Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Osäker på om denna fråga behandlats tidigare men jag hittade det inte när jag sökte. Jag har ett läge där jag hittade tillgänglighet i business till Tokyo från Köpenhamn. Jag utgår dock ifrån Stockholm så ville boka resan från Stockholm. Om jag söker från Stockholm till Tokyo får jag dock bara upp tillgängliga platser i Go och Plus. Vid samtal med SAS i Tallinn så säger de att det visserligen finns tillgänglighet mellan Stockholm och Köpenhamn men inte i samma bokningsklass som mellan Köpenhamn och Tokyo vilket gör att de ej kan boka resan (även om jag inte har något emot en annan bokningsklass, kan t om åka Go mellan Stockholm och Köpenhamn)

De säger dock att det går om jag kan tänka mig att kombinera med annat Star Alliance-bolag då denna begränsning bara gäller resor som är helt och hållet med SAS så de kan routa mig med LH till Frankfurt och sen tillbaka till Köpenhamn och koppla på Köpenhamn-Tokyo. Känns som underligt att det måste vara samma bokningsklass hela vägen med SAS när det ändå finns bonusplatser på varje enskilt segment. Någon annan som varit med om detta? Kvinnan jag pratade med i Tallinn (Kristina som jag tidigare tyckt varit väldigt kunnig då hon hjälpt mig med andra bokningar) höll med om att det är underligt men sa att hon inte kan göra något, rekommenderade kontakt med Diamond-supporten då de löst det för vissa tidigare.
Hade exakt samma problem när jag skulle boka GOT-ARN-HKG i Business förra året. Bokade upp ARN-HKG och ringde in till vanliga SAS som efter lite om och men kunde ”låsa upp” en ”business”-plats på GOT-ARN. Tog dock ett tag för dem att förstå problemet, så gäller att du hamnar hos ”rätt” Traveller Consultant...

Hade exakt samma problem när jag skulle boka GOT-ARN-HKG i Business förra året. Bokade upp ARN-HKG och ringde in till vanliga SAS som efter lite om och men kunde ”låsa upp” en ”business”-plats på GOT-ARN. Tog dock ett tag för dem att förstå problemet, så gäller att du hamnar hos ”rätt” Traveller Consultant...
Gjorde några försök igår men utan framgång så antingen är det så att jag inte prickade rätt person. Får se om jag orkar göra nytt försök idag, eller om Diamond-supporten kan lösa det (inget svar från dem ännu). Får annars acceptera "lidandet" att åka dit med Singapore Airlines.

Gjorde några försök igår men utan framgång så antingen är det så att jag inte prickade rätt person. Får se om jag orkar göra nytt försök idag, eller om Diamond-supporten kan lösa det (inget svar från dem ännu). Får annars acceptera "lidandet" att åka dit med Singapore Airlines.
Liten uppdatering, lyckades efter flera mail fram och tillbaka få dem att öppna platser Stockholm till Köpenhamn också så kunde boka vidare till Tokyo hos Tallinn idag.

Värt att uppgradera från Sas Plus till Business? Aldrig åkt business tidigare med SAS. CPH - New york.
Beror på kostnad och hur mycket du värdesätter bättre säte, och bättre mat och dryck.

Jag tycker inte Plus är särskilt bra på SAS så undviker i största möjliga mån long-haul i annat än business :)

SAS 605: ARN till ZRH 11 apr., 07:20 Eco
SWISS 188: ZRH till PVG 11 apr., 13:05 Business
Air China 857: PVG till KIX 12 apr., 12:00 Eco

SAS meddelar idag att SK605 är inställd. Föreslår att flyga ner till Zürich en dag tidigare, alt. boka om hela resan till en dag tidigare, vilket jag helst vill undvika. Verkar ej finnas tillgänglighet för award ner till Zürich den 11e med annat bolag inom *A. Bokningen är för fyra personer i business. Hittar ej tillgänglighet i business på andra rutter heller. Tips?

SAS meddelar idag att SK605 är inställd. Föreslår att flyga ner till Zürich en dag tidigare, alt. boka om hela resan till en dag tidigare, vilket jag helst vill undvika. Verkar ej finnas tillgänglighet för award ner till Zürich den 11e med annat bolag inom *A. Bokningen är för fyra personer i business. Hittar ej tillgänglighet i business på andra rutter heller. Tips?
Det finns platser i C den 11e om du flyger enl. följande

ARN-HAM SK2645 08.25-10.00
HAM-ZRH LX 1053 10.40-12.05

Är ju deras ansvar att få dig fram i tid oavsett om det finns tillgänglighet för awards eller inte. Kan behöva diskutera det med rätt person men det är ju inte ditt "fel" att de ställt in flighten, är dock ofta en lång uppförsbacke att få dem att gå med på det.

Om jag förstått regelverk rätt så har du rätt till ersättning om €600/person om ni kommer fram mer än 4h sent (för ombokning då ni meddelats 7-13 dagar innan avresa, kolla: Inställt flyg - Konsument Europa) så om ni flyger dagen innan får ni inte den ersättningen...

Är ju deras ansvar att få dig fram i tid oavsett om det finns tillgänglighet för awards eller inte. Kan behöva diskutera det med rätt person men det är ju inte ditt "fel" att de ställt in flighten, är dock ofta en lång uppförsbacke att få dem att gå med på det.

Om jag förstått regelverk rätt så har du rätt till ersättning om €600/person om ni kommer fram mer än 4h sent (för ombokning då ni meddelats 7-13 dagar innan avresa, kolla: Inställt flyg - Konsument Europa) så om ni flyger dagen innan får ni inte den ersättningen...
Bokade om ARN - ZHR till kvällen innan. Får bli att göra ett claim för ersättning, vilket jag enligt SAS var berättigad till.

Bokade om ARN - ZHR till kvällen innan. Får bli att göra ett claim för ersättning, vilket jag enligt SAS var berättigad till.
Begär ersättning för både förändringen (så de €600) och utlägg (t ex hotell etc). Jag fick en hotellövernattning betald av SAS för liknande situation (men där de hade mycket längre framförhållning) på en bonsuresa.

Toppen