vad jag förstått så släpps biljetterna alltid 330 dagar före avgång?
Så om jag vill "hänga på låset" så är nedanstående rätt tillvägagångssätt?

1. Sitta på SAS sida klockan 00.00 och beställa enkelbiljett ARN-LAX.
2. En vecka senare logga in och välja ändra bokning och vänta på släpp kl 00.00 enligt LA tid? Och betala 150kr?

Är detta korrekt?

Eller bokar jag två enkelt biljetter och sen ringer Talinn?

Spelar det nån roll när jag applicerar 2-4-1?

Hej på er.
Lite funderingar kring bokning av SAS award till LA I business.
Vad jag förstått så släpps biljetterna alltid 330 dagar före avgång?
Så om jag vill "hänga på låset" så är nedanstående rätt tillvägagångssätt?

1. Sitta på SAS sida klockan 00.00 och beställa enkelbiljett ARN-LAX.
2. En vecka senare logga in och välja ändra bokning och vänta på släpp kl 00.00 enligt LA tid? Och betala 150kr?

Är detta korrekt?

Eller bokar jag två enkelt biljetter och sen ringer Talinn?

Spelar det nån roll när jag applicerar 2-4-1?
1. Ja, eller helst en t&r om du kan.
2. Nej, om du bara bokat en enkel så kan du inte göra om den till en t&r online utan måste ringa. Har du bokat en t&r så går det bra att ändra returen online.

Boka inte två enkelbiljetter om du inte vill betala dubbelt enkelbiljettpåslag - det går inte att slå ihop dem till en t&r-biljett!

Jag hade en bokning:

ARN-FRA-IAD, JFK-FRA-ARN, allt i I (J).

Andra biljetter dök upp så jag bokade om första riktningen till ARN-FRA-JFK. Dock går flyget till JFK klockan 17 på kvällen så det blir 6h på Frankfurt. Visst, Senator lounge i all ära, men man hade helst haft det lite kortare. Jag frågade om hon kunde boka till ett senare (ARN-FRA alltså) - svaret var att det inte finns några i Business. Fair enough, jag frågade om hon kunde boka via Munchen eller Köpenhamn eller nåt och hon sa att det inte gick. Stämmer det?

Jag menar alltså att utresan skulle vara ARN-MUC-FRA-JFK eller ARN-CPH-FRA-JFK eller ARN-OSL-FRA-JFK eller nåt sånt.

Självklart är målet att den resan bokas om till ARN-FRA-??? i O (F) om biljetter öppnas, men om de inte gör det vill jag helst ha kortare övergång. Har inga problem alls med 6 timmar om det blir FRA för då kan man softa i FCT (som jag aldrig varit i), men tyckte det lät konstigt att hon inte kunde boka om mig för kortare tid mellan planen för att det var en extra flygplats.

Borde jag ha HUACA eller?

EDIT: Det är en 2-4-1 Amex Award och gjordes via Tallinn (för att originalresan var destination open jaw)

// Stefan

Last edited:
Jag hade en bokning:

ARN-FRA-IAD, JFK-FRA-ARN, allt i I (J).

Andra biljetter dök upp så jag bokade om första riktningen till ARN-FRA-JFK. Dock går flyget till JFK klockan 17 på kvällen så det blir 6h på Frankfurt. Visst, Senator lounge i all ära, men man hade helst haft det lite kortare. Jag frågade om hon kunde boka till ett senare (ARN-FRA alltså) - svaret var att det inte finns några i Business. Fair enough, jag frågade om hon kunde boka via Munchen eller Köpenhamn eller nåt och hon sa att det inte gick. Stämmer det?

Jag menar alltså att utresan skulle vara ARN-MUC-FRA-JFK eller ARN-CPH-FRA-JFK eller ARN-OSL-FRA-JFK eller nåt sånt.

Självklart är målet att den resan bokas om till ARN-FRA-??? i O (F) om biljetter öppnas, men om de inte gör det vill jag helst ha kortare övergång. Har inga problem alls med 6 timmar om det blir FRA för då kan man softa i FCT (som jag aldrig varit i), men tyckte det lät konstigt att hon inte kunde boka om mig för kortare tid mellan planen för att det var en extra flygplats.

Borde jag ha HUACA eller?

EDIT: Det är en 2-4-1 Amex Award och gjordes via Tallinn (för att originalresan var destination open jaw)

// Stefan
Reglerna är generellt most reasonable routing, vilket det inte är med mellanlandning när du redan har en direktflygning. Försök se om det finns ekonomi på en senare flight?

Hej! Jag och min blivande bokade våran bröllopsresa till Sydney hon bokade via sin bonusresa och jag via nätet så vi kom med på samma flight med Singapore Airline via Köpenhamn och Singapore och hem via Singapore (Moskva) till Arlanda,kommer vi få samma eb sen. jag flyger i D och hon flyger i D med .är det någon som vet om det är någon skillnad i sättet vi bokat på? Hur bra är deras Businessklass, förlåt om jag skriver i fel forum

Hej! Jag och min blivande bokade våran bröllopsresa till Sydney hon bokade via sin bonusresa och jag via nätet så vi kom med på samma flight med Singapore Airline via Köpenhamn och Singapore och hem via Singapore (Moskva) till Arlanda,kommer vi få samma eb sen. jag flyger i D och hon flyger i D med .är det någon som vet om det är någon skillnad i sättet vi bokat på? Hur bra är deras Businessklass, förlåt om jag skriver i fel forum
Jag förstår inte alls vad du menar. Har du betalat din resa med poäng eller pengar? Vad menar du om ni båda får ”samma eb sen”?

Jag var lite otydlig märkte jag,vad jag menade är : min sambo betalade sin resa med eb poäng och jag betalade med pengar ,kommer vi få samma antal eb poäng eller är det skillnad på hur man bet sin resa ?

Jag förstår inte alls vad du menar. Har du betalat din resa med poäng eller pengar? Vad menar du om ni båda får ”samma eb sen”?

Jag var lite otydlig märkte jag,vad jag menade är : min sambo betalade sin resa med eb poäng och jag betalade med pengar ,kommer vi få samma antal eb poäng eller är det skillnad på hur man bet sin resa ?

Man får inga Eurobonuspoäng på en resa som är betalad endast med poäng.

Vad menar du med "D"? Bokningsklass? Hur bokade i så fall din respektive sin award för att hamna i den klassen?

Vi kan väl fastslå nu att:
Resenär 1 a.k.a Daniel L har köpt en resa med pengar av Singapore Airlines som verkar vara bokat i D-klass. Intjäning av Eurobonuspoäng följer denna tabell: EuroBonus-partner – Singapore Airlines | SAS
Hur man räknar ut hur många poäng det blir kan man läsa här: Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Resenär 2 a.k.a Daniels sambo har en biljett betald med Eurobonuspoäng. På denna kommer inga poäng tjänas.

Toppen