Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Fast det senaste är väl att sas infört 375 SEK för EBG och nedåt, om resan går att boka via hemsidan ?
Service Fee för bonusresor med Star Alliance | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
(Om jag inte missförstått något, det svänger rätt snabbt med SAS service avgifter :()

Såhär får jag på hemsidan när jag söker ARN-DPS som EBG.

32a344d7fbe887f69c525c905b29f056.jpg

Edit: Eller menar du att denna resa endast skulle kosta 375kr i service fee via Tallin?
Från 1:a April så det är inte så konstigt du bara får upp 450 i service Fee.

När jag hade problem att boka star alliance award med 2-4-1 via sas sida fick jag tips från Tallin att boka först och ringa in och lägga till 2-4-1 efteråt. Där har du en indikation på att det kan vara görbart iaf!

Det blev att jag avvaktade att boka igår och ringde in imorse och bokade alla 4 på samma bokningsreferens. Fick inte betala något extra utöver den vanliga Service Fee på 450 kr (jag är EBG). Men det kan ju vara så att om jag hade ringt nästa vecka så hade jag fått betala ytterligare 375 kr.

Osäker på om denna fråga behandlats tidigare men jag hittade det inte när jag sökte. Jag har ett läge där jag hittade tillgänglighet i business till Tokyo från Köpenhamn. Jag utgår dock ifrån Stockholm så ville boka resan från Stockholm. Om jag söker från Stockholm till Tokyo får jag dock bara upp tillgängliga platser i Go och Plus. Vid samtal med SAS i Tallinn så säger de att det visserligen finns tillgänglighet mellan Stockholm och Köpenhamn men inte i samma bokningsklass som mellan Köpenhamn och Tokyo vilket gör att de ej kan boka resan (även om jag inte har något emot en annan bokningsklass, kan t om åka Go mellan Stockholm och Köpenhamn)

De säger dock att det går om jag kan tänka mig att kombinera med annat Star Alliance-bolag då denna begränsning bara gäller resor som är helt och hållet med SAS så de kan routa mig med LH till Frankfurt och sen tillbaka till Köpenhamn och koppla på Köpenhamn-Tokyo. Känns som underligt att det måste vara samma bokningsklass hela vägen med SAS när det ändå finns bonusplatser på varje enskilt segment. Någon annan som varit med om detta? Kvinnan jag pratade med i Tallinn (Kristina som jag tidigare tyckt varit väldigt kunnig då hon hjälpt mig med andra bokningar) höll med om att det är underligt men sa att hon inte kan göra något, rekommenderade kontakt med Diamond-supporten då de löst det för vissa tidigare.

samma bokningsklass hela vägen med SAS när det ändå finns bonusplatser på varje enskilt segment.
Det är väldigt skumt, borde inte vara något problem när det bara är SAS. Det finns väl bara I-klass som "Business/Plus" Award på SAS så förstår inte hur det kan vara olika.
Jag har ett liknande men omvänt problem. Anländer CDG i First (O-klass Thai) men kan inte koppla på CDG-ARN med SAS Plus (I-klass). Går dock fint att boka CDG-FRA-ARN...

Det är väldigt skumt, borde inte vara något problem när det bara är SAS. Det finns väl bara I-klass som "Business/Plus" Award på SAS så förstår inte hur det kan vara olika.
Jag har ett liknande men omvänt problem. Anländer CDG i First (O-klass Thai) men kan inte koppla på CDG-ARN med SAS Plus (I-klass). Går dock fint att boka CDG-FRA-ARN...
Hade också förstått om det är svårare med andra Star Alliance-bolag men när det är helt med SAS så borde de gå. Hon jag pratade med sa dock att det var olika bokningsklass för Plus och Business (I-klass var det hon sa att Business-biljetten mellan CPH-NRT var), har aldrig flugit Plus för poäng så kan inte ens verifiera det men det gick ju inte att boka i alla fall.

Hade också förstått om det är svårare med andra Star Alliance-bolag men när det är helt med SAS så borde de gå. Hon jag pratade med sa dock att det var olika bokningsklass för Plus och Business (I-klass var det hon sa att Business-biljetten mellan CPH-NRT var), har aldrig flugit Plus för poäng så kan inte ens verifiera det men det gick ju inte att boka i alla fall.
Har du provat att ringa igen och få en annan agent?

Eftersom det bara är SAS så behöver du inte ringa Tallinn utan prova med vanliga SAS-kundtjänst.

Eftersom det bara är SAS så behöver du inte ringa Tallinn utan prova med vanliga SAS-kundtjänst.
Pratade med 2 andra personer igår som inte heller lyckades boka det men som inte alls kunde förklara varför så fick bättre hjälp idag (eller i alla fall en förklaring kring problemet). Har mailat diamond-supporten, får se om de kan göra något.

Jag behöver i detta fall faktiskt ringa Tallinn, jag har använt en voucher för bokningen men nu försöker jag bara byta utresan (då jag annars har en jobbig routing).

Last edited:
Vanliga SAS kan fixa med vouchers också så länge som det bara är SAS inblandat.
Har tidigare haft den erfarenheten också men vid 3 tillfällen i år har de vägrat att röra det som bokats via Tallinn initialt, de säger att de kan det om man inte bokat via Tallinn först. Ska dock kanske göra ett försök efter stängning i Tallinn och se om det går bättre.

Toppen